събота, 20 септември 2008 г.

Нови мексикански времена

Капитал - 66 стр.
Нови мексикански времена

Константин НИКОЛОВ

От устата на Карлос Слим, един от най-богатите хора на планетата, направил немалка част от парите си от телекомуникации, тези суми звучат странно. Те обаче донякъде обясняват защо мексиканецът заложи на вестникарската индустрия в ерата на интернет новините. Слим придоби 6.4% от издателя на един от най-авторитетните вестници на планетата - New York Times. Само с носталгия по хартията трудно се трупа състояние от 60 млрд. долара и Слим се е доказал като бизнесмен, който има безпогрешно око за печеливши сделки. Така че моментът, в който милиардерът даде 120 млн. долара за новата си придобивка, вестникарският сектор забучаха от слухове и предположения.
New York Times е част от The Times Co., която притежава още 18 вестника, сред които и глобалното издание International Herald Tribune. Акциите на компанията майка през последните години се сриваха (виж графиката), следвайки тенденцията в цялата индустрия. Всекидневниците се задъхват под намаляващите приходи и пренасочването на рекламодателите към интернет. След новината за влизането на Слим обаче акциите на The Times скочиха с 9% напук на общия спад на борсите. Вероятно са малко анализаторите на Уолстрийт, които напоследък харесват вестникарския бизнес, но пък мнозина от тях са си казали
Той сигурно знае нещо?
И наистина финансовите данни на The Times не вещаят отникъде оптимизъм. През юли New York Times отчете спад на рекламните си приходи от 15.3%, а в регионалните вестници на компанията като Boston Globе сривът е почти 25%. Слабите резултати принудиха изданието, което винаги се е гордеело с качествената си журналистика, да направи първите съкращения в нюзрума си, а в началото на септември обяви, че предава разпространението си на външна компания. Въпреки тези трудности New York Times остава една от най-влиятелните медии в САЩ и е на трето място по тираж след USA Today и Wall Street Journal. Сайтът на вестника пък е най-популярният сред щатските издания и през юли е бил посетен от 19.5 млн. читатели, 38% повече от предишната година. Компанията обеща огромни инвестиции в нови технологии.
Слим е известен като купувач на подценени активи, които впоследствие продава на значителна печалба. По тази причина анализаторите веднага се запитаха дали мексиканецът не знае някаква тайна за New York Times. Играчите на пазара вече залагат, че трупането на акции от Слим може да доведе до поглъщане на фамилната компания. Подобен ход няма да е никак лесен. Фамилията Сълцбъргър държи 9 от 13 кресла в управителния съвет и винаги е предлагала номинациите за останалите четири позиции. Семейството, което контролира медийната група от 110 години, в момента държи около 19% от акциите на Times, но контролира и 88% от акциите "клас В" с право на глас, които й дават голямата власт в компанията. Инвеститори като Morgan Stanley вече се отказаха от инвестициите си в The Times заради неспособността си да се справи със семейството. Последният инвеститор, който се опитваше да увеличи влиянието си в Times Co. беше колоритният бизнесмен Скот Гелоуей. В началото на годината той придоби 19% от групата чрез двата хедж фонда Harbinger Capital Partners и Firebrand Partners и поиска да вкара четири човека в борда на директорите й. След дълги преговори фамилията Сълцбъргър, водена от Артър Сълцъргър, се съгласи да предостави две места на Гелоуей. Случаят беше абсолютен прецедент, тъй като за пръв път в управлението на компанията влязоха външни хора, които не са номинирани от могъщото семейство.
За разлика от фамилията Бенкрофт, която продаде за пари друга вестникарска институция - Wall Street Journal на Рупърт Мърдок, Артър Сълцбъргър официално се води издател и лице на New York Times и винаги е държал на независимостта на изданието. Семейството винаги е гледало на дела си като гаранция срещу посегателства на акулите от Уолстрийт, които търсят краткосрочна печалба чрез продажба на активи и съкращаване на служители. Според някои експерти въобще не е сигурно, че Слим е от тези играчи и ще търси бърза печалба. Говорителят му Артуро Елиас заяви, че инвестицията му е "чисто финансова" и 68-годишният бизнесмен няма планове да се включва в управлението на вестника. Списание Newsweek цитира източник от семейство Сълцбъргър, който твърди, че фамилията е знаела предварително за интереса на мексиканеца и въобще не е изненадана от капиталовложението му. Може би тези думи означават, че двете страни ще търсят заедно начини за увеличаване на приходите.
"Индустрията предоставя нови възможности като мобилните устройства, чрез които вестниците могат да достигат до все повече читатели", коментира пред британския в. Independent Рик Едмъндс, медиен анализатор в Poynter Institute във Флорида. Една от основните компании на Слим е най-големият мобилен оператор в Латинска Америка - American Movil, който също може да бъде използван за разпространяване на новинарско съдържание.
По стъпките на Бъфет
Сънародниците му наричаха Карлос Слим-Мидас през 80-те години на миналия век заради умението му да купува евтино компании и да реорганизира бизнеса им. Но през последните години той не изпитва особено желание да се намесва в управлението на придобитите от него активи. Магнатът често казва, че се възхищава от Уорън Бъфет, който е единственият по-богат от него на планетата според класацията на сп. Forbes.
Инвестициите на Слим в САЩ също се съсредоточават в подценени активи. През 1997 г. той купи 3% от Apple Inc., малко преди компанията на Стийв Джобс да пусне на пазара хитовия модел iMac. Само година по-късно акциите на Apple се търгуват пет пъти по-скъпо и Слим се оттегля с голяма печалба. В края на 2002 г. бизнесменът купува облигации за 700 млн. долара в телефонната компания WorldCom Inc. Впоследствие компанията излиза от процедурата във фалит и се преобразува под името MCI. Три години по-късно Слим е на печалба 500 млн. долара, след като операторът е погълнат от Verizon Communications. Но считаният за безпогрешен бизнес нюх понякога го подвежда. Преди години той наля 2 млрд. долара в американската верига за електроника CompUSA, но продажбите на компанията спаднаха и той бе принуден да затвори всичките й магазини. Прогнозите за вестник като New York Times са далеч по-оптимистични и може би усетът на Слим не го е излъгал и този път.
***
РЕКЛАМА
15% е спадът на рекламните приходи на New York Times през юли, което принуди вестника да направи първите съкращения в нюзрума в историята си. Изданието иска да привлече повече рекламодатели в онлайн.
***
Тираж
1.1 млн. е тиражът на New York Times през работните дни, а съботното издание достига 1.6 милиона броя. Вестникът е на трето място в САЩ след USA Today и Wall Street Journal. Онлайн изданието е било четено от 19 млн. души през юли.
***
БОГАТСТВО
60 млрд. долара е състоянието на Карлос Слим според сп. „Форбс". Мексиканецът е втори по богатство в света след друг легендарен инвеститор - Уорън Бъфет. Слим има дялове в компании от тютюневата до телекомуникационната индустрия.
събота, 20 септември 2008 04:16:33

Няма коментари: