неделя, 24 февруари 2008 г.

Интернет се оказва момичешки свят

Интернет се оказва момичешки свят
E-vestnik
Типичният образ на компютърния маниак е на блед, очилат мъж с рошава прическа. Оказва се, че този образ няма много общо с реалността, Нови изследвания показват, че мнозинството Интернет потребители, които създават уеб съдържание (блогове, графики, снимки, сайтове), не приличат на пушача от „Досиетата Х“. Напротив, киберпионерите на днешното време са възторжените тинейджърки.
„Повечето момчета нямат търпение да правят такива неща“, казва Никол Домингес, 13-годишно момиче от Мирамар, Филаделфия. Нейното хоби е да създава безплатни иконки, подвижни анимации, както и шаблони за страниците на приятелите си в MySpace.
Никол си има и собствен сайт – Sodevious.net, като домейнът е бил подарък от майка й. На страницата тя слага своите графики и експериментира с кодовете HTML и CSS. „Ако се направи проучване, ще излезе, че рядко момчета имат подобни сайтове. Повечето сме момичета“, казва Никол.
Това мнение се потвърждава от публикуваното през декември изследване на Pew Internet & American Life Project, което казва, че що се отнася до Интернет потребителите между 12 и 17 години, 35 процента от момичетата блогват, сравнено с 20 процента от момчетата. 32 процента от момичетата имат свои собствени страници, срещу 22 процента от момчетата.
Момичетата отново печелят и с по-голямото си участие в социалните мрежи в Интернет. 70 процента от момичетата между 15 и 17 години имат профили в такива сайтове, в сравнение с 57 процента от момчетата. Момчетата бият единствено при сайтовете за видео споделяне – там тяхното участие е почти двойно по-голямо от това на момичетата.
Причините за този дисбаланс при половете са много, както са много и превъплъщенията на кибермомичетата. Някои пишат безкрайни постове на тинейджърски теми като „лошите учители“ или „лошите родители“. Други пък се вживяват в ролята на бъдещата Марта Стюарт и вече печелят пари от онлайн заниманията си.
„Аз вероятно съм една от първите тинейджърки, които получиха сериозно спонсорство”, казва Мартина Бътлър, на 17-години, от Сан Франциско. От три години тя прави свое музикално шоу, Emo Girl Talk, като снима всичко в мазето на къщата си. През 2005 г. тя се сдобива с корпоративен спонсор - Nature Cure, лекарство против акне.
Оттогава насам доста компании, включително Интернет и хостинг провайдърът Go Daddy, си плащат, за да бъдат споменати в шоуто на Мартина, което се публикува всяка неделя на сайта Emogirltalk.com.
„Всичко се развива все по-добре за мен“, казва Мартина, вживявайки се ролята на телевизионна и радио водеща, когато чува за новото изследване.
„Не съм изненадана, момичетата сме много творчески настроени, понякога повече, отколкото момчетата, казва тя. Ние сме смели и енергични, а те са…“, започва да се смее Мартина.
Тенденции за женско надмощие на Интернет могат да се забележат от 2005 г. Тогава отново Pew изчислиха, че момичетата създават повече уеб съдържание. Оттогава те са набрали допълнителна преднина в блогването.
Броят на тинейджърите блогъри се е удвоил от 2004 до 2006 г. главно заради „повишената активност на момичетата“, казва новото изследване на Pew.
Момичетата изпреварват момчетата в създаването на уеб съдържание, но това засега не променя дисбаланса между половете в компютърната индустрия. Там жените държат едва 27 процента от местата – според статистиките на Американското бюро по труда.
Учените намират няколко причини за това изоставане: началните курсове обикновено са скучни; трудно е да се избяга от стереотипа, че мъжете успяват повече в науките; има твърде малко жени модели за подражание в тази сфера. Има надежда, че момичетата, които днес блогват, ще пренесат интереса си към по-сериозните компютърни науки. Не всички учени обаче споделят този ентусиазъм.
„Можем да се надяваме, че подобно нещо ще се случи, но засега дисбалансът между половете си остава”, казва Джейн Марголис, автор на книгата „Жените и компютърните науки“. Тя се радва, когато много момичета усвояват програми като Paint Shop Pro, но подчертава, че има голяма разлика в това да използваш съществуващ софтуер и да измисляш нови технологии.
Все пак как се обяснява първоначалното превъзходство на момичетата? „Момичетата са подготвени да разказват за себе си, казва Пат Гил, директор в Института за изследване на комуникацията. От ранна възраст те научават, че са обекти и знаят как да се описват.” Освен това, исторически погледнато, от момичетата се очаква да са социални, свързани с колектива и да имат умения в изкуствата.
„Днешният процес може да се нарече феминизация на Интернет, казва Гил. От друга страна, момчетата предпочитат да се занимават с неща, които не включват лична изповед или израз на емоции.“
Създаването на уеб съдържание позволява на момичетата да експериментират с начина, по който искат да се представят на света, но очевидно е и възможност за създаването на връзки.
Лора Рене пише в момичешкия сайт Agirlsworld.com. Там хиляди потребители споделят лични проблеми и създават нови приятелства. Снимка: в. “Ню Йорк Таймс”
Лора Рене и Сарада Клиъри от Оушънсайд, Калифорния, от няколко години пишат свои онлайн дневници на сайта Agirlsworld.com, електронно списание “от момичета за момичета”.
„Момичета от цял свят ни четат и търсят нашите съвети, казва Лора. Според мен момичетата обичат да се ангажират с проблемите на другите, обичат да помагат, един вид майчински, на всички.“
Лора и Сара са сред близо хилядата момичета, които пишат в Agirlsworld.com. Споделяйки проблеми или измисляйки нови рецепти, те между другото припечелват и по някой долар.
„В училище можеш да се запознаеш само с определен тип хора – местните, казва Сарада. Онлайн можеш да срещнеш представители на всякакви култури и по този начин да ги съпреживееш.“
Защо обаче момчетата са по-активни единствено в сайтовете за видео споделяне? Според проф. Джош Палфри от изследователския център “Бъркман”, това не се дължи на неумение на момичетата да боравят с тази технология. Палфри казва, че при постването на клипчета има малко изява на лични чувства, а по-скоро опит да се впечатлят другите. Това е идеален начин за членовете на дадена субкултура например – скейтъри, сноубордисти - да демонстрират уменията си.
Зак Залцман, на 17 години, от Мемфис, има профил във Facebook и пуска кратки филмчета в YouTube.
Никога не съм мислил да си направя собствен уебсайт, казва Зак. Никога не ми се е струвало интересно, а и едва ли ще имам време за подобно нещо.“
Попитан дали намира резултатите от изследването на Pew за точни, Зак отговаря: „Моите наблюдения също са подобни. Момичетата обичат да съчиняват разни неща и да получават коментари.“

Няма коментари: