събота, 1 март 2008 г.

IPTV навлиза на пазара с предимства, но и предпазливо

IPTV навлиза на пазара с предимства, но и предпазливо

дата : 29 февруари 2008 г. 17:08 ч.
автор : Иван Ватхов, Ехpert.bg
Най важното за IPTV е, че за разлика от еднопосочния път на сателитната, наземната или кабелната телевизия, тя може да превърне зрителя в директен участник в комуникацията











Бъдещето на телевизията и най-вече нейното разпространение може да се окаже тясно свързано с развитието на интернет технологиите, благодарение на IPTV, става ясно от проведения в София семинар на тема "IPTV - пазарни възможности и тенденции", организиран от водещата глобална компания за пазарни проучвания, консултантски услуги и събития в областта на информационните технологии, телекомуникациите и потребителската електроника IDC.

На форума бяха дискутирани възможностите и стратегиите за развитие на IPTV в региона на Централна и Източна Европа, включително и в България. Доставчици в тази област, като Ericsson, S&T, EMC и Intracom, представиха своите IPTV решения, съобразени с нуждите на българските телекомуникационни оператори.

IP телевизията е базирана на широколентов достъп (broadband access) до интернет, чрез който се осигурява както доставката на телевизионно излъчване до потребителите на нета, така и възможност за по-голяма интерактивност, включително обратна връзка.

В добавка към програмата излъчвана от традиционните телевизионни оператори и препредавана до клиентите от доставчиците на интернет, услугата може да предложи огромно по обем съдържание, което да обогати иначе донякъде ограничените възможности на телевизионерите.

Най важното за IPTV е, че за разлика от еднопосочния път на сателитната, наземната или кабелната телевизия, тя може да превърне зрителя в директен участник в комуникацията (т.е. връзката става двупосочна).

Представители на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) коментираха по време на семинара в София съществуващия регулационен режим у нас, който, оказва се, не поставя никакви пречки пред развитието на IPTV. Съгласно приетия и вече действащ в България Закон за електронните съобщения, фирмите желаещи да предоставят услугата IPTV трябва само да уведомят КРС и не подлежат на какъвто и да е регистрационен режим.

Динамичното развитието на широколентовия достъп беше посочено като основа и стимул за развитието на цял пакет от нови услуги, IP VPN, VoIP, видео при поискване (video on demand), видео конференции, видео наблюдение, игри в мрежа и др., в това число и IPTV.

По данни на IDC, изнесени на семинара в София, проникването на широколентовите услуги сред населението в региона на Централна и Източна Европа е било между 4 и 13% през 2007 г., като България се нарежда в горната половина на този диапазон.

Експерти от IDC посочиха, че стартът на IPTV услугата в повечето страни от региона (с изключение на Словения през 2003 г.) е през 2006 г., като за България класическа IPTV услуга се предоставя едва от миналата година.
Прогнозите на анализаторската компания за динамичен растеж в бъдеще се дължи, според Джошуа Буд, програмен мениджър телекомуникации в IDC CEMA, предимно на нуждата от предоставяне на нови услуги от операторите поради спад на приходите от гласови услуги и базова интернет свързаност, и поради новото потребителско търсене - всичко през един канал, на всякакъв вид устройство, навсякъде и по всяко време.

IPTV технологията предоставя възможности, надхвърлящи традиционната платена телевизия - интерактивност, таргетирано съдържание и реклами, лесно предоставяне на много нови услуги, контрол на потребителя върху гледаното съдържание, управление от разстояние и други.

Анализаторите разгледаха българския пазар от гледна точка на потенциала на IPTV като алтернатива на услугите за платена телевизия. Като основни предпоставки за успех бяха посочени географското покритие, качество на мрежата, управление на съдържанието и конкурентни оферти за платена телевизия за крайните потребители.

Според участниците в конференцията, операторите са изправени пред предизвикателството да разяснят пред крайните потребители разликата между IPTV и интернет телевизия, за да могат успешно да се позиционират на този пазара.

Съществува сериозна разлика между интернет телевизията и IP телевизията, смята Александър Въгларов, изпълнителен директор на "Вестител", който представи възможностите за масово навлизане на IPTV в България. Фирмата е една от първите, които започнаха да предлагат услугата и вече е обвързана в договор с някои от най-големите доставчици на интернет в страната.

Докато при интернет телевизията се използва световната мрежа, IP телевизията се базира на собствена мрежа, изградена и поддържана от оператора, предлагащ услугата. Чрез мрежата въпросният оператор може да осъществява контрол на качеството на услугата, достигаща до крайния потребител.

Друго отличие се открива в областта на контрола върху съдържанието, какъвто предлага IP телевизията. При интернет телевизията такава възможност не е налице. Основна разлика между двата типа телевизии е фактът, че крайният продукт, предаван по интернет телевизията, се приема на персонален компютър, докато при IP телевизията телевизионният приемник също може да бъде средството за достигане до потребителя.

Няма коментари: