неделя, 8 юни 2008 г.

Големите печеливши

сп. Мениджър - 206 стр.
Големите печеливши



НА ОЛИМПИЙСКИТЕ ИГРИ в Пекин (8-24 август) ще участват 10 708 спортисти, представители на 205 държави. Медали ще бъдат раздадени в общо 302 състезания, ще има доволни и разочаровани. Но така е в спорта.
Олимпийска надпревара обаче има и в бизнеса. И от нея се очертава всички да бъдат доволни.
Още през 1984 г. американците направиха в Лос Анджелис първите игри, поставени на икономическа основа с цел печалба, и въведоха непрестанните реклами на спонсорите. На практика може да се каже, че
те "изобретиха" олимпийската икономика. Оттогава всички страни - домакини на най-голямото спортно събитие, се опитват да извлекат и икономически ползи наред с политическите и социалните. Макар че невинаги успяват.
Въпреки че нямаше официални съобщения, всички сигнали сочат, че преди 4 години Атина понесе финансови загуби. Дни преди откриването финансовият зам.-министър на Гърция Петрос Дукас обяви, че правителството е хвърлило в организацията около 3 млрд. евро. Което бе двойно от първоначално обявения бюджет от 1,14 млрд. А след закриването на игрите бяха обявени разходи от около 8,6 млрд. По всичко изглежда, с китайската олимпиада
няма да се случи същото. По официални данни организационният комитет за игрите в Пекин работи с бюджет от 1,6 млрд. долара. Но това не включва допълнителните огромни средства, които се похарчиха за подобряване на пътната и жп инфраструктура, за построяването на олимпийските съоръжения и дори за екология. Очакванията на китайското правителство бяха за разходи от около 131 млрд. юана (около 12 млрд. евро). И това обаче не са всички пари за игрите, защото инвестиционният бум в Пекин наля още около 280 млрд. юана (25,5 млрд. евро), от които около 64% в инфраструктурни проекти. А плановете, изготвени от Пекинския градски комитет за развитие и реформи, бяха за 7 години (от 2001) инвеститорското и търговското търсене да добавят общо до 3 трилиона юана (около 273 млрд. евро). И в допълнение - да бъдат разкрити поне 2,1 млн. нови работни места. За да бъдат изпълнени всички тези амбициозни планове, в Пекин бяха поканени на конференция много от корпорациите, намиращи се в топ 500 на световните предприятия, включително General Electric, Nortel Networks, Boeing, Volkswagen, Eastman Kodak, Wal-Mart. Присъстваха и местни гиганти като Lenovo, Huawei и Sinopec Group.
Работата основно бе фокусирана върху изграждането на олимпийските обекти. Парите за тях бяха поделени поравно между китайското правителство и частни инвеститори. Само за спортните съоръжения бяха похарчени 1,8 млрд. долара. И, разбираемо, лъвският пай от тези пари - 486 млн. долара, се падна на Олимпийския стадион, наречен "Птичето гнездо" заради специфичната си форма. Там пред погледите на 91 хил. зрители ще се проведат церемониите по откриването и закриването на игрите, както и състезанията по лека атлетика и част от футболния турнир. От всички 37 съоръжения 20 са напълно нови (9 временни) и сред тях най-впечатляващ е Националният аквацентър, чието изграждане според оргкомитета е било "архитектурно предизвикателство от световна класа". Съоръжението, наречено "Воден куб", има
формата на шестоъгълник, капацитетът му е 17 хил. зрители и струва повече от 140 млн. долара. Интересното е, че 90% от сумата е събрана от дарения на 330 хил. китайци, живеещи извън страната, останалите 25 млн. е дал хонконгският милиардер Хенри фо. Голям дял имат и спонсорските пари. 12-те мултинационални компании - партньори на Международния олимпийски комитет (МОК) - Coca-Cola, Lenovo, McDonald's, General Electric, Kodak, Samsung, Manulife Financial, Atos Origin, Visa International, Panasonic, Omega и Johnson & Johnson, платиха по минимум 100 млн. долара, за да бъдат глобални спонсори. Още 11, включващи Volkswagen, Adidas и Air China, отделиха по 50 млн., за да са спонсори само на игрите. Десетки други, предимно местни фирми - от винарската Great Wall до производителя на почистващи препарати Guangzhou Liby Enterprise Group, също се "отчетоха", за да придобият частични "олимпийски" права. И сега, когато всичко за олимпиадата е вече готово, всичките 63 инвеститори и спонсори, а и не само те очакват своя дял от златната баница, която опекоха съвместно с оргкомитета.
Да започнем с масовите комуникации. Преди няколко години притежаваната от General Electric
телевизия NBC Universal плати 1,5 млрд. долара на МОК за привилегията да излъчва зимните олимпийски игри в Торино "06 и тези в Пекин. Но това не са пари, хвърлени на вятъра, защото олимпиадите си остават едно от събитията, които по традиция привличат огромна аудитория. Съответно и рекламодатели. По данни на TNS Media Intelligence парите, похарчени за тв реклами по време на игрите в Атина "04, са били 1,5 млрд. долара (за сравнение - 1,3 млрд. в Сидни 2000 и малко под 1 млрд. в Атланта 96). През август се очаква да бъде достигнат нов рекорд. Повечето от тв времето вече е продадено на топ спонсорите на игрите като AT&T, Coca-Cola, McDonald's, Anheuser-Busch, General Motors, Procter & Gamble, Kraft и Target. A TNS предрича ръст с 4,2% на приходите от реклами за 2008 г., което, превърнато в пари, означава милиони печалба за NBC. Както си му е редът, огромна част от свързаните с олимпиадата реклами ще минават през едрите рекламни агенции като американските Omnicom, Interpublic, френската Publicis и базираната в Лондон WPP. Впрочем притежаваната от WPP агенция Hill & Knowlton e официален партньор на оргкомитета в Пекин по въпросите на пиара и комуникациите. "Не е задължително да има огромни печалби.
Но е престижно за агенцията, защото така разширява влиянието си по света. А това е далеч по-ценно", обяснява Кийт СГБрайън, редактор в сп. PRWeek. Все пак - и парите са важни. Credit Suisse отбелязва предпазливо, че Publicis ще има увеличени приходи, докато WPP направо обяви, че очаква бум през 2008 г.
Гигант като Microsoft също не тъпче на място. По-рано през тази година фирмата на Бил Гейтс анонсира джойнт венчър с NBC, според който ще излъчва състезанията на живо в интернет пространството чрез своя портал MSN, който също така е и официален за игрите. Зрителите ще имат възможност за достъп до повече от 3000 часа предавания чрез Silverlight - програма, създадена специално за осигуряване на висококачествена картина в интернет.
А какво да кажем за местните потребители? По официални данни в Китай интернет използват 225 млн. ду ши, а се очаква до края на 2008 г. те да нараснат с 60 млн. И повечето ще задръстят уеб порталите в търсене на вести и резултати от любимите си състезания. Sohu - един от най-популярните местни сайтове за онлайн забавления, информация и комуникация, е официален китайски портал за игрите в Пекин. И поради този факт само за последното тримесечие на 2007 г. приходите му нараснаха с космическите 90% до 42 млн. евро, а акциите му се повишиха със 144% - до 27,5 евроцента.
Голяма "хапка" са и зрителите, които ще гледат състезанията на място. По данни на Световната туристическа организация чуждестранните посетители в Китай през 2007 г. са се увеличили с 9,6% до 55 млн. В същото време вътрешните "екскурзии" са нараснали до 1,6 млрд. Туристическите власти предричат, че само по време на игрите чуждестранните и местните гости в Пекин ще бъдат над 3,5 млн. Хотелите и къщите, давани под наем, се умножават като гъби след дъжд и до август ще бъдат 10 пъти повече от обикновеното за града. Средната цена на хотелска стая през 2007 г. беше 81 евро, а средната заетост на леглата - около 70,8%. През олимпийската 2008 г. обаче тези числа са значително по-големи и достигат съответно 120 евро и около 92 на сто.
Водещата верига от хотели "икономична класа" в Китай - Home Inns & Hotel Management Inc., отчете приходи от 86,5 млн. евро за 2007 г. (ръст от 68,1%). Сега компанията очаква само за първото тримесечие на 2008 г. около 30 млн. евро, а за цялата година - между 70 и 80% повече в сравнение с предходната.
За лъвски пай от туристическия бизнес точат зъби и международните акули. Хотелиерски вериги като Mar-riot и авиокомпании като United (впрочем тя е официален превозвач на американските олимпийски отбори) разчитат на бум в приходите си. Marriott вече има 26 хотела в Китай, 7 от тях в Пекин, но не спира дотук. "Леглата в пекинските ни хотели са разпродадени отдавна. А преди началото на игрите ние ще открием още три и очакваме те също да се напълнят", казва говорителят на веригата Джон Уулф. Базираната във Великобритания верига Millenium & Copthorne също вдигна нов хотел в олимпийската столица. 27-етажният The Grand Millennium Beijing се намира
в сърцето на града и има 521 стаи, които вече са резервирани.
В битката за олимпийски печалби много активни са европейските компании. Водещи сред тях са Adidas, Volkswagen, англо-австралийският минен гигант ВНР Billiton, търговската верига Kingfisher и банковата група Lloyds TSB.
Германската Adidas, изглежда, ще е сред топ печелившите според данните на повечето икономически наблюдатели. "Маркетинговият ефект от игрите за компанията ще бъде внушителен и ще й помогне да достигне приходи от 1 млрд. евро от продажби на своите стоки през 2010 г.", смятат в Дойче банк. "Фолксваген груп", придобила статута на спонсор на игрите, дари общо 6000 автомобила на оргкомитета -4350 фолксвагена, 650 шкоди и 1000 ауди. С тях ще бъдат превозвани олимпийският огън, спортисти, съдии, официални лица и гости на Пекин. В замяна компанията получи изложбена зала на площ 2000 кв. м, в която ще показва по два модела от трите си марки. Всичко това е вложение в бъдещето и е трудно да се предскаже каква точно ще е печалбата на "Фолксваген". Но има база за сравнение: през 2007 г. в Китай са продадени общо 910 491 автомобила на корпорацията, което е с 28% повече от 2006 г. и дава на "Фолксваген" дял от 18% от необятния китайски пазар.
Друга германска фирма - Medion, която произвежда евтини компютри, телевизори, тостери и фитнес оборудване, също ще уцели десетката според Credit Suisse, защото: "Огромно спортно събитие като олимпийските игри ще даде тласък в продажбите на широкоекранни плоски телевизори". Да споменаваме ли, че в същото "положение" са още десетки фирми с подобен предмет на дейност по света?
В голямата игра е и компанията Otis, която се сдоби с договор на стойност 100 млн. долара, за да инсталира 1300 елеватора, ескалатора и "бягащи" пътечки в олимпийските обекти и свързаните с тях инфраструктурни съоръжения.
Други европейски фирми, които си осигуриха печалби покрай игрите, са шведският производител на оборудване за телекомуникации Ericsson (официален доставчик на такава техника за Пекин408 с многомилионен договор) и британската Aggreko, осигуряваща независимо електрическо захранване. Ericsson, която работи в 175 страни по света и чиито 70 хил. служители генерираха приходи от 27,9 млрд. долара за миналата година, сключи договор за доставка и поддръжка на т.нар. командна поддържаща система (CSS) за игрите. фирмата ще интегрира IP Multimedia Subsystem - платформа, която ще позволи персоналните мултимедийни комуникации. Aggreko пък подписа за 35 млн. долара, за да осигури 160 мегавата аварийно електричество във всички 40 олимпийски обекти в 6 града - Пекин, Шанхай, Хонконг, Киндао, Кинхуангдао и Тянджин. Ще осигурява също така и церемониите по откриване и закриване на игрите на Националния стадион в Пекин. И като стана въпрос за електроенергия - макар и да са доста далеч от олимпизма, за големи печалби се готвят и енергийни компании. General Electric например осигури технологии за първата китайска инсталация за преработка на дъждовна вода. Системата е разположена на Националния стадион в Пекин и ще преработва до 100 тона дъждовна вода на час, от които 80 тона ще бъдат повторно използвани за озеленителни, пожарогасителни и почистващи дейности. Общо GE се ангажира с 335 проекта, свързани с игрите, отнасящи се до транспорта, безопасността, снабдяването с енергия и вода, здравеопазването и осветлението. Сред тях са захранване за главния пресцентър и хотелската част с генератори на природен газ, доставка на енергийно ефективни турбини, използване на осветление, получено от слънчевата енергия, на стадион "фенгтаи", както и за уличното осветление. И всичко това струва стотици милиони. Колко точно, не е съвсем ясно, но може да се съди по данните на Credit Suisse за преките инвестиции в проекти за добив на електроенергия, свързани с олимпийските игри, между 2003 и 2007 г. - около 3,4 млрд. долара.
Разбира се, част от тези средства ще бъдат усвоявани и от други компании. Всъщност Китай, считан за един от най-големите замърсители на околната среда, прави заради игрите най-големия в света опит за очистване на природата. Близо половината от населението (над 600 млн. души) пие вода, замърсена с човешки или животински отпадъци. Всяка година около 1 млрд. тона необработени отпадъци се вливат в река Яндзъ. По данни на Световната банка и на Китайската академия за екологично планиране замърсяването на въздуха е отговорно за смъртта на не по-малко от 411 хил. непълнолетни годишно. Огромната част от това замърсяване идва от онези над 2000 теца, които горят въглища и дават 80% от електрическата енергия на страната (само за 2006 г. са изгорени над 2,5 млрд. тона). Проектът предвижда да бъде редуцирано количеството на отделените газове с по 950 млн. тона в следващите две години. За целта се търсят нови източници на енергия и, изглежда, че атомната е най-добрата опция. Затова в допълнение към 11-те ядрени реактора, които вече работят в страната, правителството възнамерява да построи още 30, като цената им се изчислява на около 50 млрд. долара (32 млрд. евро). А Китай ще стане производител на 11% от световната атомна енергия.
Всички тези приготовления за "олимпийски" печалби идват на фона на лек
спад на борсите. След като достигна почти петорно увеличение в последните две години (пикът беше през октомври 2007 г.), китайският индекс Shanghai Composite намаля с 40%, обърквайки инвеститорите, очакващи невероятното нарастване да продължи и по време на игрите. Трудностите в местната икономика, събитията в Тибет и международната кредитна криза оказаха своето влияние. Няма изгледи положението да стане по-добро дори и по време на олимпиадата.
"Грешка е да се свързва китайският борсов пазар с игрите. Който го прави, ще бъде разочарован", твърди Доналд Стразхайм, председател на Straszheim Global Advisors и експерт по азиатска икономика. Друг анализатор - Робърт ван Батенбург от Louis Capital Markets LP, смята, че индексът Shanghai Composite може да спадне и под нивото от 3000 пункта. "Инвестициите около игрите, сравнени с общия ръст на икономиката и инвестициите в Китай, не могат да окажат голямо влияние на макроикономиката", твърди той.
"Инфлация, не олимпизъм". Това е мотото за Китай през 2008 г., смята Тинг Лу, икономист в Хонконгския клон на Merrill Lynch. Последните данни показват, че независимо от опитите на централната банка да дърпа конците в условията на инфлация, потребителските цени са нараснали рекордно бързо през февруари. И вече са 8,7% по-високи от нивото им за същия месец на миналата година.
Проучвания като това на Nikkei Business Daily сочат, че бързо развиващата се китайска икономика (12% растеж за миналата година) ще забави темпото след игрите.
неделя, 8 юни 2008 04:20:48

2 коментара:

поддръжка на пожарогасител каза...

Харесва ми заглавието на статията, общо взето за мен големите печеливши са тези, които умеят да живеят спокойно и щастливо и да оценяват всяко малко нещо което им се случва.Що се отнася до технологиите определено General Electric осигуряват технологии за първата китайска инсталация за преработка на дъждовна вода и то доста успешно. Системата е разположена на Националния стадион в Пекин и ще преработва до 100 тона дъждовна вода на час, от които 80 тона ще бъдат повторно използвани за озеленителни, пожарогасителни и почистващи дейности. Всичко това е удивително и само като си представим че човека го е измислим е страхотно.Дано да имаме все повече такива умове, благодаря инормацията, хубав блог.

пожарогасители- поддръжка каза...

Точно и така се прави както гиганта Microsoft , който също не тъпче на място. Радвам се че по-рано през тази година фирмата на Бил Гейтс анонсира джойнт венчър с NBC, според който ще излъчва състезанията на живо в интернет пространството чрез своя портал MSN, който също така е и официален за игрите.Вече технологиите така ни завладяха, че като трябва да поживеем няколко дни дори без телефон ще ни е трудно и някои дори ще изпаднат в депресия сигурна съм в това.Не е нормално но ие сме си виновни с това наше развиване, но пък по добре така.Благодаря за хубавата статия.