сряда, 27 февруари 2008 г.

Дръзки мечтатели са най-влиятелните хора в бизнеса

Дръзки мечтатели са най-влиятелните хора в бизнеса
сп. Мениджър

Някои от тях са съградили империи, други са само високоплатени наемници. Но те разполагат с мощ и влияние не само върху компаниите, в които работят, но и върху милиони други хора на глобалния пазар. Списание Fortune събра и класира 25-те най-могъщи хора в бизнеса. Върхът на класацията е отреден на Стив Джобс, президент и изпълнителен директор на Apple. През първите две десетилетия от забележителната си тридесетгодишна кариера основателят на тази компания два пъти е успявал да промени посоката на развитие на компютърната индустрия, аргументира се изданието за избора си. През 1977 г. Apple II даде старт на ерата на персоналния компютър, а създаденият през 1984 г. графичен потребителски интерфейс за Macintosh се имитира от всички. Джобс полага основите на индустрията за предпечат, а след придобиването на Pixar допринася за развитието на технологиите и на съвършено новия бизнес модел за създаване на филми с компютърна анимация. След завръщането си в Apple през 1997 г. той променя динамиката на пазара на потребителска електроника с iPod. Джобс успя да убеди музикалната индустрия, телевизия и Холивуд да разпространяват продуктите си чрез музикалния портал на Apple iTunes Music Store. През 2007 г. въведе компанията в бизнеса с мобилни телефони с iPhone. Има огромно влияние върху 5 водещи индустрии - компютърната, Холивуд, музикалната, търговията и безжичните телефони. Едва ли има човек, чието влияние да се разпростира по-широко, твърди сп. Fortune. News Corporation е глобална сила в медиите, филмовата индустрия и дори в онлайн сектора със социалната си мрежа MySpace. Затова второто място в класацията на Fortune е за нейния президент и изпълнителен директор Рупърт Мърдок. Той винаги иска още и още. През изминалата година го получи, като придоби Dow Jones за 5 млрд. долара. Това е върховно постижение в кариерата на Мърдок, започнала през 1953 г., когато наследява контрола на два австралийски вестника. През 60-те години той разширява бизнеса и влиянието си във Великобритания, през 70-те - в САЩ, а през 90-те -в Азия. На Острова негов е най-тиражният таблоид Sun, a в САЩ контролира New York Post и Fox News Network. Една от най-сладките му победи е придобиването на Wallstreet Journal. Трети по влияние според класацията е президентът и изпълнителен директор на Goldman Sachs Лойд Бланкфайн. финансови титани губят работата си, компании от Уолстрийт фалират, a Goldman Sachs продължава да прави пари, отбелязва изданието. Бланкфайн, който поема управлението през пролетта на 2006 г., успява да мине без рискови инвестиции и стабилизира репутацията й на "най-умната" банка на Уолстрийт. За разлика от повечето класации на богати и влиятелни хора, обикновено оглавявани от Бил Гейтс, в избора на Fortune той е едва на 7. място. И то на два пункта зад Уорън Бъфет - американския милиардер, който обикновено следва основателя на Microsoft в ранглистите на американските и световните богаташи. 57-годишният Лакшми Митал, брат на собственика на "Кремиковци", е на 14. място по влияние в света на бизнеса. Според Fortune индиецът се е превърнал в символ на глобализацията, изданието го определя и като "Андрю Карнеги на своето време". Днес той се радва на лично богатство, оценявано на над 40 млрд. долара, но ако беше останал в семейната компания, вероятно би бил и до днес просто проспериращ местен бизнесмен. Вместо това действа в над 60 страни в света, за компаниите му работят 320 хил. души. Само една жена е намерила място сред 25-те най-могъщи предприемачи. Това е Индра Ной -президент и изпълнителен директор на PepsiCo. Умна, дръзка и проницателна, тя е най-влиятелната дама в бизнеса, твърди изданието. Ной е основният архитект на тоталната реформа в компанията, започнала през 90-те години на миналия век. PepsiCo създаде портфолио, което изстреля компанията поне с 10 години пред другите в желанието на потребителите за здравословни продукти и устойчиви бизнес практики, финансовите резултати доказват очевидното. За 5 години нетните годишни приходи се удвоиха до 5,6 млрд. долара, за същия период цените на акциите на компанията пораснаха с 68%. Целта на Ной, която пое управлението на компанията през октомври 2006 г., е да превърне PepsiCo в компания - модел за 21. век - отговорна и успешна. В дъното на класацията е Бернар Арно, президент и основател на групата LVMH - световен лидер на пазара на луксозни стоки. Компанията има тази репутация и когато Арно я поема през 1989 г. Но той успява да я превърне в глобална империя чрез смел дизайн, умел маркетинг и успешни сделки. Компанията, оценена на 19 млрд. долара, в която Арно държи контролния пакет акции, притежава над 60 бранда, като Louis Vuitton, Marc Jacobs, Dom Perignon, Sephora. Влиянието на самия Арно се простира далеч отвъд модата и шампанското. Най-богатият французин е близък приятел на френския президент Никола Саркози, вече навлиза на медийния пазар чрез La Tribune и конкурентния му Les Echos. Преди година Арно получи зелена светлина да построи в Болонския лес център за фондацията на LVMH в подкрепа на изкуството. стр. 152-153

Няма коментари: