неделя, 14 декември 2008 г.

За носталгията по миналото в рекламата

Поглед - 17 стр.
За носталгията по миналото в рекламата



Връщането към миналото може да направи всяка реклама печеливша. Причините за това са много, но една от главните е, че миналото всъщност са спомените. А ретро рекламите те връщат в младостта, дори когато тя е минала по времето на комунизма. Дали си бил противник или привърженик на режима, не е важно. Тогава просто си бил млад! Второ - като се прави сравнение с „преди" и „сега", винаги се оказва, че „преди" е било по-хубаво.
В България животът по време на социализма се оказа много по-удобен от този в демократичните времена. Не казвам по-хубав, но категорично беше по-удобен за българина. През всички години на ограничения като че ли се бяхме отучили да вземаме самостоятелни решения и изведнъж получихме свобода. Вместо обаче да се възползваме пълноценно от нея, просто я пропиляхме. От историята знаем, че са необходими само две условия, за да има едно въстание успех. Първото е да уцелиш момента, а второто - да знаеш какво ще правиш след въстанието. Когато ние спечелихме свободата си, не знаехме какво да правим с нея от неграмотност. Заради „желязната завеса" и заради отнетата поколения назад възможност за каквато и да било инициатива.
Освен това при комунизма всички бяхме равни. Такава ни е психологията, която се покрива напълно с принципа на шопа „не е важно аз да съм добре, важното е Вуте да е зле". Всички карахме лада или жигула, всички ядяхме вафли от 6 стотинки и нямаше драма. Никой не се потискаше от благополучието на съседа. Сега страданието от разликата в материалното положение е голямо. Когато се обърнем назад, виждаме само хубавото. Лошото отдавна е забравено.
Точно това е причината ретро елементите да имат такова въздействие върху публиката. Разбира се, тук изключвам поколението на родените след 1990 година, което живее в съвсем друг свят.
Много се чудя обаче защо политическите сили не отговориха по никакъв начин на рекламния клип с ватмана Сганишев. Трябваше да отговорят на клипа с клип, а не да одумват нещо, 70% от което е хубаво (въпреки че има грешки). Носталгията предизвиква емоция и за левите, и за десните. При едните е положителна, при другите - отрицателна, но категорично е емоция, и то силна Партийният рекламен клип на БСП в крайна сметка бе много успешен. Той беше одумван, коментиран и обсъждан от всеки - точно заради носталгията поминалото.
Тя не е привилегия единствено за българите. „Доброто старо време" е световен лаф. Просто хората винаги са смятали старото за по-добро. И в това мнение има много истина. Сега и политическата система - и социалната, и икономическата, е по-лоша от тези преди 20 години, не само у нас. Отдавна вече не се радваме на промените, защото новото никога не води нищо хубаво, след като опропастява всичко утвърдено от миналото. И затова носталгията по миналото въздейства по-силно от всички други хватки, използвани от рекламистите.
Генчо Генчев е сценарист на едни от чай-известните български реклами. Някои от тях интерпретират сюжети ?т стари български филми. В момента 2 част от екипа на продуцентската къца „СИА Адвъртайзинг".

Няма коментари: