понеделник, 15 септември 2008 г.

Бъдещето на обединените комуникации

Network world - 29 стр.
Бъдещето на обединените комуникации



Три са основните тенденции в телеком бранша, които определят неговото развитие, твърдят анализаторите от Infonetics Research. Според тях доставчиците на телеком услуги се трансформират В доставчици на вертикални интегрирани мултимедийни услуги. Установяването на близки взаимоотношения със създателите на цифрово съдържание осигурява на телекомите нова роля на сцената (например и AT&T, и Verizon наеха висши ръководители от Холивуд, а Дан Йорк, ветеран в платения ТВ канал НВО, също премина 6 редиците на AT&T). В резултат от тази трансформация „чистите" играчи като Vodafone при безжичните мрежи, a Qwest и ВТ при фиксираните услуги, a Vonage - във VoIP областта, се изправят пред значителни трудности. Консолидирането на производителите на телеком оборудване изглежда е най-силно при най-големите (Tier 1) играчи, добавят от Infonetics, но ще продължи и при по-малките компании, като не е изключено Т1 корпорациите да изкупят най-напредналите Т2 и ТЗ доставчици. 2007 стартира с водачеството на Alcatel-Lucent, Ericsson u Nokia Siemens, които са най-големите телеком играчи по обем приходи, отваряйки около $10 млрд. „пропаст" пред следващия Huawei. Третата тенденция е свързана с мобилността, като в тази сфера голямо влияние ще окажат мобилните реклами, FMC и Apple iPhone. Огромното море от притежатели на мобилни телефони създаде рентабилен пазар за компании, предлагащи всякакви нещица, които могат да бъдат разпространявани безжично - от рингтонове през цели песни и картинки до мобилни игри. Настъпва и времето мобилната телевизия и рекламодателите да „кешират" своите вложения в тази област. Операторите виждат в обединяването на фиксирани и мобилни мрежи (FMC) възможности да подобрят услугите за своите абонати. От своя страна, Apple iPhone има потенциал да промени динамиката на пазара на мобилни телефони, като дори традиционни телекоми вече се препози-ционират като доставчици на мултимедийни услуги. Пазарът на услуги в ЕМЕА Операторите в Европа, предимно в Западна Европа, правят огромната част от капиталовите разходи 3а мрежово оборудване в регион ЕМЕА. Тези капи-талови разходи са били около €59,2 млрд. За 2006, скачайки със 7% спрямо 2005, а през 20Ю г. се очаква да достигнат €63,8 млрд., което означава общо €309,6 млрд. За петгодишния период, или средногодишно нарастване от 2%. Опарени от уроците по време на .com балона, компаниите ще задържат съотношението капиталови разходи към приходи в рамките на 14-15%. Историческите оператори са направили общо около 74% от капиталовите инвестиции през 2006 гТ а към 2010 г. техният дял ще спадне леко до 72%. Основните играчи в този сектор остават Deutsche Telekom u France Telecom, чиито капиталови разходи представляват около 26% от всички разходи в ЕМЕА през 2007, а ВТ, Telecom Italia u Telefonica Заедно правят точно 50 на сто от инвестициите в мрежи и оборудбане 6 региона, добавят от Infonetics. Конкурентните доставчици ще държат средно около 14% от тези разходи, а безжичните оператори - от 12% през 2006 до 14% през 2010 гч което се дължи на продължаващите инвестиции в 3G надстройки. DSL абонатите в ЕМЕА са били около 56,8 млн. в края на 2006 г., или с 27% повече на годишна база, а към 2010 г. ще скочат на 111 млн. Кабелните абонати са значително по-малко, но техният брой също нараства доста динамично - от 10,2 млн. през 2006 на 17,4 млн. към 2010 г.; PON абонатите се изчисляват на около 69 000 в края на 2006, добавят от Infonetics. Широколентовите услуги са във възход, като на много от географските пазари новите конкурентни телекоми печелят абонати, добавяйки услуги като сигурност и VPN към базовата свързаност. Това повлия на DSL пазара в Западна Европа, където доставчиците предложиха плоски цени за ШЛ достъп, което, от своя страна, води до бързорастящ трафик и до засилени инвестиции 6 опорна инфраструктура, мрежи за достъп и оптични инсталации. Някои от големите европейски оператори, бивши монополисти, правят големи крачки за надграждане на своите мрежи и мигрират към централизирана IP инфраструктура и услуги. Най-яркият пример е проектът на ВТ 21st Century Network (21CN): амбициозен план за преминаване към изцяло IP инфраструктура за глас и данни, която ще намали оперативните разходи, ще подобри предложенията на телекома и ще повиши ефективността на мрежата. За 5 г. период ВТ планира да инвестира £10 млрд., а целта е до края на тази година половината от гласовите й потребители да преминат към новата VoIP мрежа. Няколко големи европейски оператора, включително ВТ, DT, Telecom Italia, Belgacom u KPN, обявиха, че ще стартират IPTV услуги през следващите 12 месеца. Сред по-значимите инвестиции са:
■ Belgacom: белгийците ще похарчат €330 млн. за VDSL
■ Deutsche Telekom ще инвестира €3 млрд., за да покрие 50% от домовете през следващите 3 до 5 г.
■ Шефът на KPN заяви, че капиталовите разходи за нова мрежа ще достигнат €900 млн. а целта е IP мрежата да бъде завършена до 2010 г.
■ Telecom Italia обяви през февруари 2007, че ще инвестира €6,7 млрд. до 2016 За изграждане на нова оптична мрежа, която да обхване 13 млн. потребители.
■ Swisscom обяви плоска тарифа за М'нет телефония и планира да предложи неограничен брой минути за разговори до швейцарски фиксирани абонати.
■ Руският кабелен оператор Mostelecom ще инвестира go $270 млн. през следващите 2,5 гч като ще купи IP мрежово оборудване от Alcatel Lucent. Турският оператор Turk Telekom е направил $3 - $3,5 млрд. инвестиционен план за надграждане на инфраструктурата и системите през следващите 6 г, а мобилният Turkcell ще инвестира $250 - $300 млн. в IP мрежова инфраструктура и увеличаване на капацитета. Корпоративният телеком пазар Заради кризата на операторския пазар от 2001 - 2003 г. повечето производители на мрежово оборудване се преориентираха към корпоративните потребители и макар че телекомите възстановиха финансовото си „здраве" през последните години, решенията 3а бизнес сегмента все още заемат значително място в плановете на производителите. Конвергенцията е най-важната цел за ИТ отделите на много предприятия - обединяване на кабелни и безжични LAN, на мрежи за глас и за данни, на настолните и портативните компютърни устройства. Компании от всякакъв мащаб продължават да инвестират във VPN и технологии за сигурност, за да намалят оперативните разходи за поддръжка на мрежата. Много организации увеличават „мобилния" състав на работната си сила, което означава, че нуждата от достъп до интернет и корпоративната мрежа в движение става критичен фактор за ефективната работа. Предприятия от всякакъв мащаб оценяват ползите от платформите 3а IP телефония и въпреки че този пазар е едва в началните стадии на развитието си, средногодишният му ръст е 12% (3а периода 2006 - 2010 г.), добавят от fnfonetics. Унифицирани комуникации Системите за комбинирано предлагане на глас, данни и видео, обединяването на електронната, гласова и видеопоща в една кутия намира все повече привърженици сред корпоративните организации. Преди 2 месеца Panasonic, която е водещ доставчик на традиционни офисни централи за малки и средни офиси (до 100 линии), представи новата си серия мрежови комуникационни платформи NCR Решенията са насочени към малките и средни фирми, като ще бъдат достъпни на пазара от септември в 2 варианта. NCP500 ще обслужва всички комуникационни потребности на организации с от 5 до 40 служители, а NCP1000 има капацитет за 40 до 100 абонати. Платформите за унифицирани комуникации са от т.нар. тип server-less, m.e. не се изисква наличието на допълнителен сървър, 3а да работи целият комуникационен софтуер. Самите платформи са устройства за вграждане в комуникационен шкаф и са изключително лесни за употреба дори от непрофесионалисти в технологичната сфера, поясни Тери Хюс, генерален маркетинг директор за продуктите на Panasonic в Европа. Пускането на тези изцяло IP базирани платформи бележи нова крачка в еволюционния подход на компанията към пазара. През 2007 г. Panasonic бе на първо място в Европа по продажби на TDM централи (до 100 линии) със 17,94% дял. За първите 3 месеца на 2008 г. компанията запазва почти същия дял - около 17%, като смята да увеличи продажбите се чрез мощно навлизане 6 IP сегмента и на пазара на унифицирани комуникации. „Ако до вчера на бюрото си разполагахме с телефон, мобилен апарат и компютър, които ни осигуряваха съответно гласови обаждания, мобилни разговори и SMS, и електронна поща, то скоро унифицираните комуникации ще доведат до обединяването на глас, данни и видео. Няма значение къде се намира служителят - в офиса, на път или в къщи - той ще разполага с всички комуникационни средства по еднакъв начин", обяснява Хюс. Промяната в начина на използване на комуникационните средства се потвърждава и от пазарните анализатори от MZA. Според агенцията от 16,678 млн. централи, които ще бъдат продадени в Европа през 2008 г. над 30% е делът на IP базираните. До 2010 г. това съотношение ще бъде 53 на 47, все още в полза на TDM продуктите. По отношение на приходите, картината не е по-различна, добавят от MZA, като все по-нарастващ ще е делът на софтуерните приложения, които се добавят към комуникационните платформи и осигуряват нова функционалност на потребителите. През 2008 г. TDM централите ще донесат над 1,02 млрд. евро, IP моделите - 375 млн. евро, а приложенията - още 210 млн. евро. През 2010 г. TDM моделите ще носят под 815 млн. евро, докато постъпленията от IP централи ще нараснат до 668 млн. евро, а от приложенията - до 270 млн. евро. „Защо се налага внедряването на унифицирани комуникации? Те помагат на бизнеса да подобри времето за адекватен отговор на клиентски запитвания, подобряват нивото на обслужване, повишават гъвкавостта на бизнес организацията и съвместната работа на служители от един или различни отдели, намаляват разходите и времето за вземане на решения", обясняват от Panasonic. Според компанията, усъвършенстваните бизнес комуникации включват VoIP приложения, по-богата информация за присъствие (напр. „в среща съм" вместо само „зает съм"), гласова поща, конференции и обединена система 3а съобщенията. „Унифицираните комуникации се развиват изключително бързо, обяснява Тери Хюс. По данни на Infonetics през 2006 г. ръстът на тези решения в Северна Америка е бил 64%, а в регион ЕМЕА - 23%. Очаква се тази тенденция да се запази поне 9° 2010 г., когато ръстът на UC продукти на северноамериканския пазар ще бъде 53%, а в ЕМЕА - 31 на сто.
08.2008
неделя, 14 септември 2008 02:54:38

Няма коментари: