Yahoo реши: Рекламно сътрудничество с Google!
дата : 13 юни 2008 г. 6:51 ч.
След месеци преговори Yahoo обяви късно вечерта на 12 юни, че ще сключи споразумение, което ще позволи на конкурентния портал Google да продава част от рекламното му пространство, свързано с получаваните от търсенето резултати, съобщава Ройтерс.
Споразумението с Google слага край на преговорите за закупуване на Yahoo от Microsoft, които продължиха около две години, но не доведоха до сделка. При оттеглянето на офертата си, Microsoft предлагаше цена от 47,5 млрд. долара за контролния пакет в Yahoo, но интернет компанията отхвърли сумата и каза, че тя подценявала истинската й стойност.
В отделни изявления на Microsoft и Yahoo от 12 юни става ясно, че двете фирми не са успели да договорят дори и частична сделка, както се допускаше през последния месец, и са се примирили с изхода от разговорите. Акциите на Yahoo моментално загубиха 10% от стойността си, тъй като пропаднаха надеждите за сливане с Microsoft. При софтуерния гигант обаче, имаше покачване на стойността на акциите с 4%, тъй като неговите инвеститори най-накрая се успокоиха, че парите им няма да бъдат вложени в сделка, която се смята за доста рискова.
От Yahoo обявиха, че са се споразумели с Google да позволят на доминиращия рекламния пазар в интернет портал да поставя част от своите реклами в търсачката на Yahoo. Това щяло да им донесе 800 млн. долара приходи годишно.
Привържениците на Google вече доволно потриват ръце и твърдят, че компанията е постигнала споразумение от стратегическо значение, не на последно място и защото е отрязала засега домогванията на Microsoft до онлайн пазара. Google и Yahoo, които са съответно номер едно и номер две в бизнеса с интернет търсачки, ще могат да си разменят рекламно пространство и да го предлагат на онези рекламодатели, които са готови да плащат повече пари.
За да избегнат преследване от страна на антимополните органи в САЩ, двете компании ще подпишат споразумение, в което няма да дават ексклузивитет една на друга, т.е. ще има възможност и за други пазари играчи да се включат в споделянето на реклами. Решението е резултат на три и половина месеца проучване как да се обвържат без да предизвикат интереса на министерството на правосъдието във Вашингтон (което следи за ненарушаване на конкуренцията във всички сектори на икономиката).
Но перспективата за комбиниране на двете водещи фирми в бизнеса с търсачките и рекламата веднага предизвика недоволство. Към протестите на цял куп потребителски организации в САЩ, на 12 юни се присъединиха и законодатели на Капитолия. Сенаторът демократ Хърб Кол, председател на антитръстовата комисия в сената, се закани, че предстои "обстоен преглед" на сделката.
Главният изпълнителен директор на Google, Ерик Шмид, отхвърли опасенията и каза, че споразумението им не се различава от подобни, сключени в много сектори на икономиката между конкуренти, решили да си сътрудничат. "Решението да се показват реклами си е решение на Yahoo, а не на Google", лаконичен бе Шмид.
Yahoo отхвърли последното предложение на Microsoft, при което 16% от акциите на интернет портала трябваше да станат собственост на софтуерната компания на цена от 35 долара за акция. От Yahoo просто казаха, че намеренията на Microsoft да сложи ръка само върху търсачката им не се връзвали с плановете на Yahoo за растеж.
В Microsoft, където до последния момент се надяваха на алтернативна сделка, включваща ако не изкупуване, то поне сътрудничество, планираха чрез Yahoo да успеят да ускорят навлизането си на пазара на интернет реклама и да се конкурират с Google, не само в търсачките, но и в предлагането на нови продукти - софтуерни решения онлайн.
На 8 юни Microsoft даде ясно да се разбере, че повече не се интересува от изкупуването на Yahoo, дори на цената от 33 долара за акция (47,5 млрд. долара като цяло), която предложи последно.
Споразумението с Google едва ли ще успокои акционерите на Yahoo, в т.ч. милиардера Карл Айкан, които натискат ръководството на компанията да договори сделка с Microsoft. На няколко пъти, в остри атаки срещу мениджмънта на Yahoo, Айкан поиска отстраняването на съоснователя и главен изпълнителен директор Джери Янг.
След съобщаването на новината от 12 юни анализаторите вече не очакват, че Yahoo и Microsoft ще се опитат да преговарят отново и твърдят, че най-после е сложен край на близките до агония боричкания между двете компании. Но този окончателен провал помежду им със сигурност няма да сложи край на страданията им.
Очаква се Microsoft съвсем скоро да потърси друг обект за изкупуване, защото няма да се откаже от плановете си да се намеси на онлайн пазара. Вярно е, твърдят експерти, че Yahoo беше доста апетитна хапка за софтуерния гигант, тъй като генерира огромен трафик, какъвто никой друг не може да предложи, освен разбира се Google. Възможност за Microsoft, макар и по-скромна, е AOL (притежавана от "Тайм Уорнър"), която ще им струва и доста по-малко пари.
А в Yahoo духовете няма да се успокоят преди да приключи насроченото за 1 август общо събрание на акционерите, където се очаква жестока офанзива от страна на Айкан, подкрепена и от други акционери. Финансистът се е заканил да помете сегашния борд на директорите и да постави там свои хора.
Но дори и победа на Айкан в битката може да не означава край за сътрудничеството с Google. Даже е малко вероятно. Въпреки че е горещ привърженик на сделка с Microsoft, милиардерът не изключва като възможност и рекламното коопериране с Google.
дата : 13 юни 2008 г. 6:51 ч.
След месеци преговори Yahoo обяви късно вечерта на 12 юни, че ще сключи споразумение, което ще позволи на конкурентния портал Google да продава част от рекламното му пространство, свързано с получаваните от търсенето резултати, съобщава Ройтерс.
Споразумението с Google слага край на преговорите за закупуване на Yahoo от Microsoft, които продължиха около две години, но не доведоха до сделка. При оттеглянето на офертата си, Microsoft предлагаше цена от 47,5 млрд. долара за контролния пакет в Yahoo, но интернет компанията отхвърли сумата и каза, че тя подценявала истинската й стойност.
В отделни изявления на Microsoft и Yahoo от 12 юни става ясно, че двете фирми не са успели да договорят дори и частична сделка, както се допускаше през последния месец, и са се примирили с изхода от разговорите. Акциите на Yahoo моментално загубиха 10% от стойността си, тъй като пропаднаха надеждите за сливане с Microsoft. При софтуерния гигант обаче, имаше покачване на стойността на акциите с 4%, тъй като неговите инвеститори най-накрая се успокоиха, че парите им няма да бъдат вложени в сделка, която се смята за доста рискова.
От Yahoo обявиха, че са се споразумели с Google да позволят на доминиращия рекламния пазар в интернет портал да поставя част от своите реклами в търсачката на Yahoo. Това щяло да им донесе 800 млн. долара приходи годишно.
Привържениците на Google вече доволно потриват ръце и твърдят, че компанията е постигнала споразумение от стратегическо значение, не на последно място и защото е отрязала засега домогванията на Microsoft до онлайн пазара. Google и Yahoo, които са съответно номер едно и номер две в бизнеса с интернет търсачки, ще могат да си разменят рекламно пространство и да го предлагат на онези рекламодатели, които са готови да плащат повече пари.
За да избегнат преследване от страна на антимополните органи в САЩ, двете компании ще подпишат споразумение, в което няма да дават ексклузивитет една на друга, т.е. ще има възможност и за други пазари играчи да се включат в споделянето на реклами. Решението е резултат на три и половина месеца проучване как да се обвържат без да предизвикат интереса на министерството на правосъдието във Вашингтон (което следи за ненарушаване на конкуренцията във всички сектори на икономиката).
Но перспективата за комбиниране на двете водещи фирми в бизнеса с търсачките и рекламата веднага предизвика недоволство. Към протестите на цял куп потребителски организации в САЩ, на 12 юни се присъединиха и законодатели на Капитолия. Сенаторът демократ Хърб Кол, председател на антитръстовата комисия в сената, се закани, че предстои "обстоен преглед" на сделката.
Главният изпълнителен директор на Google, Ерик Шмид, отхвърли опасенията и каза, че споразумението им не се различава от подобни, сключени в много сектори на икономиката между конкуренти, решили да си сътрудничат. "Решението да се показват реклами си е решение на Yahoo, а не на Google", лаконичен бе Шмид.
Yahoo отхвърли последното предложение на Microsoft, при което 16% от акциите на интернет портала трябваше да станат собственост на софтуерната компания на цена от 35 долара за акция. От Yahoo просто казаха, че намеренията на Microsoft да сложи ръка само върху търсачката им не се връзвали с плановете на Yahoo за растеж.
В Microsoft, където до последния момент се надяваха на алтернативна сделка, включваща ако не изкупуване, то поне сътрудничество, планираха чрез Yahoo да успеят да ускорят навлизането си на пазара на интернет реклама и да се конкурират с Google, не само в търсачките, но и в предлагането на нови продукти - софтуерни решения онлайн.
На 8 юни Microsoft даде ясно да се разбере, че повече не се интересува от изкупуването на Yahoo, дори на цената от 33 долара за акция (47,5 млрд. долара като цяло), която предложи последно.
Споразумението с Google едва ли ще успокои акционерите на Yahoo, в т.ч. милиардера Карл Айкан, които натискат ръководството на компанията да договори сделка с Microsoft. На няколко пъти, в остри атаки срещу мениджмънта на Yahoo, Айкан поиска отстраняването на съоснователя и главен изпълнителен директор Джери Янг.
След съобщаването на новината от 12 юни анализаторите вече не очакват, че Yahoo и Microsoft ще се опитат да преговарят отново и твърдят, че най-после е сложен край на близките до агония боричкания между двете компании. Но този окончателен провал помежду им със сигурност няма да сложи край на страданията им.
Очаква се Microsoft съвсем скоро да потърси друг обект за изкупуване, защото няма да се откаже от плановете си да се намеси на онлайн пазара. Вярно е, твърдят експерти, че Yahoo беше доста апетитна хапка за софтуерния гигант, тъй като генерира огромен трафик, какъвто никой друг не може да предложи, освен разбира се Google. Възможност за Microsoft, макар и по-скромна, е AOL (притежавана от "Тайм Уорнър"), която ще им струва и доста по-малко пари.
А в Yahoo духовете няма да се успокоят преди да приключи насроченото за 1 август общо събрание на акционерите, където се очаква жестока офанзива от страна на Айкан, подкрепена и от други акционери. Финансистът се е заканил да помете сегашния борд на директорите и да постави там свои хора.
Но дори и победа на Айкан в битката може да не означава край за сътрудничеството с Google. Даже е малко вероятно. Въпреки че е горещ привърженик на сделка с Microsoft, милиардерът не изключва като възможност и рекламното коопериране с Google.
Няма коментари:
Публикуване на коментар