сряда, 17 декември 2008 г.

Мечтая за повече добри новини

Стандарт - 19 стр.
Мечтая за повече добри новини



Кризата ще оздрави пазара, казва издателят на списание "Мениджър" Васил Мирчев
Васил Мирчев е председател на борда на директорите на "ВМ Финанс Груп" и издател на списание "Мениджър". Холдингът управлява проекти и инвестиции в областта на технологиите, дистрибуцията, услугите и издателската дейност. Обединява 10 компании, в които работят над 1000 души.
Господин Мирчев, неотдавна списание "Мениджър" навърши десет години. През това време то се утвърди като едно от най-успешните издания за бизнес у нас. Как се роди идеята за него?
- Беше по времето на предишната голяма криза през 1997 г. - фалираха банки, имаше хиперинфлация. В цялата тази драматична ситуация си дадох сметка, че мениджърите и предприемачите в България нямат издание, което да им дава информация, идеи за справяне с проблемите, да ги окуражи в трудна ситуация. Разсъждавайки върху случващото се, стигнах до извода, че те винаги ще имат нужда от още знания, от образци, от практики, от сравнимост. Така се роди идеята за списанието. Сега си мисля, че и още нещо ми даде кураж, за да стартирам този проект. Казвах си: вярно, в живота винаги е имало много отрицателни неща. Но само това ли е. И тогава, и сега всеки издател, всеки главен редактор прави своя избор - дали да се вглежда предимно в лошите и сенчестите страни на живота, или и в най-тежките ситуации да вижда и хубавите неща. Винаги съм мечтал и продължавам да мечтая за повече добри новини, за повече добри неща около нас. Иска ми се в нашата преса, в медиите да се пише и говори по-често за добрите неща, за хората, които успяват въпреки всичко. Сред тях са и голяма част от българските мениджъри. Това стана и крайъгълен камък на философията на списанието. Времето потвърди, че тя е успешна. Дори в сега, в настъпващата криза, когато лошите новини ни заливат от всички страни, продължавам да вярвам, че в страната ни има много хора, които правят изключително ценни, полезни и добри неща. Просто в момента те не са особено интересни за медиите. Убеден съм, че този фокус ще се промени с развитието на обществото.
- Кое е по-специфичното за вас в този бизнес?
- Когато стартирахме списанието, един приятел, който е завършил доста престижни университети по света, ми каза: "Не можеш от всичко да правиш бизнес." Отговорих му: "Ако познавам принципните правила в бизнеса, би трябвало да мога да създам и печеливша медия." Това вече се случи. Нещо повече - в последните три години списанието увеличи почти пет пъти тиража, продажбите и рекламата си. Това не може да не радва и мен, и екипа, който го прави. Списанието е бизнес. Но не само. То е мисия, ценности, низ от основни правила. Мисия на списанието е да помага на успешните мениджъри да стават още по-успешни, да печелят и да се развиват по-добре. А това е важно за икономиката, за публичните услуги, за жизнения стандарт в страната. Мога много да говоря за ценностите на "Мениджър". Радвам се, че те се споделят от екипа, който прави списанието. Защото издателят не е човекът, който трябва да казва за кого и за какво да се пише. Или да обслужва чрез медията своя друг бизнес. Моят принцип е да не се бъркам в редакционната политика. Винаги съм си мислил, че основната роля на издателя е да заразява и вдъхновява с ценности и стандарти екипите. За мен така се създава и журналистическата свобода, това е начинът едно издание да диша, мисли и да се развива свободно.
- "Мениджър" не се занимава с политика...
- Липсата на публикации за политика е политика на самото списание. Относително рядко на неговите страници гостуват политици. И това не е защото журналистите не ценят политиците или защото смятат, че някои политици са преекспонирани. Просто политическата борба, политическото противопоставяне не е основна тематика в "Мениджър". Но за сметка на това списанието отделя сериозно внимание на политиките. Разбира се, най-вече в областта на икономиката, данъците, осигуряването. Но също така и в образованието, културата, устройството на българските градове. "Мениджър" е едно от най-привлекателните места за интелектуалната мисъл на нацията. Неслучайно за списанието пишат много известни, мъдри и талантливи хора, които се опитват да видят зад ъгъла, да кажат какво ще се случи, ако... Много се надявам, че има кой да ги чува.
- Какъв тип са вашите читатели? Успяхте ли да формирате определен облик на хората, които ви четат?
- Четат ни най-различни хора - топмениджъри, мениджъри на средно и низово ниво, служители в офиса, специалисти в държавната администрация, студенти. Тъй като "Мениджър" е списание с богата и разностранна тематика, негови заклети фенове са и хора, които не стоят съвсем близо до мениджърската професия. Това е така, защото политиката на редакцията е да дава повече четива, да предлага умни и талантливи текстове. "Мениджър" освен знания дава много практично полезна информация, служи за духовна наслада. Всичко това обяснява високия му тираж. Има още една характеристика, която е следствие от това, за което вече разказах - наши читатели са оптимистите в България.
- За първи път тази година списанието организира конкурса "Мениджър на годината". Кои са силните и слабите страни на българските мениджъри?
- Този конкурс е стара моя идея и мечта. Радвам се, че когато списанието набра сила и авторитет, тя можа да се осъществи. Интересът към този конкурс беше доста голям, при това от хора в различни сектори на икономиката. Това, което лично за мен бе изненада, е участието на много мениджъри от тежката индустрия. Бях наистина впечатлен (с някои от финалистите на конкурса се запознах на самата церемония) какви изключително добри български специалисти имаме в тази област. А те от своя страна бяха изненадани, че са в светлината на прожекторите и им се обръща медийно внимание. Според мен нашата икономика в бъдеще ще се развива именно от такива хора. Още една от причините да стартираме този конкурс бе, че той е за нашите читатели и ние искахме да им отдадем заслуженото внимание. В него участваха едни от лидерите на обществото. Това са хората, които ще имат важно значение за бъдещето ни.А в краткосрочен план - и за преодоляване на финансовата криза.
- Според вас в кои сектори ще удари най-силно кризата?
- Много се говори за кризата, както и за това кои области ще пострадат. Според мен тя ще удари без изключение всички сектори на икономиката. Те са като скачени съдове - не може една сфера да има проблеми, а друга да не страда. Разбира се - едни области ще пострадат много повече, отколкото други, но икономиката е едно цяло. Но тази криза ще има и положително въздействие. Тя ще доведе до едно по-добро организиране на икономическата сфера. Ще изчисти много неефективно функциониращи субекти на пазара - и юридически, и физически лица.
- Появи се тенденция заради финансовата стагнация младите българи, завършили и работещи в чужбина, да се завръщат в родината. Според вас как ще се отрази на икономиката този процес?
- При всички случаи тези хора, които се завръщат от чужбина, все едно дали поради кризата или по други причини, идват с една нова култура, с една по-богата представа за света. Идват вече със съвсем различни инстинкти на нашия пазар. Те могат да бъдат само положителен повей за нашата държава и ще увеличат конкурентоспособността. Отделно от това смятам, че кризата само ускорява неизбежното завръщане на мнозина от тях. Беше въпрос на време те да си дойдат. - Изкушава ли ви идеята да издавате на български списание от чужда марка?
- Много от българските издателства се насочват към лицензни списания. Те вземат от издателството майка ноу-хау, текстове, илюстрации. Идеята е, че в глобалния свят човек се интересува от едни и същи неща. Това е така, но не това е цялата истина. Има и наш, български поглед към света, който е различен в багрите, в нюансите. А професионализмът, нали казват, че е в детайлите. Без този професионализъм - в общуването с читателя, в улавянето на вкуса, интереса и вълненията му, не виждам начини за успех на каквото и да е списание, включително и на лицензно. Или, казано по друг начин, независимо как се нарича едно списание, в колко страни излиза, у нас, в България, то трябва да бъде за българския читател. Мисля, че на нашия пазар има място за чисто български издания. Според мен това е и една от причините за успеха на списание "Мениджър" - че то отразява нашия живот, нашето битие. Затова на този етап не се насочваме към чужди марки. По-скоро мислим за разширяване на портфолиото ни с наши оригинални издания.

Няма коментари: