петък, 19 декември 2008 г.

Иван Николов, съсобственик в „Нет ентъртейнмънт груп“: Женската аудитория все още не е развита пазарна ниша в интернет

Дневник - Компании&Финанси - V стр.
Иван Николов, съсобственик в „Нет ентъртейнмънт груп“: Женската аудитория все още не е развита пазарна ниша в интернет

Даниела СТЕФАНОВА

В началото на седмицата стана ясно, че един от най-популярните сайтове за бременни и млади майки - „БГ мама“ (BG mamma), има нов собственик - „Нет ентъртейнмънт груп“. Собственици на компанията са 18-годишният Иван Николов и 31-годишната Ивалина Евлогиева. Фирмата е регистрирана на 15 октомври.
Купувате интернет бизнес в условия на криза. Смятате ли, че сега е подходящият момент?
- За финансовата криза и влиянието й се говори много. Чувал съм много теории. Мисля, че самият факт, че купуваме „БГ мама“ сега, е достатъчно показателен, че сме преценили кое е правилното в конкретната ситуация.
Защо избрахте точно женския сайт „БГ мама“? Имахте ли интерес към други сайтове?
- „БГ мама“ и женската аудитория като цяло все още не е особено развита като пазарна ниша от т.нар. големи на пазара. Но е изключително перспективна, има изключително лоялна аудитория, не просто аудитория, а общество. Сайтът е създаден почти без капитали, това е една идея, едно семейство, което е имало своите кризисни моменти. В крайна сметка е дало всичко, за да може това да се случи. Затова сметнахме, че порталът и форумът са добро място за развитие.
Как смятате да „капитализирате“ обществото около сайта?
- Говоренето, обмяната на информация във форума не е никак малко, като имате предвид колко различни неща се говорят там - от рецепти до зеленото „ако“ на бебето. Могат да се направят много неща, нека има елемент на изненада.
Посочете данни за „БГ мама“ - посещения, импресии, финансови резултати за и около компанията?
- Сайтът е на шест години. Създаден е в зората на интернет, когато рекламните агенции са подозирали, че собствениците му кликат сами от офиса върху рекламите. Не са знаели какво е банер, да не говорим какво са това импресии. Тогава възможността за доход от такъв проект е била минимална, да не кажа, че не е съществувала. Затова казвам, че не е било бизнес, а идея, родена от раждането на деца и необходимостта да се споделят грижите и въпросите по отглеждането им. „БГ мама“ има 40 хил. уникални посещения на ден, а импресиите върху сайта, форума и прилежащия към него сайт - prodavalnik.com (сайт за обяви за вещи втора употреба) - около 1 млн. Тепърва „БГ мама“ ще влезе в пийпълметричните системи като „Нилсен“ и много скоро аудиторията му ще бъде преценена съвсем точно. По наша информация 90% от посетителите му са жени, от които 95% вече имат или очакват дете. Посещават го и мъже, но значително по-малко. Поели сме ангажимент към досегашните собственици да не съобщаваме финансови данни, както и подробности по сделката.
Как ще развивате „БГ мама“?
- Форумът няма да претърпява промени, защото е успешен. Не виждам причина да го променяме. Ще се развива главно порталът. Пак ще кажа, че „БГ мама“ не е бизнес, а е идея. Затова и бяхме предпочетени като купувач - не смятаме, че форумът е нещо, от което трябва да се правят само пари на всяка цена.
Какъв тип инвеститор е „Нет ентъртейнмънт“ - стратегически или финансов?
- Ние сме по-скоро и двете. Бъдещето ще покаже най-точно, още в началото сме. Видели сте кога е регистрирана компанията, съвсем млада е, но това не означава, че хората в нея сме от вчера. Бъдещето ще покаже ще търсим ли партньори или не. Не купуваме с цел да продаваме.
Към какви други ниши в интернет имате интерес?
- Отговорът се съдържа в името ни - „Нет ентъртейнмънт груп“. Имаме интерес към всяка ниша, която е интересна и полезна за потребителите. Ще открехна малко вратата - с покупката на „БГ мама“ придобихме силно присъствие сред жените, сега е време за мъжете. Планирате да създадете голямо портфолио от портали. За съвсем нови медии ли става дума или за придобиване на вече работещи?
- Не съм казвал това. Кратката история на нашия пазар, а и световните тенденции сочат, че успешният подход е комбинация от двете. Типичен пример са и двата ни сайта в момента - „БГ мама“ и dtrailer. Не е важна бройката на сайтовете в едно портфолио, а тяхното качество. Може да е само един, стига да е добър.
Имате зад гърба си един проект - порталът за кино и трейлъри dtrailer. Как се развива той?
- Той е на година и половина, има към 13-14 хил. уникални посещения на ден. Доста популярен е в средите на хората, които се интересуват от кино. От една година се мери от „Нилсен“. Лидер е в категорията си, като се има предвид, че в България сайтовете с такава насоченост са два или три. dtrailer има лоялна аудитория, главно студенти.
Как стагнацията ще се отрази на интернет компаниите, и особено на стартиращи като „Нет ентъртейнмънт груп“? Медийният бизнес е силно зависим от рекламата, а в условия на криза компаниите свиват най-напред разходите си за реклама.
- Интернет не е медия, той е среда, която позволява транспортиране на глас, видео, телевизия, вестници, списания, обмен на файлове. Тя има много предимства, които в България не се оценяват все още. Интернет е единствената среда, която предлага възможност за стопроцентово таргетиране на търсената аудитория - демографски, социално, по възраст, място на живеене и т.н. Освен това позволява веднага обратна връзка с клиента, мигновената продажба за разлика от телевизионните и печатните медии. Компаниите, свивайки бюджетите си (тъй като не могат да ги ликвидират напълно, защото би било самоубийство), търсят да ги инвестират по най-удачния начин. Интернет е единствената среда, която може да им предложи това на 100 процента. Да не говорим, че разликата в инвестициите за силна интернет кампания и силна тв реклама е в пъти. Сега основните приходи, генерирани от реклама, са в телевизиите. Мисля, че рекламните бюджети за телевизиите ще се свиват за сметка на някаква част от интернет.
Ако се върна на „БГ мама“, там има изцяло брандирани форуми - „Нивея бейби доктор“, „Бондюел“, и има много поле за креативно поднасяне на продукт. Няма друга медия, освен интернет, която може да го направи по друг начин и да обвърже толкова силно потребителя с една марка. Друг е въпросът, че той вече се дразни от агресията на тв рекламата. Рекламата в интернет не обременява потребителя толкова.
Вие сте само на 18 години, очевидно някой стои зад толкова млад човек.
- Да, имам финансова подкрепа, разполагаме с различни източници на финансиране. Бих искал обаче да не ги споделям на този етап. Парите ни са „бели“, не сме престъпници, нито пък ни финансират черни кръгове. Четох слухове из интернет, че съм подставено лице на групировки, които сега осъзнали колко перспективен е интернет пазарът и решили чрез крехката ми възраст да участват в него.
Допускате ли бъдете такъв човек, нечий фронтмен?
- Не. Преди да се захвана с това начинание, около година търсех правилния партньор и правилните инвеститори. Имам визия за нещата, това ми е в кръвта. Събуждам се и вече съм навързал идеите си. Действително много време мислех, имах различни предложения от много места. Правил съм с лични средства маркетингови проучвания, написал съм много бизнес планове, повечето са останали на хартия. Не съм ги предлагал на инвестиционни фондове, защото имам горчив опит, по-скоро съм разговарял с конкретни личности. Опитвам се да направя нещо като семейство. Един от плюсовете на моите години е необременеността, разсъждавам сърдечно. Затова бих казал, че това не е бизнес, а една голяма идея. Нямаше да се чувствам комфортно, ако знаех, че съм нечия пионка. Бих искал да оборя твърдението, което някои медии тиражираха, че съм бил съдружник и изпълнителен директор на „Кейбълтел“. Това е нелепо.
Познавате ли лично Рон Финли и Димитър Радев (член на УС, изпълнителен директор на „Кейбълтел“
- бел. ред) ?
- Чувал съм много за тях. Виждал съм г-н Финли, г-н Радев не съм.
в. Дневник Компании и Финанси - стр. V

Няма коментари: