сряда, 11 юни 2008 г.

Черепи върху водката

Стандарт - 2 стр.

Черепи върху водката


Дамаджаните с ракийка и шишетата с водка ще заприличат на цигарените кутии. Здравни експерти настояват върху разфасовките с високоградусни напитки да се залепят "некролози", подобни на тези върху папиросите. Идеята е стряскащи надписи да предупреждават любителите на чашката за вредите от прекомерното количество погълната огнена вода. Здравните експерти искат по етикетите на бутилките с ракия, водка или уиски да греят послания от сорта на "Алкохолът нарушава развитието на младежите" и "Злоупотребата с него води до сериозни заболявания". За това настоява Националната програма за предотвратяване на злоупотребата с алкохол. Разчитаме производителите да ни съдействат, каза за "Стандарт" д-р Маша Гаврилова, шеф на отдел "Опазване на общественото здраве" в Министерство на здравеопазването. По думите й собствениците на пивоварни ще бъдат призовани да правят реклами, в които да залегнат предупреждения за умерено пиене или забрана за консумация от непълнолетни. Д-р Гаврилова настоява производителите да ограничат рекламите за продукцията си.
Тв рекламата на ракии, водки, уиски или мастика не могат да бъдат забранени. Вместо да завършват с послания като "Мека топлина", "Удоволствие на кристали" или "Продължавай напред", кратките ленти могат да приключват с "Пий с мярка" или "Консумирай разумно". Това разказаха пред "Стандарт" медийни експерти. По думите им това е европейска практика, която ние можем да въведем. Междувременно рекламодатели, рекламни агенции и медии си стиснаха ръцете да изработят етичен кодекс за рекламата. Така те заедно ще измислят и разпишат правилата, по които ще работят занапред. Бизнесът и рекламните агенции например могат да се разберат да не "облъчват" с тв реклами децата под 10 г., да не правят клипчета за нездравословни храни като супи на прах, чипсове, вафли или съмнителни лекарства. Обществен съвет по саморегулация на рекламата се събира във вторник, за да се договори кой ще умува над новите правила. На сбирката са поканени медийни шефове, председателят на парламентарната комисия по медии Иво Атанасов, директорът на СЕМ Мария Стефанова, шефът на КЗП Дамян Лазаров и колегата от КЗК Петко Николов. От новите правила ще спечели зрителят, категорични са експерти. Причината е, че все пак бизнесът ще сключи джентълменски споразумения за работа помежду си.
Доскоро България бе единствената страна от ЕС без обществен съвет по саморегулация. Румънците например имат такъв от 6 години. Новата структура няма предварително да цензурира рекламите. Тя обаче ще може да ги спира и сваля от
ефир, ако прецени, след жалба от зрители или конкуренти.
Големите фирми в бранша са на път да си стиснат ръцете и да заработят по новите правила. По-малките компании пък, които искат да рекламират продуктите си в национален ефир, се опасяват от вятъра на промяната. Вие сте големи и можете да си позволите да работите така, а ние - не, контрирали те. От СЕМ приветстваха обществения съвет, тъй като се очаква той да въведе професионални стандарти в рекламата

Няма коментари: