четвъртък, 28 февруари 2008 г.

ПРОФЕСИИ Имаш ли идея за реклама?

ПРОФЕСИИ Имаш ли идея за реклама?
в. Вяра – стр. 10

Копирайтърът отговаря на този въпрос всеки ден Лесно ли се продава хладилник на ескимос? Зависи колко пъти му се повтори рекламата. Коя е любимата ви рекламна реплика? "Ооо, Пепи"? "Ето го батко, бе", "Кажи, баба, тенкю" или може би "Три в едно. Неочаквано добра комбинация"? Тези и много други слогани са се превърнали в част от градския фолклор и живеят почти самостоятелно като поздрав или закачка. Те са толкова забавни, че не е необходимо да ги чуете 100 пъти, за да ги запомните. Хората, виновни за появата им, се наричат копирайтъри и работят в творческите отдели на рекламните агенции. Копирайтърите измислят рекламните текстове. В това число попадат не само слогани, но и рутинни текстове в дипляни или информация, която трябва да бъде систематизирана, за да влезе в някоя брошура или рекламно приложение. За създаването на една реклама копирайтърът работи съвместно с дизайнер, който пък отговаря за цялостната визия на продукта. Тази професия е комбинация между лов на идеи, доза вдъхновение и емоция", казва Кирил Кацаров, копирайтър в BBМ - Advertising. Според него всеки човек си има различен начин да стигне до творческо хрумване. За тази професия е необходимо естествено човек да е адаптивен, креативен, да реагира бързо и адекватно.

Трябват настървение и страст

способност да се покаже максимумът с минимум усилия.
Иначе най-важното качество си остава чувството за хумор, защото смешният слоган винаги привлича, допълва Кацаров. Работата на копирайтъра представлява 30% коригиране на текстове, 30% измисляне на цялостна рекламна стратегия, 20% четене на информация и писане на различни рекламни текстове, 20% адаптации на текстове, 10% срещи с екипа за обсъждане и подхвърляне на идеи, 10% срещи и разговори с клиенти, 5% наблюдаване на производство от всякакъв тип, обобщава Елена Георгиева от Ideo Saatchi&Saatchi. В нейната сметка процентите са повече от 100, защото според нея и натоварването в тази професия е повече от 100%.

Как минава един работен ден?

Обикновено започва с кафе, клюки, второ кафе, обяд, трето кафе, време за размисъл, брейнсторминг (техника, при която се нахвърля списък с първите хрумнали думи и идеи във връзка с поредната задача), още малко време за размисъл, една-две презентации. На следващия ден същото, казва Елена Дончева, копирайтър в BBM - Advertasing. Понякога е необходимо копирайтърът да проследи на място фотосесия или снимки на клип - много по-лесно е да се коригира нещо в процеса на работа, отколкото по-късно да се променя готов продукт. Поне веднъж седмично се прави среща на целия екип, ангажиран с конкретния проект. За да ставате за копирайтър, е задължително да сте

Перфектен в граматиката и правописа

Ето защо много често в изискванията си работодателите поставят условието кандидатът да е завършил българска филология. "Копирайтърите трябва да имат усет към писането, за част от тях то е хоби, други пък имат дори издадени книги", казва Силвия Донкова, мениджър "Човешки ресурси" в рекламната агенция Publicis Marc. Предишен опит като журналист, а и във всяка професия, свързана с творческо писане, би бил предимство", казва Иглика Касабова от рекламна агенция MAD. "Една диплома по PR или реклама също е от полза, но по-важно е да следиш тенденциите в рекламата, за да не се повтаряш. Практиката ми на копирайтър ме накара да осъзная, че е хиляди пъти и половина по-значимо да работиш в бранша, за да научиш нещо", категорична е Елена Дончева.

Няма да можете да работите, ако не сте на "ти" с английския и с компютрите. Всеки допълнителен език е плюс. Преговорите с чуждестранни клиенти се водят на английски. На този език са и повечето реклами, които копирайтърът адаптира. Тази професия не съответства на конкретна университетска специалност, само се доближава до някои. Затова се налага агенциите да привличат и млади таланти с нестандартно мислене, които да обучат. "Неотдавна в MARC взехме един такъв джуниър копирайтър, който се оказа един нешлифован диамант", казва Силвия Донкова. Преди да реши, че иска да се занимава с реклама, момчето нямало нищо общо с този бранш, дори било с техническо образование. Явило се на конкурса и показало изненадващо добри резултати. Креативното мислене е на първо място в тази професия, затова при интервюто за работа обикновено кандидатите трябва да се справят с конкретна творческа задача. На Елена Дончева от ВВМ например възложили да рекламира себе си. Копирайтърът е рядка професия и талантливите хора се ценят както в България, така и по света. Заплатите са над средните и варират в зависимост от опита и от агенцията. Обикновено копирайтърите получават между 400 и 1500 лв. на месец.

Според хората в бранша

Търсенето на копирайтъри ще се увеличава с разрастването на рекламния пазар. Вече дори съвсем малки компании и производители се замислят за популяризиране на дейността си. Традиционно големите рекламодатели пък - алкохолната, автомобилната, хранителната индустрия, банковите и застрахователните институции, увеличават бюджета си за реклама. Особеното при търсенето на копирайтъри е, че то е по-скоро вътрешно, т.е. в самата гилдия на рекламистите. "Рядко до добри позиции се стига чрез обява в пресата или в електронен сайт за търсене на работа. По-често някой бивш колега се сеща за теб и ти предлага да започнеш в неговата компания, изкушават те с по-добри условия и ти се съгласяваш", казва Кирил Кацаров. В търсенето на копирайтъри често големите рекламни агенции използват агенции за headhunting (лов на глави), но предимно за хора с опит, които вече са се доказали. "Повечето хора, захванали се с реклама, остават в бранша и само се въртят между агенциите. Рекламистите сменят агенцията средно на три години", твърди Силвия Донкова. Потенциални работодатели са български и международни, големи и малки рекламни агенции.

Няма коментари: