вторник, 16 декември 2008 г.

Петя Попова, PR мениджър в Globul: PR бизнесът в България тепърва ще се развива

Пари - 26 стр.
Петя Попова, PR мениджър в Globul: PR бизнесът в България тепърва ще се развива

Боряна НИКОЛАЕВА

> Петя Попова има магистърска степен по философия.
> От 2005 г. оглавява отдела за връзки с обществеността в GloBul.
> Занимава се с PR от 9 години, като досега е работила предимно в корпоративния сектор.
> Компаниите, в които е работила преди това, са Балканфарма, Ален мак, Булгартабак.
> Преди да се захване с връзките с обществеността, е работила 5 години като икономически репортер в Дарик радио.
> Госпожо Попова, защо сменихте журналистиката с PR?
- Имах късмета да стана PR, когато времената бяха доста романтични, това се случи през 2000 г. Тогава нямаше все още изградени правила на професията, нямаше толкова специализирано образование и млади хора, които да работят в тази сфера.
Липсваха и многото PR агенции и като че ли грешките бяха все още допустими. Пиарите говореха на езика на журналистите. Времената бяха много динамични - тогава се осъществяваше приватизацията, много държавни предприятия минаха в частни ръце и тези нови собственици имаха нужда да говорят с журналистите и читателите така, че да се избягва конфронтацията. Така съвсем естествено се породи нуждата от PR. Впоследствие той много бурно се разви - всяка компания и община има свой PR експерт, нещата са съвсем различни вече. По това време най-естествено беше журналист да мине от другата страна и да стане PR. А и те всъщност се занимават с едно и също - с комуникация.
> Кои са недостатъците на двете професии според вас?
- Аз лично не виждам минуси в журналистиката. Журналистиката е призвание, тя е за цял живот. Това, за което не трябва да се лъжем, е, че тя има нужда от млади хора и от свежа кръв. Малко са хората, които остават в тази професия дълги години и са наистина доайени. Ежедневното тичане по събития изисква млади хора, които не са обременени и уморени от работата.
Предимството да си PR в България е, че професията тепърва се налага и развива. Всички участваме в изграждането на нещо ново и това е голямо предизвикателство. Растем като професионалисти заедно с развитието на пазара. Недостатък е липсата на единно виждане как трябва да се случват нещата. Имаме вече етичен кодекс и обединяващи организации, но все още сме далече от момента, в който можем да кажем, че работим по единни стандарти. Компаниите трябва да узреят за идеята за PR, защото все още за част от тях съществува изразът: Пусни ми един PR.
Наша задача е да научим работодателите и клиентите си, че PR не е реклама, не е нещо, за което даваш и получаваш. Той е непрекъсната комуникация и плодовете на добрия PR се събират след дълъг период на постоянство.
> Има ли конкретни проблеми пред PR пазара в България?
- За мен като човек, който от доста време се занимава с това, основният проблем са рестрикциите по Закона за радио и телевизия и невъзможността търговските марки да бъдат споменавани в емисиите новини на електронните медии. Самите телевизии като че ли се плашат да споменават конкретни фирми. Това според мен е недостатък, защото каквото и да направи една компания - добро или лошо, тя е лишена от достъп до най-силните комуникационни канали, а именно телевизиите. Получава се нещо от сорта на: една компания организира едно събитие и спечелиха едни деца. До голяма степен това демотивира бизнесът да прави големи инициативи. За нас като мобилни оператори е лесно, защото можем да стигнем до абонатите си, но не при всички компании е така. На практика ние работим само с пресата. Всички останали проблеми - че сме малка държава, малък пазар, че нямаме установени правила - с времето ще се променят. Жалко е, че никой не говори за това и много рядко се появяват някакви оплаквания.
> Трябва ли в условията на финансова криза компаниите да залагат по-сериозно на PR?
- За разлика от повечето PR колеги аз не съм против рекламата и смятам, че тя се допълва перфектно с връзките с обществеността. Въпрос на бюджет е коя компания какво ще реши, в какво ще инвестира повече. Не мога да кажа, че рецептата е да се насочат повече пари към PR. Двете неща са тотално различни като активности. Рекламата има за цел да продаде продукта, а PR - да направи клиента лоялен.
Ще пострадат ли PR бюджетите от кризата?
- Много е отговорно да направя такава прогноза. Специално GloBul предлага базова услуга, хората няма да спрат да говорят по телефоните си, ние не предлагаме луксозна стока. Не мисля, че кризата ще има отражение върху нас.
Каква беше изминалата 2008 година за пазара?
- Тя определено беше година на растеж. Случиха се няколко много важни неща на PR пазара. Експертите започнаха да се обединяват, българка беше избрана за председател на международната PR асоциация - IPRA. Появиха се много нови агенции и ми прави впечатление, че те стават все по-профилирани. От агенциите, които предлагат всичко, сега има такива, които се профилират само в онлайн PR например. Пазарът се профилира.
> Каква е вашата прогноза за развитието на PR пазара у нас през следващата година?
- През 2009 г. ще има много работа за пиарите, защото те ще трябва да обясняват що е това криза, какво е влиянието й. Да не забравяме, че предстоят парламентарни избори, което ще даде много хляб и много работа за пиарите. Вероятно ще има размествания в администрацията и като цяло ще бъде интересна година.
Ще се забави ли растежът на PR пазара през 2009г.?
- Това е много трудна прогноза, но мисля, че няма да има забавяне. Предстоят промени, а те изискват комуникации. Предвиждам да има растеж за PR пазара.

Няма коментари: