събота, 1 март 2008 г.

Всеки ресторант със своя телевизия

Всеки ресторант със своя телевизия
в. Банкер
Мариян ТОМОВ
Познавачи и анализатори на медийния и рекламния пазар, дал Господ. Но се оказва, че и хора, които не са чак толкова на „ти" с бранша, успяват да намерят „дупчици" за заобикаляне на Закона за радио и телевизия. Дори ресторантьор у нас може да излъчва собствена телевизионна програма в заведенията си без лиценз, стига да разполага с подходящо оборудване. Веригата „Хепи" например напълно свободно разпространява „Хепи тв" в ресторантите си в цялата страна. Доходоносната ниша отдавна са напипали и от „Бус медиа", чиито екрани са монтирани в автобуси на столичния градски транспорт. Двайсет на сто от „автобусната" медия държи Теодор Михайлов, който е сред основателите на движението „Гергьовден". А иначе рекламодателите, които горят от желание техен клип да се върти в градския транспорт, трябва да минат през офисите на рекламната агенция „Пиеро 97", 30% от която са на Красимир Гергов. Единствено там могат да се договорят условията за цената и времето на излъчване на рекламните кадри.
И двете телевизии нямат издадени лицензи за разпространение. В чл.З на Закона за радио и телевизия пише, че радио- и телевизионната дейност се осъществява от оператори въз основа на регистрации или лицензи, издадени по описания в норматива ред. Според чл.2 (ал.1) обаче разпоредбите от същия закон не се прилагат „за радио- и телевизионни програми, създавани с цел разпространение само в една сграда". В конкретния случай локалното разпространение на програмите е налице. „Малката" подробност е, че заведенията на „Хепи" са „пръснати" из цялата страна, а екраните на „Бус медиа" са в 200 автобуса. Експертът по медийно право Нели Огнянова е на мнение, че телевизионната програма на една организация с много регионални офиси може да се излъчва свободно (без да е необходим лиценз). Но е задължително предаваната информация да е с корпоративна насоченост или да се отнася само до дейността на държавни органи или юридически лица и техниката за предаване да е тяхна собственост (чл.2, ал. 2). И „Хепи тв", и „Бус медиа" разполагат със собствена техническа база. Така че, по думите на Нели Огнянова, „трябва да се изследва служебният характер на телевизиите - тоест дали излъчваната програма се прави с корпоративна цел". Ако изключим клиповете, по-скоро с рекламна за самите медии и заведения насоченост („Хепи"), през останалото време се излъчват музикални клипове и реклами, които достигат свободно до разнородна и съвсем немалка аудитория. От Съвета за електронни медии заявиха, че казусът ще бъде разгледан, като преди това програмната схема на двете телевизии ще бъде обект на наблюдение. А иначе в регулатора смятат, че ако не изцяло, то поне в основната си част Законът за радио и телевизия трябва да се пренапише. Отговорността с ремонта му обаче се прехвърля между СЕМ, Комисията за регулиране на съобщенията и парламента. Членове на съвета изтъкват, че нежеланието се подбужда най-вече от отделни личности, които умеят само да критикуват, но не и да вършат работа. Те визират заместник-минис-търа на културата Явор Милушев, който демонстративно не дойде на конференцията на 21-22 февруари в „Златни пясъци", където подробно бе обсъдена тази тема.
стр. 16

Няма коментари: