неделя, 8 юни 2008 г.

Събитията "иди и виж"

п. Мениджър - 110 стр.
Събитията "иди и виж"



Това е новата мода в маркетинга. Компаниите, които ги организират, увеличават репутацията си
ЕДНО ОТ СИГУРНИТЕ НЕЩА днес е, че е трудно да изненадате когото и да било със събитие, което никога не е виждал или на каквото никога не е бил. Ако се налага да правите нещо в София, местата са толкова ограничени, че вероятността да намерите оригинална идея, свързана с мястото, особено на закрито, е малка като
мисията невъзможна. Когато става въпрос за открито, имате малко по-голяма вероятност да изпълните Мисията, но пък винаги ви грози неразбирателството с времето и малко дъждец може да провали иначе добрата идея.
Събитието и неговото място са важни, защото информацията, която ще кажете, може да се предаде и по много други начини. А за да накарате хората да ви отделят от времето си, трябва да ги стимулирате. И така лека-полека в стремежа си да привлекат вниманието на хората и, разбира се, благодарение на напредъка в транспорта и ниските цени организаторите на събития поемат на път. Колкото и много работа да има човек, една разходка извън града винаги е добре дошла.
Малко път, малко забава, малко работа - представяне на информацията или обучение, и така нещата придобиват нова светлина - разширяват се възможностите от предложения към гостите на събитията. Но в един момент и тази алтернатива започна да се изчерпва. Местата в близост до големите градове не са чак толкова много и лека-полека и те започват да се повтарят.
И така се стига до по-далечните пътувания извън територията на страната. Това, естествено, е възможно днес, защото пътуването става по-лесно без визи и други ограничения.
Ако поканените могат да откажат присъствие на събитие, на което в изкуствена среда ще се представи нов продукт, то пътуване
до дома на продукта е доста по-изкусително. Подобни пътуващи събития позволяват да се постигнат няколко по-големи цели.
Създаване на изживявания. В крайна сметка всяко събитие, независимо дали е обучение, пресконференция, коктейл, конкурс или друго, има за цел да създаде нови изживявания за своите гости. А посещението на специално място, особено ако не си бил на него, спомага тази цел да се постигне много по-лесно. Представете си какво е усещането да бъдеш сред малцината, возили се на кола по някоя от пистите на "формула 1". Дори и жените няма да го забравят. А да бъдете с майстор-готвача в кухнята на най-скъпия ресторант в Европа? Колко още други подобни изживявания може да си намислите? Незаличими ще са впечатленията от посещение на Франкфуртския панаир на книгата или от изложение в Истанбул, както и от вкуса на кафето в Италия, бирата в Чехия или Германия, музиката на Португалия или Ирландия, където със сигурност може да се озовете и по покана на някое ирландско уиски или бира. Специалното събитие е специално, ако успее да ви създаде
специални спомени. Другият начин за преживяване на подобни емоции е да се срещнат гостите ви със специален човек. Ще можете ли да забравите среща с Джанет Джексън, Бекъм, "Ред Хот Чили Пепърс" и още много други известни хора? Те не са част от всекидневието ни и всяка среща с тях е уникален момент от живота ни, за които си спомняме с радост и разказваме на приятелите си.
Нови приятелства. В рамките на едно стандартно специално събитие е много трудно да отделите време и да се сближите с гостите. На тези събития обикновено има много хора, всеки е забързан с делата си и време за приятни разговори почти липсва. Ако обаче потеглите на път, не е така. Именно в рамките на подобни събития може да създадете по-неформални отношения с гостите си и да отделите лично внимание на всеки от тях. Опитайте се да помогнете на всеки един от гостите си да постигне онова,
заради което е тръгнал с вас на път. Някои вероятно за да се повеселят за ваша сметка. Други може да искат да се срещнат с определен човек, да видят конкретно нещо, да вземат специално интервю и много други причини. Вие трябва да лавирате между всички тях и да се опитате да удовлетворите желанията им.
Изграждане на имидж и репутация. Не бива да бягаме от основния въпрос -.това събитие, което се случва далеч от дома, освен специални изживявания трябва да помогне и на организацията да постигне своите бизнес цели. А когато репутацията става все по-добра, постигането на целите е значително по-лесно и става с подкрепата на хората. Организирането на подобно събитие е трудно, свързано е с разходи, понякога надхвърлящи приетите за друго събитие, и ако организацията вземе решение да направи тази инвестиция, трябва да е сигурна, че ще може да се наслади на възвращаемостта от нея.
Добре е да тръгнете, за да отседнете в ледения хотел, да пиете водка в леден бар и ледена чаша. Но
по каква причина един производител на българско вино може да ви покани на път извън България? Е, ако се замислим, ако този производител ще получи награда от световен форум, може и да ви покани, но това е по-скоро изключение. Мултинацио-налните компании притежават предимството да имат много какво да ви покажат по света. Могат да ви заведат на официалното представяне на своя нов продукт в Париж, Лисабон, а защо не и в Калифорния. Могат да ви поканят на откриване на свой музей на продуктите или в ложата си по време на спортно състезание в Монако, на тенис турнир в Рим и още къде ли не. Но тези компании имат страхотен опит и ако ви поведат нанякъде, със сигурност си струва да отделите време. А и ще се запознаете с нови хора, ще видите нови места, ще натрупате нов опит. И дори и само това да ви остане, не е малко.
Кой най-често повежда хората на път? На този въпрос има различни отговори, но аз ще се отклоня малко от темата и ще споделя каква бих искала да стана
в следващия си живот - спортен журналист. И ако ме питате защо - заради пътуванията, заради емоциите, заради възможността да си близо до толкова известни хора и винаги да
има причина да пътуваш. Но дори и да изключим спортните събития (а така завиждам на тези, които ще тръгнат към Китай за олимпиадата), има толкова много спортни фирми, които постоянно предлагат пътуващи изкушения за медиите, че е трудно да им устоиш. Към спорта причислявам и автомобилите, които също канят доста често хората на път. Нали автомобилът е именно за път. Няма да забравя един репортаж по телевизията за нов модел автомобил, чиито производители бяха завели българските, е, и чуждите журналисти на прекрасен карибски остров да тестват възможностите на возило. Не крия завистта си и готовността, ако някой ме покани, да тръгна веднага.
Иначе казано, организирането на събитие извън територията на България е възможност, която трябва да се обмисли много добре.
Първо да се прецени дали хората, които искате да поканите, биха се съгласили да тръгнат с вас. Те може да не искат да липсват от дома си за дълго или работата им да не позволява отсъствие
повече от ден-два. Поради тази причина обикновено този род събития се случват в края на седмицата, така че да се хване и уикендът. Пътуванията са неотменна част от света на модата - дефилета, ревюта, нови колекции и т.н. Красотата не познава граници и лесно може да ви накара да забравите задълженията си и
да се осветите в онзи така лъскав и привлекателен свят, където се правят най-красивите дрехи за едни от най-красивите хора на света.
Немалка част от пътуванията са свързани с информационна и обучителна цел. Големи изложения, семинари, конференции. За тях изданията невинаги отделят средства. А компания, която е спонсор на проявата или ще представи свой нов продукт, може да покани като свои гости представители на медиите. И така читателите, зрителите или слушателите получават навременна информация за новите постижения, журналистите - възможност да посетят лично голям форум, а компанията - шанс нейното участие да бъде отразено. По този начин постъпват технологични, фармацевтични и козметични компании. Това не означава, че в останалите сфери не се случва и този сценарий.
Другата гледна точка. Мнозина смятат, че поемането на разноските на журналисти по скъпи пътувания е вид нарушаване на неприкосновеността на информацията, и нерядко медиите отказват да изпратят свой представител. Или ако го изпратят, поемат разноските му.
Но този спор за прозрачността в медиите излиза извън темата на приятните пътувания. Той е част от онази неприкосновена територия на медиите, в която външни хора и организации
нямат право да се месят. Те сами решават какво и как да отразяват.
А и никъде в поканата за пътуването не би трябвало да се поставя като условие отразяване на събитие.
Независимо от тази друга гледна точка все по-често медиите получават покани за пътувания и шанс да преживеят нови усещания и да натрупат личен опит за това, за което ще пишат.
Важното е пътуването да бъде така организирано, че наистина от него да следва натрупване на приятни изживявания, полезен опит, създаване на приятелства и компанията да повиши репутацията си. Ако пътуването постигне тези цели, дори и да не е довело до отразяване, няма да е било напразна инвестиция.
неделя, 8 юни 2008 04:25:27

Няма коментари: