сп. Мениджър - 96 стр.
Милиардер на 24
Христофор КАРАДЖОВ
Марк Зукърбърг създава популярния сайт за контакти „Фейсбук", който вече има 60 млн. потребители
НАСКОРО СТУДЕНТИТЕ МИ ме поканиха да си направя профил в сайта "фейсбуК" (www.facebook.com) и така влязох в царството на Марк Зукърбърг, който е създал това изключително популярно място за виртуални контакти.
Списание "форбс" определя богатството на 24-годишния Зукърбърг на 1,5 млрд. долара, което го класира като номер 785 сред световните милиардери. Според списанието обаче той е
наймладият богаташ, който не е наследил парите си. Разбира се, Зукърбърг не разполага физически с въпросния милиард и половина, защото оценката се базира на неговия дял във "фейсбук" и на факта, че "Майкрософт" купи 1,6% от компанията за 260 млн. долара миналия октомври. Това определя цената на "фейсбук" на 15 млрд. долара, но много финансови специалисти и дори някои от инвеститорите на компанията твърдят, че това е
пресилена сума. Не че ръстът на сайта не е впечатляващ. Създаден едва преди три години, "фейсбук" вече има 60 млн. потребители и нови 250 хил. се присъединяват всеки ден. Установеният от по-отдавна конкурентен сайт "Май Спейс" (www.myspace.com), който наскоро беше купен от могъщата "Нюз Корпорейшън" на Рулърт Мър-док, има 110 млн. клиенти и също расте много бързо. Но анализаторите предричат, че "Май Спейс" ще забави ръста си скоро и ще бъде застигнат от "фейсбук". Сайтът "Мешъбъл" (www.mashable.com), който следи он-лайн мрежите за социални контакти, обяви "фейсбук" за абсолютен победител срещу "Май Спейс" в категориите дизайн, мултимедия, удобство и ръст на популярност. Така или иначе, двата сайта се очаква да останат на
мода, защото много от потребителите ги използват едновременно.
Създаването на "Фейсбук" "Правя такива неща през цялото време", казва скромно самият Зукърбърг за работата си по създаването на сайта и твърди, че дизайнът и писането на програми за "Фейсбук" са му отнели не повече от седмица.
Кой е Марк Зукърбърг? Той е роден в американско-еврейско семейство на 50-ина километра западно от Манхатън и учи в престижното училище "Ексетър Академи". Още докато е в гимназията, Зукърбърг се проявява като
талантлив програмист, създавайки оригинална програма за разчитане на ау-диофайлове в "ем пи 3" формат. Интересното е, че в 11. клас получава оферти за работа от гигантите "Майкрософт" и "Америка Онлайн", защото се проявява като талантлив хакер. Вместо това Зукърбърг решава да продължи образованието си в университета Харвард през 2002 г.
Първият му опит да създаде сайт за контакти се казва Coursematch и той позволява на студентите да виждат списък на всички, които вземат даден клас. След това Зукърбърг създава Facemash.com, където състуден-тите в Харвард могат да се оценяват взаимно кой колко е привлекателен. Този сайт е пуснат онлайн само часове преди университетската управа да отреже достъпа на Зукърбърг до интернет заради нарушаване на правилата за защита на личната информация и погазване на авторските права. Компютърният департамент на Харвард настоява администрацията да накаже жестоко студента, но нещата не стигат по-далеч от мъмрене.
Зукърбърг получава обратно достъпа си до интернет, като обещава да спазва правилата, и скоро след това пуска първата версия на "Фейсбук" през февруари 2004 г. Сайтът е достъпен само за студенти в университета, но
успехът му е незабавен. Само през първите две седмици две трети от студентите в Харвард си създават профили и започват да търсят контакти и обменят информация през "фейсбук". Зукърбърг решава да разшири обхвата на сайта, като за целта използва помощта на Дъстин Московиц, с когото дели стая в общежитието. Елитните университети Станфорд, Кълъм-бия и Йейл влизат първи в мрежата и до началото на лятото "Фейсбук" обслужва 30 университета. В този момент Зукърбърг тръгва буквално по стъпките на кумира си Бил Гейтс, като
зарязва Харвард и се мести в Пало Алто, Калифорния, за да се отдаде на развитието на бизнес идеята си, придружаван от приятелката си Присцила Чан. Освен това компания му правят Московиц и група други познати, от които най-важен е първият инвеститор в компанията Питър Тийл. Те наемат отначало къща в покрайнините на Пало Алто, а после и офис в центъра на малкото градче, който служи като място за интелектуалните и бизнес срещи на групата, "Фейсбук" днес държи четири съседни сгради в Пало Алто. Клиентелата на сайта расте изключително бързо, с по няколкостотин хиляди души всеки ден, а на всеки шест месеца се удвоява. Основната му публика е между 12- и 25-годишна възраст.
Но не всички идеи на Зукърбърг се приемат безпроблемно от публиката. През септември 2006 г. компанията започва да предлага услуга, която дава възможност на включените в сайта
да се следят кой какво прави - с кого си говори, кои страници разглежда, какво търси онлайн и т.н. Това предизвика противоречиви реакции, защото много от клиентите се опасяват, че това представлява недопустима намеса в частните им комуникации. Зу-кърбърг излиза с писмо до потребителите на сайта, в което се извинява за нежелания ефект от нововъведението, но го защитава с мотива за нуждата от свобода на информационния обмен. Разбира се, клиентът винаги има право, затова след този епизод "следящата" услуга може да бъде блокирана по желание от всеки, като само т.нар. приятели (хора, с които взаимно сте се съгласили да обменяте информация) могат да видят какво правите и дали сте онлайн.
Друг подобен сблъсък между различните възгледи относно функциите на подобен сайт за контакти възниква, когато "Фейсбук" пуска система за т.нар. социална реклама през ноември 2007 г. Тя се нарича "Бийкън" ("фар") и позволява на всеки
да препредава информация за интересни събития, които се рекламират онлайн - срещи, изложби, разпродажби и т.н. Ако продавате нещо на "И-бей" например, всички ваши приятели на "фейсбук" ще бъдат уведомени автоматично за това. Новата програма е подложена на критика веднага след пускането й, затова през декември м.г. Зукърбърг е принуден отново да пише писмо, в което се извинява за нещо, което той смята за важна услуга в съвременното информационно
общество. Днес "Бийкън" може да бъде включен и изключен лесно по желание на потребителя на сайта. Съдейки по моя опит, повечето хора, които използват "фейсбук", отначало са предпазливи и постепенно разширяват обхвата на информация, която получават и която дават на останалите.
Най-големият скандал около "Фейсбук" се развихря обаче, когато трима бивши състуденти на Зукърбърг от Харвард го обвиняват в интелектуална кражба. Дивия Нарендра, Камерън Уинкълвос и Тайлър Уинкълвос се оплакват по съдебен ред през 2004 г., че Зукърбърг е бил нает от тях да довърши програмата за техен сайт за контакти, наречен "КънектЮ" (vvww.connectu.com), който дебютира онлайн също през 2004 г. Вместо това бъдещият създател на "Фейсбук" откраднал идеята, дизайна, бизнес плана и програмния код, който после използвал в собствения си сайт. Зукърбърг се защити, като не отрече напълно за-емката, но обясни, че не е бил партньор в това начинание и
не е имал уговорка за конфиденциалност. Когато такава липсва, по неписаните закони, уреждащи спорове между програмистите, всяка програма се смята за "открита", т.е. подлежаща на свободно копиране, доработване и развитие.
Тримата ищци по делото искаха да бъдат компенсирани финансово, но съдът миналото лято върна оплакването им с мотива, че някои елементи от него са неясни.
Това не бе последният източник на предизвикателство към успеха на "Фейсбук". Вестник "Чикаго Трибюн" наскоро писа, че идеята за сайта Зукърбърг е заимствал от Арон Грийн-спан, който разрабогил подобна схема за социални контакти, наречена "Хаус Систем", година и нещо преди старта на "фейсбук". Грийнспан дори твърди, че идеята за името "Фейсбук" е негова, макар че не е направил официално оплакване по съдебен ред. Но нищо от това не е ново в света на компютърното програмиране. Бил Гейтс и Пол Алън например заимстват елементи от вече легендарния компютърен език "Бейзик" от двама професори в университета Дартмут. Гейтс и Алън използват този език, за да създадат "Майкрософт", най-могъщата софтуерна компания на всички времена.
Самият Зукърбърг, който не се смущава да се появява пред медиите редовно, е пословично скромен в личния си живот въпреки баснословното си богатство. Той живее в едностаен апартамент в Сан франциско и спи на матрак върху пода. Бившата му вече приятелка Чан дори се беше оплакала на вестник "Сан франциско Кроникъл", че ултрабогатият младеж хич не иска да чуе за по-удобно жилище или разточителни ваканции.
Настоящето на "Фейсбук" изглежда добро, но какво ще е бъдещето,
никой не знае. Историята на повечето подобни начинания показва, че продажбата им в подходящ момент е най-доброто, което създателите могат да направят. В момента се чуват мнения, че "Майкрософт" може да направи оферта за 50-процентен дял в сайта, след като се отказа да купува портала "Яху".
Както казва самият Зукърбърг, постоянството е най-важното му качество: "Аз не правя големи неща. Правя малки неща непрекъснато и когато дойде подходящият момент, само ги сглобявам".
неделя, 8 юни 2008 04:23:55
неделя, 8 юни 2008 г.
Милиардер на 24
Етикети: сп. Мениджър
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар