вторник, 16 декември 2008 г.

Граждански “Биг брадър” в ролята на СЕМ

Монитор - 18 стр.
Граждански “Биг брадър” в ролята на СЕМ

Светла КАРОЛЕВА

Особено внимание ще се обърне на новините в интернет, жълтата преса и безплатните вестници
Дни след като СЕМ взе решение да направи едномесечен мониторинг върху двете публицистични предавания на БНР и БНТ - „Неделя 150" и „Панорама", фондация „Медийна демокрация" влезе в ролята на "Биг брадър" и обяви перманентен публичен двубой на медийните надзорници. Според ръководителя на проекта Георги Лозанов целта е под лупа да се наблюдават посланията на медиите, които ще се окажат решаващи за изборите догодина. Особено внимание ще се обърне на новините в интернет, ролята на жълтата преса и безплатните всекидневници. Може би защото не е изключено някои издания от този жанр да се наместят на терена на политическата сцена. "Имаме предварителната тревога, че част от посланията ще имат източници и форми далеч от стандартите на модерната демокрация", каза Лозанов. Според него твърде спорно е какви ще са новите послания на политиците, с които те ще спечелят електората догодина. Антикомунизмът и соцносталгията вече са използвани, необходимо е да се дефинира нов вид социална политика, формирана в условията на криза, смята той. В тази връзка дефицитът на национални идеи ще тласне политиците към чисто имиджови акции, смята той. „Бях смаян, когато на предишни избори основният публичен дебат между кандидатите мина през „Шоуто на Слави", което измести целите му да критикува и пародира факти от действителността", каза за „Монитор" Лозанов. Не е изключено сега тази роля да поеме „Шоуто на Азис", смята експертът. Идентифицирането на политици с филмови персонажи също е своеобразен предизборен похват. Според него участието на столичния кмет Бойко Борисов в сериала „Забранена любов" е опит „да надиграе" премиера Станишев в ролята му на ватман от клипа на БСП. Според Лозанов кметът трябва да слезе от сцената на медийните изяви и да налее плът и кръв в собствения си образ на политик.
С наближаването на изборите политическите пиари ще търсят все по-голямо поле за изява на партийните си лидери в медиите. За това свидетелства и появата на премиера Станишев в шоуто "Денсинг старс". Въпреки че пиарът на БСП Жанет Пашалиева твърди, че той е излязъл под прожекторите, за да подкрепи приятелката си Елена Йончева, появата му на дансинга прилича повече на трупане на точки в рейтинга му на политик, отколкото на лично решение. Медийният партиен дайджест, кога легален, кога пиратски, ще ни атакува все по-яростно от страниците на вестниците и от екрана. Генерирането на публичност в изявите на една политическа сила обаче е само външната страна на пиара. Дрехите, в които са облечени предизборните прояви на политическите партии, невинаги разкриват същността на водената политика. Пиарът може да разкраси фасадата на дадена партия и да я направи симпатична или не за електората, но не и да й осигури участие във властта. Дали преди изборите догодина политиците ще си платят за услугите на професионални агенции и рекламни специалисти, или ще разчитат на собствени ресурси, тепърва предстои да видим.
***
Текст под снимка
Основният публичен дебат между кандидатите на предишните избори мина през „Шоуто на Слави", нищо чудно на предстоящите тази роля да поеме „Шоуто на Азис".

Няма коментари: