вторник, 26 февруари 2008 г.

Искаме и у нас да е възможна рекламата във филми

Искаме и у нас да е възможна рекламата във филми
в. Марица

Създаването на Асоциацията на рекламодателите е дълго подготвяно и едно от важните събития за изминалата седмица. Медиите акцентираха на разминаването на данните в двете пийпълметрични системи като повод за обединяването ; на едни от най-големите рекламодатели в страната, но това далеч не е най-важното. Преценихме, че можем да сме си взаимно полезни, като обменяме опит и най-добри практики и това обяснява как в асоциацията се включиха и конкуренти, каквито са Нестле и Якобс Крафт Сушард, Загорка и Каменица. Учредителите бяхме 11 големи компании, но организацията не е от затворен тип, приемаме и нови членове. Не е тайна, че някои български закони в сферата на рекламата изостават от европейските. Един от съвременните похвати - алтернативната реклама, вече официално е разрешена в европейските страни, докато у нас тя не е регламентирана. Какво е алтернативната реклама? Това е непосредственото представяне на продукти не в рекламните блокове, a директно в медийни предавания, включително и в кинопродукции. Ярък пример в тази посока беше последният филм за Джеймс Бонд. Зрителите забелязаха автомобила, който кара, часовника, който носи, облеклото му и т.н. След като се завъртя лентата, в словенския курорт, където се пренасяше част от филмовото действие, се забеляза голямо оживление на туристи. Друга посока, в която ще работим, е хармонизиране на българското законодателство с европейското що се отнася до по-голямото либерализиране на рекламни форми. Истината е, че българският рекламен пазар е доста по-стегнат, отколкото на нас би ни се искало. Напълно реално е по-нататък асоциацията да предприеме законодателна инициатива, но ще ни е нужно достатъчно време, за да проучим европейските и световните нормативи и излезем с конкретни предложения и инициативи, Факт е, че Белла е автор на някои от най-атрактивните телевизионни реклами. Ние обаче сме напълно наясно, че телевизионната реклама е само малка част от успешната стратегия на един продукт. Колкото и да е добра една реклама, ако продуктът не отговаря на очакванията на потребителите, резултатът е краткотраен. Получава се ефектът: висок пик - драстичен спад. Когато решаваме рекламния бюджет на даден продукт, се съобразяваме най-вече с ценовата чувствителност на продукта. Стараем се рекламата да не заема повече от 2-3 процента от стойността на крайния продукт, когато той е в ниския и среден ценови сегмент. За сравнение, при някои луксозни стоки маркетинговите разходи достигат до 30 процента от стойността на продукта. ...Ето такива впечатления можем да обменяме в асоциацията. Включително и наблюдения от ефекта на рекламите в различните комуникационни канали, където разпределението на рекламните бюджети в България значително се разминава с това на европейските страни. В България най-голямата част от бюджетите се инвестират в телевизия, за разлика от западните държави, където пресата е водеща. Пик на растеж през последните години има интернет рекламата. Тя обаче отново е по-разпространена в Европа, отколкото у нас. Този рекламен пазар тепърва ще се разраства и тук. Сега обаче е още рано,-тъй като според статистиката едва 30 процента от домакинствата имат компютри с интернет връзка. Затова засега предпочитаме телевизиите, тъй като над 90 на сто от населението има тв приемници. Колко ни струват рекламите? Ние използваме различни медийни канали - телевизионна реклама, радио, преса, интернет, активности в точката на продажба. Ако трябва да съобщя любопитна информация - най-големият ни месечен рекламен бюджет за изминалата година е бил 800 000 лева. 25.02.2008 стр. 17

Няма коментари: