понеделник, 31 март 2008 г.

Феноменът на социалните мрежи

Феноменът на социалните мрежи
в. Компютри
Димитър ПЕТКОВ

През последните няколко години нееднократно сме разглеждали различни социално ориентирани, уеббазирани услуги и инструменти не само на страниците със софтуерните ревюта, а и в ежеседмичната рубрика с интересните уебместа. В настоящия брой ще ви представя списък на най-популярните социално ориентирани мрежи, както и техните възможности и предимства. Въпреки бума на т.нар. социални мрежи и тяхната широка популярност, те биха могли да са объркващи и трудни за разбиране за някой начинаещ потребител, който няма опит с такъв тип уебресурси. Казано по-просто, какво точно се случва, след като процесът на регистрацията приключи и вече сте част от дадено онлайн общество? Най-лесният начин да разберете как точно функционират този тип портали, е да направите сравнение с нещо от реалния живот. Представете си, че работите известно време в дадена компания. С течение на времето натрупвате опит и се опознавате с все повече колеги и бизнес партньори. При промяна на местоработата почти винаги се налага да започнете „от нулата" при сработването с новия колектив. Впоследствие опознавате и новите си сътрудници. Логично е да сте по-близки с тези от тях, с които споделяте общи интереси. Същото е и при социално ориентираните онлайн общества. В началото нямате представа с кого ще си допаднете и с кого не, но с течение на времето лесно ще намерите хора с интереси, припокриващи се с вашите, ще се присъедините към различни групи и т.н. След регистрацията следва да разгледате групите и блоговете, към които може да се присъедините. Впоследствие добавяте първия си виртуален приятел или той добавя вас. По-опитните потребители в конкретната социална уебплатформа вече вероятно ще имат десетки или дори стотици приятели в своята персонализирана социална мрежа. Естествено, може да добавяте към списъка с приятелите си и реални познати, роднини и приятели, независимо за кой конкретен уебресурс става въпрос, да речем Myspace или пък Facebook. Редно е да се отбележи, че социалните мрежи, заедно с wiki сайтовете, блоговете и порталите за видеосподеляне, са част от т.нар. уеб 2.0 екосистема от ново поколение, където глобалната мрежа вече играе ролята на платформа за разработка на различни приложения чрез AJAX. Структура при социалните мрежи Повечето уебресурси, спадащи към категорията на социалните мрежи, имат сходна структура. На следващите редове ще се опитам да ви запозная съвсем накратко с нея, както и с термините, използвани при този тип сайтове. Независимо за коя конкретна социална мрежа става дума, най-често там ще срещнете профили на участниците, списъци с техните приятели, онлайн дневници (блогове), уебджаджи (widgets). Профилът е мястото, където всеки потребител описва своите интереси, качва снимки, и попълва уебдневника си - това е мястото, където показвате на света какъв сте вие, на каква възраст сте, коя е любимата ви книга или филм, какво ви вълнува и други лични детайли. При някои социални мрежи, където се набляга на конкретна ниша, да речем музика, често има информация и за музикалните предпочитания на потребителите. В списъка с т.нар. приятели може да добавите буквално всекиго - от любимия ви певец (стига и той да има профил в конкретната социална мрежа) до реалните си приятели, като за целта най-често се изисква оторизация. Съответно, когато някой желае да ви добави като свой приятел, той изисква вашето одобрение. Обикновено само доверените потребители от списъка с приятелите могат да оставят публично видими коментари в профила ви. От основния панел пък може да следите с какво се занимава всеки от приятелите ви, например чете новини, публикува в своя блог и т.н. Де факто може да се каже, че приятелите са една от основните движещи сили при социалните мрежи. Например аз бях много доволен, когато добавих любимия си диджей като приятел в моя профил в Myspace, при това много преди да се запозная с него в действителност. Невинаги приятелите са маркирани като такива, например в социалната мрежа Linkedln те са обозначени просто като connections, но в общи линии при всички социално ориентирани ресурси има подобен маниер на обвързване между потребителите. Групите са един от основните елементи при повечето социални мрежи. Именно чрез тях може да намерите хора, споделящи интересите ви, както и да се запознаете с тях, макар и виртуално. Една група може да обединява буквално всякакви потребители, да речем „Свидетели на НЛО", „Рок музиканти", „Хора, обичащи фентъзи литература", и т.н. Понякога групите са именувани другояче, да речем във Facebook те се наричат мрежи (networks). форумите са мястото, където се развихрят дискусиите между потребителите на всякаква тематика - от кино до атомна физика. Както знаете, блогът представлява онлайн дневник. Всеки собственик на профил в социалната мрежа може да публикува своите мисли, статии или просто интересни препратки в онлайн дневника си. Естествено, тук блогът няма всички екстри както при специализираните блог услуги, например Wordpress или Blogger, но въпреки това може да поддържате чудесен онлайн журнал и чрез даден социално ориентиран сайт. Уеббазираните джаджи са различни инструменти, носещи конкретна функционалност. Те могат да бъдат буквално всякакви, да речем в Myspace може да отглеждате виртуален онлайн любимец. Ако се чудите защо да се присъедините към някоя социално ориентирана мрежа, отговорът е прост - това е чудесен начин да се забавлявате, докато сте онлайн, както и да се запознаете с хора, споделящи интересите ви. Трябва обаче да имате едно наум, че големият брой виртуални приятели съвсем не замества потребността от реални контакти с приятели и роднини. Тук се получава и един парадокс - все повече хора стоят изолирани от реалния свят, за да контактуват онлайн чрез социални платформи като Myspace. Крайностите никога не са добра практика, без оглед за конкретната дейност или сфера. Ако обаче сте музикант или творец, присъединяването към дадена социална мрежа буквално може да отвори нови хоризонти пред вас. Също така повечето от нас имат различни хобита - музика, кино, електронен спорт, и т.н. Социалните мрежи са много удобен и бърз начин за директен, макар и виртуален контакт със сродни души. Уебпорталът Flixster например предлага на киноманите препоръки за конкретни нови филми на базата на тяхната лична класация. Аналогично, меломаните могат да откриват нови групи, които са сходни като стил и звучене с вече съществуващите фаворити за конкретния потребител чрез уебпортала Last.FM. Тук е моментът да отбележа, че Last.FM е личният ми фаворит за социална мрежа, и още един любопитен факт - първите „уебмилионери" в Англия, забогатели чрез интернет, са именно създателите на уникалната по рода си услуга Last.FM! И така, след като се запознахме с концепцията при социално ориентираните уебресурси, нека разгледаме няколко конкретни примера за такива сайтове. Ще ги разгранича в две категории: социални мрежи от общ характер и специализирани социални уебресурси. стр. 6

Няма коментари: