събота, 20 септември 2008 г.

Хайде наш'те!

Капитал - 46 стр.
Хайде наш'те!

Зорница СТОИЛОВА

За пръв път радиооператорите ще плащат, за да излъчват срещите от българското футболно първенство
Красиви терени. Класни футболисти. Достойна игра. Справедливи съдии. Възпитани фенове. Това със сигурност е всичко, което българското футболно първенство не е, но със сигурност е всичко, което частната телевизия TV2, която купи правата за излъчването му, би искала да бъде. Особено като се съди по сумата от 50.1 млн. лева, която тя трябваше да заплати. Тогава всички се питаха как ТV2 ще си върне парите, и през последните дни отговорът започва да става по-ясен.TV 2 е горд собственик на ексклузивните права за заснемането и отразяването на всички футболни срещи от българското първенство по аудио- и аудио-визуален път за срок от пет години. Срещу 50-те милиона те получават пакетни права да използват и развиват продукта не само в телевизия, но и в радио и интернет. Което постави радиооператорите в прецедентната ситуация да плащат, за да предават срещите на живо в ефир. От TV2 обаче са си поставили амбициозната задача да превърнат българското футболно първенство в успешен бизнес модел, който да развиват по европейски образец.
Нов бизнес модел
Програмният директор на TV2 Яна Иванова обясни, че новият собственик на телевизията, американският медиен гигант CME, е решил да въведе изцяло нов начин за развиване на продукта футбол, като използва максимално всички канали за предаване на първенството. В медиата вече има обособен екип, който отговаря специално за футбола, а стремежът на канала е да отразява колкото е възможно повече срещи от всеки кръг, съвместно със спортната телевизия "Ринг тв", която също беше купена от CME. За останалите мачове, които няма да се излъчват директно в програмата, се планира да бъдат предавани на живо в интернет. От TV 2 все още работят върху цялостната концепция за развиването на продукта онлайн и отказаха да коментират дали ще продават права за сублицензиране в интернет, но вече текат процедури по сключване на договори с радиооператорите.До редакционното приключване на броя се очакваше да бъде подписано споразумението между "Дарик радио" и TV2, а от Българското национално радио обясниха, че очакват конкретни резултати от преговорите в началото на другата седмица. Любомир Пеевски, член на управителния съвет на БНР, коментира пред "Капитал", че закупуването на права за излъчването на срещите от българското първенство действително ги е изправило пред нов проблем, защото консолидираният бюджет на радиото за 2008 г. е бил гласуван още в края на миналата година и подобни разходи не са предвидени.От частната телевизия са очаквали първоначалната реакция на изненада от страна на радиооператорите, но са убедени, че тя ще отшуми. "Не искаме да ги стряскаме с непосилни суми, казва програмният директор на TV2 Яна Иванова и продължава: Тази година ще възпитаме пазара, че това е нормалната европейска практика, и мисля, че няма да има сериозен отпор, защото те знаят, че това са дължими права."
Атрактивен продукт? По-скоро не
TV 2 е изпратила предложения за сублицензиране и на трите национални телевизии, но оказва се, че само БНТ е проявила интерес към офертата. По силата на стар договор на БНТ с Българския футболен съюз държавната медиа има право да излъчва по един мач от всеки кръг до края на този футболен сезон, като си запазва привилегията първа да избере двубоя, който ще предава.bTV и "Нова тв" обаче не намират българското футболно първенство за атрактивен продукт, който е в състояние да генерира достатъчно зрителски интерес. Освен това сумата от 150 хиляди лева, която им предлагат от TV 2, за правото да излъчват репортажи от седемте срещи от всеки кръг, им се струва прекалена. Главният редактор на спортната редакция в "Нова тв" Крум Савов обясни, че ръководството на телевизията е преценило, че предложената цена за този "грозен и некачествен продукт" е нереална и по-нататъшни преговори не са необходими. От bTV съобщиха, че тепърва предстоят преговори за сублицензиране, но те по-скоро нямат интерес да купят правата за излъчване на репортажи. Директор "Спорт" в bTV Красимир Минев обясни, че приоритет на телевизията към момента са футболните срещи от "Шампионската лига" и състезанията от Формула 1 и те са се фокусирали към развитието именно на тези два продукта.В TV2 обаче са убедени, че инвестицията им в българското футболно първенство е успешна стъпка за телевизията, чрез която тя ще разшири аудиторията си и ще привлече рекламодатели. Усилията на TV2 да направи от българския футбол интересен продукт за зрителите напомнят малко за опитите да се строи къща върху свлачище. Тепърва предстои да видим ще успеят ли.
***
Текст под снимка
TV2 иска да превърне българския футбол в атрактивен продукт за зрителите.
събота, 20 септември 2008 04:10:10

Няма коментари: