Капитал - 57 стр.
Време е за регулация
Андриан ГЕОРГИЕВ
Държавата притиска мобилните оператори да намалят цената за обаждане към стационарни номера
Каква поредна телеком драма
"Терминиране на телефонен разговор" звучи унищожително, но има отношение единствено към разходите за комуникации, и то не непременно лошо. Въпросът се свежда до това, когато се правят обаждания между мрежите на два конкурентни оператора, какви такси начисляват българските телекоми помежду си за всяко входящо (от тяхна гледна точка) повикване, респективно какво се калкулира в цената за нас - крайните потребители. Колкото по-голяма е тази такса, толкова "по-терминиращ" е ефектът върху телефонната ви сметка.
Например, ако звъните от домашния си телефон до абонат на "Мобилтел", разговорът се терминира в мрежата на безжичния телеком. "Мобилтел" начислява такса на БТК за това, че използва неговата инфраструктура. При обратната ситуация БТК начислява такса на "Мобилтел". И тук идва най-интересното - по исторически причини тези цени са различни в зависимост от посоката на обаждането. Позвъняването от БТК към "Мобилтел" струва на фиксирания оператор 32 ст. на минута, а обаждане в другата посока излиза на безжичния телеком 6 ст. При тази схема значителни суми изтичат от фиксирания бизнес и се вливат в мобилните оператори. А клиентите на БТК за едно и също нещо плащат повече от клиентите на мобилните оператори.
Преди седмица обаче Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) предприе конкретни административни стъпки, за да изравни цените. Според плана на регулатора до 2010 г. таксите на едро за терминиране на обажданията от фиксиран към мобилен телефон, както и между мобилните мрежи, трябва да намалеят. Мерките са резултат от пазарен анализ на КРС, който показва, че българските телекомуникации са пазар, на който няма конкуренция и затова е необходима регулаторна намеса в тарифите. БТК приветства решението, "Глобул" протестира мълчаливо. "Мобилтел" изригна с яростно съобщение до медиите, в което се казва, че КРС е предприела "драстични мерки срещу двама от тримата играчи на пазара на мобилни комуникации, като така нелоялно подкрепи единствено групата на БТК".
По-евтини разговори за всички
Цените на терминиране са постоянен обект на спорове в сектора, като дългосрочната посока, зададена от КРС е ясна - надолу. Логично мобилните оператори не са особено щастливи, защото губят приходи, а БТК печели време (и пари) докато нейният фиксиран бизнес постепенно бива унищожаван - спадът в броя на стационарните линии само за 2006 г. е 4%.
"Цените за терминиране на разговорите в мобилни мрежи в България са най-високите в ЕС", потвърждава Вивиан Рединг, еврокомисар по телекомуникациите в ЕС.
Сега тарифите на едро са 16.4 евроцента на минута в натоварените часове и 14.8 евроцента в часовете на слаб трафик. Толкова плаща БТК на "Мобилтел" и "Глобул" всеки път, когато неин клиент звъни на мобилен телефон. На практика високите цени "затварят" абонатите в една мрежа, тъй като на тях не им е изгодно да звънят на чужд оператор. Затова много хора са принудени за използват няколко телефона и sim карти, които всеки оператор отчита за свои клиенти. С поевтиняването на цените на едро и оттам на крайните тарифи би трябвало да стане излишно потребителите да плащат сметки към два-три оператора.
По-сериозните усилия на КРС да регулира цените датират от януари тази година, когато беше приета схема за намаление на таксите върху обажданията, започващи от стационарен телефон и завършващи в мобилни мрежи. Тя беше подкрепена от операторите и трябваше плавно да свали цените на едро с около 35% за срок от година и половина.
В края на юли обаче Бернар Москени, изпълнителен директор на БТК, реши да ускори приетото намаление и изпрати ултимативно писмо до "Мобилтел" и "Глобул". То гласеше, че ако телекомите не изравнят цените на повикванията между различните мрежи до 15 септември, БТК ще прекъсне взаимното свързване. Тогава двата мобилни оператора отказаха да изпълнят исканията на Москени. Точно седмица преди да изтече този ултиматум, КРС прие новия план за поевтиняване, което вбеси "Мобилтел".
Всъщност още след въвеждането на януарското намаление, телекомуникационният регулатор обяви, че си запазва правото да предложи нова поправка на цените след изготвянето на пазарни анализи по-късно същата година. Така че агресивната реакция на "Мобилтел" е най-малкото пресилена.
Годишните приходи на "Мобилтел" от терминирането на разговори от стационарните телефони на БТК възлизат на около 70 млн. лв., според източник от сектора. Чисто финансово това не е фатален удар за "Мобилтел", която има над 1 млрд. лв. постъпления за 2007 г. Но тези пари влизат в касата на оператора, без по тях да има разходи.
Ефектът на пеперудата
Европейската асоциация на потребителите (ЕАП) приветства мерките на КРС, каза за "Капитал" Леви Нитвелт, експерт от икономическия отдел на организацията. Той заяви, че по-скъпите разговори от фиксиран към мобилен телефон преди години са инжектирали сериозни средства в безжичните оператори. До един момент това е било разумно, тъй като парите са били инвестирани в изграждането на безжични мрежи и внедряване на високоскоростни технологии. Сега обаче проникването на мобилни услуги е достигнало своя таван и тази практика вече е неприемлива. Затова сега европейските регулатори правят стъпки в обратната посока - изравняване на цените и вследствие на това повече приходи за фиксираните телекоми. Полският телекомуникационен регулатор UKE например дори планира през 2010 г. да бетонира цената на терминиране на мобилни разговори на нула. Нитвелт посочи и предложението на френския регулатор ARCEP да сложи таван на същите тарифи до ниво от два-три евроцента. Относно България представителят на ЕАП заяви, че със спестените разходи фиксираните оператори могат да инвестират в разпространението на широколентов интернет, тъй като проникването му у нас е най-ниското в ЕС - едва 7.6%.
"Българският пазар е очевидно конкурентен и мерките на КРС са прекалени", смята пък Николай Кичев, директор "Взаимоотношения с оператори и регулации" в "Мобилтел". Според него по-скъпите обаждания от фиксиран към мобилен телефон се дължат на по-високите разходи на безжичните оператори при поддържането на тяхната мрежа от клетки. Кичев съзира специално отношение от страна на регулатора към БТК и дава пример с абонаментните планове на "Вивател", с които получавате и стотици минути към стационарни телефони. Това е класически механизъм на затваряне на клиентите, а БТК може да си го позволи, тъй като е монополист на пазара с дял от 97%, смята Кичев. Според него по този начин също се преливат пари между фиксиран и мобилен бизнес.
Жалбите на "Мобилтел" и "Глобул" до КРС и Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обаче не доведоха до резултат. Николай Кичев протестира и срещу решението на КРС, включено в настоящия проект - "Вивател" да запази сегашните си цени за терминиране в следващата една година. "Правилата на играта не са честни", заключи представителят на "Мобилтел". От БТК отговориха, че цената за привличане на нов клиент, която плаща "Вивател", е 2.3 пъти по-голяма от сумата, която отделя "Мобилтел". Относно обвиненията на "Мобилтел", че разходоориентираната система на БТК е архаична и не е променяна от три години - те са просто неверни, коментираха от компанията. Мобилните оператори пък изобщо нямат такава система, допълват оттам.
"Мобилтел" обаче едва ли ще се задоволи само с гневно съобщение до медиите в битката си с БТК и КРС. В момента се подготвя официална нота от името на Mobilkom Austria (собственик на "Мобилтел") до Европейската комисия. Българският оператор планира да обжалва решението на КРС и пред Върховния административен съд. Сега предстои един месец на обществено обсъждане на проекта. Дори да е оспорен в съда обаче, актът е с незабавно изпълнение.
В крайна сметка изравняването на цените на едро, с които операторите се таксуват взаимно, би трябвало да доведе до отварянето на техните мрежи. Процесът ще отнеме доста време, но мерките на КРС и реакцията на операторите показват, че вероятно това е правилният път. И още нещо - според приетия план през 2010 г. цените в България пак ще бъдат по-високи от западноевропейските...
събота, 20 септември 2008 04:05:22
събота, 20 септември 2008 г.
Време е за регулация
Етикети: в. Капитал
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар