събота, 5 април 2008 г.

Нов бегач на кабелни разстояния

Нов бегач на кабелни разстояния
в. Капитал
Весислава АНТОНОВА

Спортните канали залагат основно на футбола, за да привличат зрители и рекламодатели
Проучване на международната медийна агенция Initiative - Viewer Track Sport Events 2007 откроява като най-гледани спортни събития: Световното първенство по футбол на ФИФА и Европейското футболно първенство на УЕФА, Летните и Зимните Олимпийски игри.
Ако заложим на подобна класация, то изминалата година от гледна точка на спортните фенове е била относително спокойна, защото в календара нямаше нито едно от изброените състезания. Същото обаче не може да се каже за 2008 г. Предстои европейско първенство по футбол и летните олимпийски игри в Пекин. За тези, които не се влияят от статистиките, вероятно има достатъчно интересни спортни състезания и извън класацията на Initiative. По данни на агенция Market test TGI - България, например от гледалите през последния един месец телевизия 4.100 млн. българи 30% са предпочели футбола, 25% мотоциклетизъм и 22% волейбол. При това атрактивните спортни събития отдавна не са приоритет само на големите ефирни телевизии. За вниманието на зрителите се борят кабелни и сателитни канали, като "Евроспорт" - България, "Ринг", "Диема 2", спортни фенове има и "Канал 3". "Хората, които специално избират да гледат спорт, на първо място избират телевизиите "Евроспорт" (18.7% от българите), на второ "Ринг" (13% от аудиторията) заради специалната им спортна насоченост", коментира изпълнителният директор на Market Test Ивайло Богомилов. През последните два месеца в сегмента на спортните тв канали настъпи раздвижване - появи се нов конкурентен играч, друг смени логото и визията си.
Испанско и руско по кабела
В края на март започна тестовото излъчване на новия телевизионен канал "Кейбъл спорт 7". Каналът е резултат на партньорството между една от големите национални кабелени мрежи - "Кейбълтел" и кабелния канал ТВ7. Спортната телевизия е първата стъпка в реализирането на по-голям проект - създаването на многоканална спортна платформа, която да се разпространява само по мрежата на "Кейбълтел", а след това и от сателитни оператори. Каналът започна с излъчването на цялото испанско и италианско футболни първенства, към които ще се прибавят и срещите от NBA и др. спортни събития. Излъчването на мачовете в мрежата на "Кейбълтел" в момента е само пробно, докато се чака регистрация от СЕМ на новата програма. Правата за испанското първенството са на ТВ7. "Кейбъл спорт 7" е включен и в цифровия, и в аналоговия пакет на "Кейбълтел" и достъпът до него е безплатен. По спортния канал ще се пускат и срещи от италианската Серия А, чиито права също са собственост на ТВ7. В останалото време програмата ще се запълва с американския спортен канал NASN, който акцентира на баскетбол, хокей, бейзбол и др. "Кейбълтел" има покритие в повече от 20 града в страната и по данни на компанията потенциалът й е 1 млн. домакинства.
Правата за Примера дивисион доскоро държеше "Диема вижън", но компанията се отказа да излъчва мачовете от Испания по финансови причини. "Преди да инвестираме в права, винаги правим финансова оценка и проучване. На този етап такава инвестиция е неоправдана", коментира изпълнителният директор на "Диема вижън" (компанията, която развива трите тв канала - "Диема", "Диема 2" и "Диема фемили") Джейкъб Андерсън. В медийните среди се говори, че правата за испанското първенство са достигнали сумата от 1.200 млн. евро. Също неофициално бе съобщена и сумата, за която "Диема" придоби правото да излъчва Европейското футболно първенство - над 2 млн. евро. ТВ7 е получила правата за испанското първенство за следващите 2 години, но от медиата не потвърдиха цената на сделката. Испанският шампионат беше една от основните цели на собственика на "Литекс" Гриша Ганчев, който наскоро придоби контрола върху пловдивската телевизия "Евроком България". Той планира да развие спортен канал с различни футболни продукти, като засега гарантирано е само присъствието на германската Бундеслига. Освен мачовете от испанската Примера дивисион в програмата на новия спортен канал "Кейбъл спорт 7" са включени още срещи от италианската Серия А.
До два месеца пък се очаква под шапката на "Ринг" да започне излъчване нов спортен кабелен канал, обясни изпълнителният директор на "Ринг" Ивайло Гюров. По думите му причината за това са многото спортни събития, за които не стига време да бъдат предавани само на честотите на един тв канал. Скоро "Ринг" промени освен логото си и програмната си схема и инвестира в нови спортни права. В момента телевизионните студия се ремонтират, а декорите се сменят с по-стилни. За подобряване качеството на картината и звука е в ход процедура по закупуването на модерна техника. Зрителите на "Ринг" ще гледат руското футболно първенство, което започна на 15 март. "Ринг" е купила и правата за всички срещи от холандския футболен шампионат. "Горди сме от факта, че се споразумяхме с bTV за излъчването на някои от дербитата в Шампионската лига", обясни Гюров. Скоро "Ринг" сключи сублицензионен договор с БНТ, който й дава право в сайта на медиата да се излъчва олимпиадата в Пекин през август 2008 г. "Освен това телевизията ще излъчва футбол (мъже, жени) и тенис (мъже, жени), тъй като БНТ няма да има възможност да излъчва тези състезания", каза Гюров. "Ринг" вече има и сключен договор с БНТ за отразяването на част от събитията по време на олимпийските игри от журналист на кабелния канал.
"Диема" пък за първи път проби статуквото на пазара и вместо по традиция Европейското първенство да се излъчва по БНТ ще върви по кабелния канал. "Предвиждаме много различни програмни форми около мачовете. В това число, разбира се, са студиата преди и след всеки мач, специални гости, кратки обзорни предавания за всеки ден. Искаме да дадем на зрителите и нещо допълнително към пакета мачове и по тази причина сме разработили различни игри и събития. Така феновете ще участват, няма да бъдат само зрители. Ключов момент е специалната секция за европейското първенство euro.ontheweb.bg, където ще има не само анализи и коментари, но и форум, информация за отборите и групите в първенството, футболистите и това какво се случва на мястото на събитието", каза новият изпълнителен директор на "Диема вижън". Съвсем скоро "Диема" подписа договор за ATP Master Series (най-престижния тенис турнир) за следващите три години. В момента медиата излъчва втория турнир, част от същата сделка, а притежава и правата за "Уимбълдън". "Колкото до NBA - засега нямаме намерение да закупуваме правата, тъй като цената е необосновано висока", коментира Андерсън.
Особености на спортния канал
Телевизионните права за рейтинговите спортни събития са най-скъпата инвестиция за една медиа. Ако ги има в пакета си обаче, тя може да разчита на лоялна аудитория, висок рейтинг и силни рекламодатели. За да си подсигуриш престижни спортни събития, трябва да си готов да платиш сериозна сума, защото спортните права всяка година увеличават цената си почти двойно, според спортните редактори. Това означава, че развитието на тв канал със специален спортен профил е скъпо и в много случаи рисковано начинание."В момента се наблюдава повишен интерес към спортните права. Но всеки трябва да е наясно, че не става въпрос само за закупуването им. Нужна е висока компетентност и добро техническо оборудване, за да излъчваш качествено спортно събитие", коментира пред "Капитал" новият изпълнителния директор на "Диема вижън" Джейкъб Андерсън.
***
Спортни права
"Кейбъл спорт 7" - Испанската Примера дивисион, Италианско футболно първенство (Серия А), NBA
"Диема 2" - Английската висша лига, Европейското футболно първенство, ATP Master Series (най-престижният тенис турнир), "Уимбълдън"
"Ринг" - Руското футболно първенство, всички срещи от холандския футболен шампионат
***
Текст под снимка
Футболните мачове по традиция събират най-много зрители пред екрана
стр. 44-45

Няма коментари: