понеделник, 15 септември 2008 г.

Сделка или не?

Bussiness Magazine - 80 стр.
Сделка или не?

Ани ИЛИНЧЕВА

Дали сега приключи онази сделка отпреди 8 години?
Със спечелването на конкурса за национален ефир Balkan News Corporation практически купи неограничен брой честоти, годни да излъчват програми с национално покритие
"Ефир 2" беше красивото чудо на "старата дама" БНТ
Собствениците се менят, управляващите медията -по-малко...
Първият конкурс за национална ефирна честота беше твърде апетитен за кандидатите и твърде щедър от страна на продавача (българската държава)
Инвеститорски апетити се въртят и около втората българска ефирна телевизия bTV
***
Популярната фраза от популярната игра на Нова тв, отнесена към летния меди-ен сезон, задава сериозно "домашно" на зрителите (а може би и на по-специализирани изследователи със специалност "движение на капитали"). Какви са фактите?
Самата Нова тв беше купена от Modern Times Group 3a 620 млн. евро. За тази сума продавачът (гръцката Antenna Group) продаде 100% от активите на Нова и Нова +, както и 80% от активите на списание "Ева", а президентът на Antenna Антонис Кириаку направи изявлението си, че добрата цена е доказателство за качеството на продавания продукт. Сайтът на медията съобщава, че в "Антена България" промени не се очакват, а управителката Силва Зурлева остава да съвместява и позицията председател на борда на директорите на Нова ТВ.
Въпрос за домашно: сделка или не?
С български имоти се сдоби и CENTRAL EUROPEAN MEDIA ENTERPRICES (СМЕ). Консорциумът купи 80% от най-новата българска ефирна телевизия - TV2, в пакет с Ring TV. Новата придобивка костваше на собственика на СМЕ (козметичния гигант Lauder) само 172 млн. евро. 20% от TV2 си запази продавачът TOP TONE MEDIA HOLDINGS, а управителят на хол-динга Огнян Димов запази поста си на генерален директор на TV2. Консултант на медията остава и рекламният бос Красимир Гергов, известен като "неформален" собственик на TOP TONE MEDIA HOLDINGS и съответно - на TV2.
Въпрос за домашно: сделка или не?
СМЕ продължава с интересите си в българското медийно пространство, като в полезрението й попадат и по-малки тв канали (пакетът "7 дни", "Здраве" и т. н.)
Инвеститорски апетити се въртят и около втората българска ефирна телевизия bTV и в медиите предположенията за цената й надхвърлят 1 млрд. евро. Купувач за момента не се афишира, но RTL вече е Заявила интереса си към "българска телевизия с национално покритие".
Дали ще има още сделки и сделки ли ще са те - най-близкото бъдеше ще покаже.
Това са фактите. Те предизвикаха немного, но фундаментални въпроси.
Защо се случи този небивал инвеститорски интерес към български телевизии?
Какво определя цените им -фантастично високи за представите на българското общество?
Какво всъщност продават телевизиите за тези пари?
Това се пита българската зрителска аудитория в горещите летни дни и трудно би могла да си отговори, още повече че във видимата част на телевизиите (програмата) не се появиха дори и минимални промени.
Но все пак, зрителят заслужава отговори.
Преди всичко - какво създаде интереса към българските телевизии? Ако погледнем не твърде далеч в близкото минало, ще се натъкнем на напълно аналогичен интерес и от страна на СМЕ, и от страна на MDG. Оказва се, че последната отдавна е в българското медийно пространство като собственик на каналите "Диема" - една сделка, минала "между редовете" на медиина-та информация. Още малко по-на-Зад във времето е информацията, че MDG беше и сред първите претенденти в конкурса за национална тв честота. Тогава групата предложи интересна програмна концепция, но честотата беше една и я спечели bTV.
От същия конкурс помним и СМЕ. И те предложиха много добър програмен профил, но също като MDG се класираха в групата на загубилите. Непосредствено след конкурса се говореше шумно за оспорване на резултатите му, но времето успокои страстите. bTV употреби успеха си и създаде една от най-големите днес български телевизии. Скоро около нея се нароиха и
"роднини" - GTV и "Fox''-овете. Как стана пък това?
Първият конкурс за национална ефирна честота беше твърде апетитен за кандидатите и твърде щедър от страна на продавача (българската държава). Всъщност, на тезгяха беше бившата честота на Закрития държавен национален канал "Ефир 2". Защо именно този канал и неговата честота? На този въпрос никой здравомислещ специалист не успя да си отговори. Преди всичко "Ефир 2" беше красивото чудо на "старата дама" БНТ Програмно каналът се развиваше авангардно, модерно, съвременно, оригинално. Още се носят легенди за новинарските му екипи, културните предавания, актуалните студия. Иначе казано, ако концепцията "Ефир 2" не беше унищожена, днес БНТ нямаше да остане само с прозвището си "стара дама".
Защо все пак БНТ унищожи красивото си дете? Дали заради пре-любопитната му детска възраст, която настоятелно питаше "защо" за всякакви приятни и нелицеп-риятни за управляващите теми? Лаская се от такава възможност, но може би причината е далеч по-прозаична. Може би още тогава към честота на "Ефира" са били проявени инвеститорски интереси. А тази честота наистина си е апетитна. Без да навлизам в технически подробности, ще кажа само, че техническите параметри на честотата
на бившия "Ефир 2" са такива, че позволяват качването на неограничен брой програми. Глас в пустиня при закриването на "Ефир 2" (1998 г.) останаха предложенията да се продава честотата на Канал 1, а на мощностите на "Ефира" да се качат и двете, че и още държавни наиионални канали. Но това беше в разивета на демокрацията. По-късно, когато дойде отрезвяването от демократичния "преход", стана ясно, че българската държава е "над нещата", когато става дума За наиионални ценности, а предпочита стойността им "в брой"_ Така, със спечелването на конкурса за национален ефир Рупърт Мърдок (Balkan News Corporation) практически купи неограничен брой честоти, годни да излъчват програми с национално покритие. И естествено, използва това. Така че, дали сделката беше за държавата, или за австралийски медиен бос, си остава един въпрос с доста безспорен отговор в полза на Мърдок.
Друг въпрос е дали той реализира сделката лично за себе си, или като лице на други капитали - но този отговор ще остане в много
Завоалирани предположения, доколкото в медийното пространство у нас се говори и за други "неформални" собственици на bTV.
Дали това лято беше реминисценция на "онова" лято?
Дали през 2008 г. не продължи "неформалната" сделка на българския електронен медиен пазар?
Въпросителните допълва и историята на Нова тв. Собствеността й беше сръбска, после щеше да става общинска (с апортна вноска на Софийска община, изразена в сграден фонд), след това стана гръцка (ако не пропускам някои текущ собственик), а ето, че сега е скандинавска - въпреки че сайтът на медията продължава гордо да се титулова като Member of Antenna Group. Както се вижда, собствениците се менят управляващите медията - по-малко_
А какъв е случаят с TV2 и Ring tv? Първата вероятно беше създадена именно с цел продажбата й, втората - просто върви в пакета. И тук смяната на собствеността в лицето на СМЕ поставя аналогични въпроси - дали тази сделка не е краят на онази, когато преди 8 години Рупърт Мърдок надигра конкурентите си? Дали сега те не обират дивидентите си от мъдрото на времето решение да не очакват честоти чрез държавен конкурс, а да ги постигнат чрез частна инициатива? Ако е второто - то изборът им на местни мениджъри очевидно е сполучлив. Но отговорът на този въпрос ще остане винаги повече риторика, отколкото фактология.
Идва следващият въпрос - продават се телевизии, размятат се суми, започващи над 100 млн. евро, та до милиард и кусур_ Какво всъщност продават телевизиите? Какво формира тези стойности?
Нека започнем с "малките" суми - 172 млн. евро за пакет TV2&Ring и 629 млн. -$а пакет Ho6a&Ho6a+&EVA. Сравнението изглежда сравнително логично, като изключим как телевизия с история и определено много добри резултати (Нова) струва едва бли-30 четири пъти повече от телевизия с едва 6-месечно минало и освен апломба - със средни професионални резултати (TV2). Несравним е и пазарният дял на двете медии в рекламния сектор. Но - всичко се продава на цената, на която има кой да го купи. По-любопитно е другото сравнение - милиардът с кусур, лансиран като цена на bTV. Ако се сравнява продуктът, то преимуществата на Нова са очевидни, както е очевиден и стилът й на авангардна, модерна медия. От своя страна, bTV затъва все повече в тривиалност - особено като визия, въпреки безспорния рейтинг на формати като Music Idol u Survivor, които обаче Нова контрира твърде успешно с Big Brother, "Стани богат", "Сделка или не", "Господари на ефира", "Пълна промяна". Тогава откъде идва милиардът? Най-прозаично ще се окаже, че той се формира от материалните активи, изразени преди всичко в споменатата вече честота - изразена от своя страна всъщност в множество реални, действащи и сега честоти- Защо Мърдок ще пристъпи към продажбата на така лансираната си "най-успешна европейска инвестиция" е въпрос, който извън контекста на европейските медийни процеси не би получил реалистичен отговор.
Все пак, това са въпросите, които с невъоръжено око българските граждани виждат на повърхността на националния медиен, обществен и икономически водоем.
Има, разбира се, и компетентни органи, но за тях все още остава да важи Базовият вопъл "А спи ли СЕМ (Бог, НСРТ и пр.), а СЕМ не види ли?" Дали не види, или не го иска, в годините на демокрацията СЕМ - НСРТ се очертава като един орган - виртуоз на темата "затваряне на очи", или на езика на част от управляващото мнозинство - майстор в гъонсуратлъка.
За зрителите (електората, народа, хората) остава хазартната възможност, натрапена от играта "Сделка или не" - да гадаят. И така на ума на скучаещия в летните горещини пред малкия екран анонимен зрител идва втората вече спомената възможност - да гадае сега ли се случи краят на онази сделка отпреди 8 години_
А край ли е и сделка ли беше -това пък ще остане новото домашно пак за зрителите, които все още се радват на лукса приемане на ефирни програми без такса (така бленувана от предишния парламент). Тази непопулярна у нас идея (3а разлика от света) някак застава винаги на предела между два предизборни периода и нито един политически субект не се наема с реализацията й - никак не е стратегическо, знаете» Затова Националната стара дама си крета с неясни рекламни правила, затова сръчни мениджъри печелят все по-голям дял от телевизионната торта, затова пазарните принципи засягат само частния телевизионен сектор. И сделка или не, хубава или лоша - той, частният телевизионен сектор отговаря на реалните интереси на българския зрител и къде повече, къде по-малко печели обичта му.
А БНТ ще отбележи едва 50 години - без широкообхватна ефирна честота, без нови лица, без но~ ви идеи. Затънала в прашасали прокъсани дантели, тя небрежно разхвърля изградените от самата нея принципи и кадри в частните телевизионни канали и на свой ред разпилява поредното национално богатство. Е, и това ако не е сделка!...
***
Текст под снимка
Все още неизяснен остава въпросът дали Мърдок реализира сделката преди 8 години лично от свое име, или като лице на други капитали
***
Текст под снимка
Любопитно на какво се дължи очакваната цена от над милиард евро за Нова тв
***
Текст под снимка
Продавайки честотите на Ефир 2, БНТ всъщност продаде техническа възможност за качване на неограничен брой канали, вместо да я запази за себе си и да се разбива
неделя, 14 септември 2008 01:21:35

Няма коментари: