вторник, 1 април 2008 г.

Мрежата не внесла много демокрация в медиите

Мрежата не внесла много демокрация в медиите
в. Сега

Оптимистичната прогноза от последните години, че интернет ще демократизира медийната сфера, давайки поле за изява на нови гласове, истории и гледни точки, не се оправда. Това е едно от заключенията в ежегодния доклад за медиите в САЩ на "Проект за съвършенство в журналистиката", ръководен от изследователския център "Пю". Въпреки че информационните източници са се умножили, тематичният хоризонт на медиите се стеснява - много от новинарските сайтове са просто компилатори на новини, произведени от други, показа изследването. Докладът за състоянието на журналистиката през 2007 г. е пети поред и е най-детайлният и задълбоченият досега: проследени са 48 медии: ефирни и кабелни телевизии, радиа, вестници и уеб-сайтове - общо над 70 000 информации. Войната в Ирак и тазгодишните президентски избори са били двете доминиращи теми миналата година, на тях се пада над 25 % от извадката. "В определен смисъл американските медии не са покривали света през 2007 г., а по-скоро американските интереси в света", отбелязва докладът. Само 2 държави освен Ирак са били отразявани - Иран и Пакистан. Други места, които не касаят толкова американската външна политика, са били почти игнорирани. Сред тях са Афганистан, Северна Корея, Дарфур в Судан, Русия, Китай, Ливан. В дневния си ред онлайн медиите (в това число блоговете) са отделяли пропорционално повече внимание на чуждите страни от интерес за САЩ. Най-драстично ги отличава обаче фокусът върху събития и истории от света, некасаещи пряко САЩ. Такива са най-многобройните публикации в мрежата. Новите медии проявяват далеч по-слаб интерес към президентските избори например, където класическите ги водят. Интернет е много далеч от телевизията по рекламни приходи и няма изгледи да я доближи. Телевизионната реклама остава най-въздействащата и ефективната и там приходите ежегодно растат. Що се отнася до вестниците, почти всички, които са се клонирали в интернет, са загубили около 2.5 % от тиража си, но като цяло читателите им са се увеличили. Теориите за смъртта на пресата са силно преувеличени - търсейки информация, хората продължават да разчитат на редакционната журналистика, потвърди изследването. Вечерният вестник например е "възкръснал" онлайн. Вестниците от години експериментират онлайн и някои са "звезди" на трафика. Най-четеният вестникарски сайт, пети в класацията на новинарските сайтове, е този на "New York Times" с 14.7 млн. посетители месечно. След него са сайтовете на "USA today" и "Washington post". Изненадващ извод в доклада е, че електронните издания на вестниците са много по-гостоприемни за външни коментари от авторските сайтове и блоговете. *** Текст под снимка Washington Post се оказва по-посещаван в интернет пространството дори от най-добрите блогове. стр. 14

Няма коментари: