Пари - 20 стр.
Десислава Бошнакова, собственик на PR агенция ROI Communication: PR е дълъг процес, не се прави на парче
Боряна НИКОЛАЕВА
Компаниите трябва да работят за превенция от кризи, а не за тяхното овладяване впоследствие
***
Фирмена визитка
► ROI Communications е бутикова PR агенция, създадена през 1998 г.
► Освен с пълно комуникационно обслужване на своите клиенти екипът на ROI се занимава с издаване на книги в областта на връзките с обществеността и провеждането на тренинг програми.
***
В последните години сме свидетели на непрекъсната поява на нови PR агенции. Сякаш тази професия стана много модерна. Въпреки че за нея се говори доста напоследък, все още има неизказани и неизяснени аспекти относно същността на тази дейност, причините за нейното развитие и прогнозите за бъдещето й.
Агенциите
Щом има работа и клиенти за всички нови играчи, които се появиха на тази сцена, значи това явление е нещо нормално, коментира за в. Пари Десислава Бошнакова. Пазарът е този, който регулира. Естествено има разлика в качеството на обслужването, която е продиктувана от факта, че не всички са наясно какъв смисъл влагат в понятието PR. Агенциите, които са от дълго време на пазара, познават добре своите клиенти и се грижат качествено за тяхното комуникационно обслужване, могат да бъдат спокойни за бъдещето си, коментира Бошнакова.
Недоразуменията
Неточното разбиране за професията PR поражда редица недоразумения и дори усложнения за работата на самите агенции. Много често идват клиенти, които казват „Пусни ми един PR!” и под това разбират единствено публикации в медиите. PR се грижи за добрия имидж и комуникациите на клиента, той не е еднократно действие, а целенасочен и продължителен процес. Медиите са само една от възможностите да говориш, но не са единствената. За тази цел се организират събития, семинари и не на последно място като канал за комуникация се използва интернет с неговите огромни възможности.
Интернет
Смешно е и е невъзможно която и да е медия да се конкурира с глобалната мрежа по скорост на споделяне на информацията. На въпроса дали интернет ще изпревари останалите медии на рекламния, PR и медийния пазар, Десислава Бошнакова отговаря, че всичко е в ръцете на традиционните медии. Ако те не намерят правилния начин да отговорят на предизвикателството и не потърсят възможност да изградят връзка, чрез която да се допълват, са обречени на неуспех. Всекидневниците трябва да наблягат повече на детайлите и разглеждането на събитията в дълбочина. Интернет е бърза медия, която не е подходяща за четене на дълги неща. Повечето сайтове на чуждите издания са намерили правилния подход да съобщават кратки новини, без да копират съдържанието на вестника, а на хартиения носител да разглеждат събитията в дълбочина. Много важно нещо, на което трябва да наблегнат печатните медии според Бошнакова е връщането на младата аудитория към вестниците.
Слуховете
Хората трябва да осъзнаят, че интернет вече далеч не е място, където само можеш да се забавляваш. Напоследък сме свидетели на редица примери относно това как умишлено пуснати слухове и непроверени информации в интернет пространството може да доведат до редица проблеми. А българинът обича слуховете - винаги му е било много по-лесно да повярва на слух, отколкото да потърси сам информация. Управлението на слухове е цяла наука, то си е майсторлък, казва Бошнакова.
Кризисен PR
Специалистите казват, че главният въпрос относно кризисния PR е кога ще се случи кризата, а не дали ще я има изобщо. Никой не е застрахован и всеки може да пострада. В България има добре подготвени специалисти за овладяване на кризи, твърди Бошнакова, но все още компаниите не осъзнават достатъчно добре нуждата от изработване на стратегия за действие при кризисни ситуации. А те се овладяват много по-лесно, когато човек е подготвен за такива моменти. Вече е световна тенденция кризисните PR да работят за превенция от кризи, а не за тяхното овладяване.
***
За нея
► Десислава Бошнакова е сред първите, получили специализирано PR образование в България.
► Преподавател е в НБУ.
► Автор е на редица специализирани статии, издател на книги за Public Relations.
► Активно участва в изграждането на PR общността у нас и е абсолютно убедена, че добрата теория помага в практиката.
***
Текст под снимка
Неточното разбиране за професията PR поражда редица недоразумения и дори усложнения за работата на самите агенции, смята Десислава Бошнакова
вторник, 10 юни 2008 06:21:18
вторник, 10 юни 2008 г.
Десислава Бошнакова, собственик на PR агенция ROI Communication: PR е дълъг процес, не се прави на парче
Етикети: в. Пари
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар