сп. BussinesWeek - 52 стр.
Срив за секунди
Борис СПИРИДОНОВ
Интернет, ефирните медии и блогърите мигновено информират за всяко сътресение в големия бизнес
Престижът на марката и компанията се гради бавно и методично, но може да бъде сринат за часове. Възстановяването на доброто име е мъчителен процес, който изисква съобразителност, постоянство, но преди всичко честност. Ясно е, че най-известните и разпознаваеми компании не са от най-харесваните. Примерите са десетки. Христоматиен е случаят с Coca-Cola, която през 1999 отчете $60 млн. загуба, след като американски ученици се оплакаха, че са получили пристъпи на повръщане, гадене и тремор след употребата на нейни напитки. Ярък пример в този дух е и най-голямата верига за бързо хранене McDonald's. Преди години тя бе яростно критикувана заради "нездравословната храна", която предлага. След обвинения в лошо обслужване последваха дела на служители срещу компанията заради неспазване на трудовото законодателство и занижаване на пенсионните и здравните осигуровки. Тези дела струваха на McDonald's стотици милиони долари в извънсъдебни споразумения. Някои дела продължават. Но компанията се взе бележка и предложи много по-здравословни храни в ресторантите си и въведе драстични промени в правно-трудовите си отношения.
Атаката срещу гиганта за бързо хранене дойде след съдебни искове за понесени вреди от тютюнопушенеmo, заведени срещу американската цигарена индустрия и най-вече срещу колоса Philip Morris, която днес е част от конгломерата Altria Group. Именно тези дела създадоха прецедент в световната практика потребителите да атакуват компаниите в съда. Досега изплатените от тютюневата индустрия компенсации по заведените срещу нея искове възлизат на космическите $250 млрд.
Въпреки че Microsoft е сред най-реномираните компании в света заради нейната визия, ръководство и финансови постижения, мнозина смятат, че тя е "корпоративна акула", която иска да бъде монополист на софуерния пазар. Справедливо или не, ЕК досега й наложи глоби за 1.68 млрд. евро заради отказа да разкрие важната за конкурентите й информация за патентования си програмен код и нарушаване на антитръстовото законодателство на ЕС.
В книгата си "От добра до световна слаба" изследователят Джим Колинс посочва, че са необходими седем години и половина на една фирма, за да измине пътя от "добра" до "прочута". Особено актуален става проблемът с престижа и репутацията на компаниите.
Последните пет години 79% от водещите глобални компании в техните сектори са изгубили лидерските си позиции. И никоя не е застрахована от подобно развитие на събитията.
***
Текст под снимка
McDonald's плати стотици милиони долари в извънсъдебни споразумения
петък, 13 юни 2008 06:45:55
петък, 13 юни 2008 г.
Срив за секунди
Етикети: сп. BusinessWeek
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар