сряда, 11 юни 2008 г.

Дамян Лазаров, шеф на Комисията за защита на потребителите:Сваляме лъжливите ленти, глоба 10 бона

Стандарт - 2 стр.
Дамян Лазаров, шеф на Комисията за защита на потребителите:Сваляме лъжливите ленти, глоба 10 бона

Надя ПАНКОВА

- Г-н Лазаров, има ли подадени жалби от български потребители за фалшиви реклами?
- Имаме много сигнали, разбира се. Най-често потребителите алармират за така наречените подвеждащи реклами - например праха за пране не изпира така, както показва рекламата. Това са най-честите сигнали. Хората масово се жалват и от клиповете за кремове, лосиони и дезодоранти. Имаме много оплаквания за игри или продукти с промоция, която обаче се оказва невярна и клиентът е бил подлъган. Например ако към определен продукт има промоционална цена, а той се продава по-скъпо. Всеки недоволен клиент може да се обърне към нас и веднага проверяваме рекламата.
След това сигнализираме СЕМ, а с моя заповед рекламата се спира и агенцията, която я е изработила, или рекламодателят могат да бъдат глобени. Санкциите са по 10 000 лева.
- Успявате ли да покриете целия рекламен пазар, все повече реклами се пренасят и в интернет?
- Не, за съжаление пазарът е толкова обширен, че никога не може да покрием 100% от него. Мониторингът ни върху рекламния сектор обаче е разделен много ясно. През лятото приоритет са именно рекламите за имоти, почивки
с отстъпки на морето, кремове, лосиони. Всичко, което може да подведе потребителя.
По празниците, знаете, Коледа и Великден българинът има традиция да пазарува бяла и черна техника. Тогава най-често имаме сигнали за подвеждащи рекламни промоции. И съответно наблюдаваме пазара в този сектор. В момента строго следим бума на рекламите на имоти и апартаменти. Показват ви по телевизията лъскав блок, красиви алеи, кокетно апартаментче. А после ви продават съвсем друго. Но докато сградата няма акт 16, не може да преценим дали рекламата подвежда. При такива случаи трябва да се изчака. С рекламата на "Хилд", която обещава светло бъдеще, пак се наложи да изчакаме, докато не се оплакаха потребители, тъй като не беше доказано, че тя е подвеждаща. При друг тип оплаквания като стоки за бита, дезодорант или прах за пране сме много експедитивни.
- Възможно ли е рекламодателят, чийто продукт е подвеждащ, да промени рекламата си и да я пусне пак без глоба?
- Не може, тъй като дори да промени факта, че дезодорантът ви действа не 24 часа, а само 6 например, той реално предлага нова стока. Така че ние си спираме рекламата и когато се промени, гледаме отново дали подвежда клиента.
Всеки, който се оплаче от рекламиран продукт или ако той не отговаря на описанието си, може да се обърне към нас и спираме рекламата!

сряда, 11 юни 2008 04:21:25

Няма коментари: