събота, 1 март 2008 г.

GARB се разсърди на БНТ

GARB се разсърди на БНТ

Очаква се следващата седмица държавната телевизия да си избере доставчик на пийпълметрични данни

Фотограф: Георги Кожухаров
Откакто медийният пазар в България работи с два вида различни данни за рейтинга на тв програмите, предоставяни от две различни конкурентни агенции - TNS/TV Plan и GfK Audience Research Bulgaria (GARB), в сектора определено не е спокойно.

Все пак доскоро на медийния пазар имаше привидно затишие и всички играчи - потребители на пийпълметрични данни (медии, рекламодатели и рекламни агенции) кротко очакваха развръзката и водеха разговори помежду си какъв е полезният им ход. Който е да бъде създадено "Общо индустриално сдружение" (Joint Industry Committee - JIC), което вече няма да е с идеална цел, както сега Комитетът на потребителите на пийпълметрични данни, а чисто търговско. Неговата идея е да обедини всички заинтересувани страни на пазара, които да са собственици на данните за телевизионните рейтинги.

Зрителите на този медиен мач пък често броят точките за и против GARB и TNS/TV Plan чрез броя на клиентите им. И ако приемем, че това е част от критерия, по който една агенция да бъде обявена за доминираща на пазара, това е TNS/TV Plan, която към момента има повече клиенти, но пък GARB работи за основния конкурент на bTV, "Нова тв" и TV7.

През седмицата едно писмо на GfK Audience Research Bulgaria (GARB), изпратено до БНТ и до някои медии, създаде смут в медийния сектор. GARB протестира срещу условията на конкурса, обявен от държавната телевизия за осигуряване на анализи на пипълметрични данни. Агенцията е недоволна от няколко условия в конкурса. Според официалното съобщение на БНТ "участниците може и да не произвеждат данни, а само допълнително да ги обработват. Панелът, използван в България, трябва да е съставен от повече от 900 домакинства. Базата данни от пипълметричния панел трябва да е активна повече от две години". Участниците в конкурса на БНТ можеха да подадат документи за участие в конкурса на телевизията до 26 февруари тази година. "GARB би могъл и с удоволствие би реализирал този договор или би участвал в конкурса, както бе направено миналата година и конкурсът беше спечелен от GfK/Теlecontrol (*GARB е дъщерно дружество на швейцарската GfK/Telecontrol - бел. ред.), ако сега обявената процедура за възлагане на малка обществена поръчка се провеждаше при спазване на закона. Поради рестриктивните условия по документите за участие, зададени от БНТ, GARB обаче е практически изключен", твърди в писмото изпълнителният директор Джордж Лукс. Той заявява още, че няма да допусне данните "да бъдат обработвани от трета страна и да бъдат доставяни на БНТ, щом GARB не може да гарантира тяхната безпристрастност и обективност. Според Лукс GARB е професионално отговорен за данните си и затова може да ги предоставя единствено директно... "И понеже правилата на този конкурс на БНТ изглежда да са в разрез с европейската практика на безпристрастни и прозрачни конкурси, GARB смята да отнесе въпроса до европейските органи за контрол на медиите и конкуренцията", завършва заканително писмото.

Срокът за участие в конкурса на БНТ изтече и нито GARB, нито TNS/TV Plan са подавали документи за доставчик на данни. "Имаме един кандидат в конкурса за доставка на рейтингови данни. Наистина документи не е подавала нито една от двете пийпълметрични агенции - GARB и TNS. Поведението на GARB е странно. Вместо да се жалват, трябваше да участват в конкурса. БНТ и досега прекупуваше данни от друга агенция, след като прекрати договора си с GfK преди година. Този модел на получаване на данни ни излиза по-евтин", коментира пред "Капитал" маркетинговият директор на БНТ Димитър Димитров. Той обясни, че вероятно през следващата седмица държавната телевизия ще е готова да обяви резултатите от конкурса, но не пожела да обяви името на единствения кандидат.

От GARB пък категорично заявиха, че "GfK/Теlecontrol е твърдо решен да продължи телевизионните изследвания в България при всички случаи, като е инвестирал допълнително средства за подобряване качеството на панела. От компанията обясниха, че съжаляват, "ако конкурсът продължи с настоящите несправедливи условия". БНТ обаче едва ли ще обяви нов конкурс, така че по всичко личи, че следващата седмица държавната телевизия ще има нов доставчик на пипълметрични данни.

в. Капитал

Няма коментари: