събота, 5 април 2008 г.

Виж кой те гледа

Виж кой те гледа
в. Капитал
Момчил МИЛЕВ

В търсене на успешен бизнес модел YouTube започва детайлно да следи аудиторията на онлайн видеото си
Какво е за вас YouTube? Повечето хора възприемат тази марка като синоним на безброй часове, пропилени в гледане на понякога забавни, понякога откровено тъпи потребителски филмчета на екрана на някой компютър. За интернет гиганта Google обаче YouTube е не просто най-популярната услуга за онлайн видео в света, но и 1.65 милиарда долара, инвестирани в нещо, за което все още не се знае дали ще изкарва пари. Въпреки че има повече от 63 милиона щатски зрители всеки месец, които непрестанно се увеличават, въпреки че има повече потребители от конкурентните интернет приложения на MySpace, AOL и Yahoo!, взети заедно, бизнес логиката на YouTube е все още недоизбистрена. За момента сайтът може да се похвали с огромна лоялна аудитория, оттук нататък трябва да намери начин да продаде вниманието й на своите рекламодатели, без да я разгневи. Или поне не твърде много...
В стремежа си да станат по-атрактивни за бизнеса и по-прозрачни за маркетинговите специалисти ръководителите на YouTube пуснаха през седмицата нов уебинструмент, който ще може да дава подробни данни за зрителите на всяко онлайн видео. Програмата се казва
YouTube Insight
и ще позволи на всеки, качил свой клип в интернет, да си отговори на въпроси от типа на кой ме гледа, откъде идват зрителите или пък как потребителите са намерили моя филм. Софтуерът позволява да се види колко често даденият клип е гледан от различните географски региони, колко често е бил гледан в сравнение с останалите видеоматериали за даден период от време, колко време е отнело на въпросния клип да привлече аудиторията си или пък кои са връхните точки в неговата популярност. "Използвайки тези данни, може да увеличите гледаемостта на своите видеоматериали и да повишите популярността на своя сайт. Например може да научите, че вашите филми са най-популярни в сряда, че имате много зрители от Испания или пък че нови клипове, които възпроизвеждат старо съдържание, привличат интерес по-бързо", споделят авторите на програмата в официалния блог на YouTube. Според тях уебинструментът ще позволи на потребителите да създават видеоматериали, които в по-голяма степен са насочени към нуждите на целевата им аудитория. А за партньорските сайтове на YouTube и неговия собственик Google това означава и по-добре таргетирани интернет реклами.
Премиерата на YouTube Insight предизвиква
Еуфория в маркетинговите среди
За повечето от специалистите в тази сфера уебприложението е първата сериозна стъпка, която може да убеди клиентите им по-активно да популяризират своите продукти чрез онлайн видео. "Без съмнение сме наистина развълнувани от всичко това", коментира пред DMNews Джош Уорнър, президент на Feed Company - фирма, която разпространява брендирани клипове в различни блогове, страници за потребителско видео и социални мрежи. Според него клиенти като General Motors и Ray-Ban се интересуват от колкото се може повече достоверни данни за интернет аудиторията им. По подобен начин реагира и Уейкит Лоу, изпълнителен директор и съосновател на компанията за онлайн реклама ScanScout. "В краткосрочен план това е много полезен инструмент за хората, които качват клипове, и агенциите. В дългосрочен план Google наистина може да промени начина, по който телевизията се възприема и по който работи рекламата", смята той. Разбира се, има и скептици. Според Марги Чиу, вицепрезидент по стратегическото планиране в Avenue A/Razorfish, функционалността на YouTube Insight е доста ограничена. "За мен, както и за повечето маркетингови специалисти, вероятно няма да е кой знае колко полезно да знам колко пъти дадено видео е гледано от Аризона", разочаровано отбелязва тя.
Според създателите на YouTube Insight обаче функционалността на продукта
Тепърва ще търпи развитие
В близките седмици уебинструментът ще бъде обогатен с възможността авторът на дадено видео да може да разбере как зрителите достигат до неговото съдържание - чрез търсачката на YouTube или Google, чрез браузване в опцията за намиране на подобни клипове, чрез линк, изпратен по пощата, или пък чрез някоя друга интернет страница. "Ще бъде интересно да проследим как ще еволюират функциите на този продукт... надяваме се с допълнителна информация от YouTube, като например как потребителите приемат дадено видео", коментира Сюзън Дейвидсън, директор по стратегическите анализи в AtmosphereBBDO, пред пред DMNews.
***
YouTube и рекламите
Най-популярният сайт за видеосъдържание в света вече направи първи стъпки към вкарването на реклами в своите клипове. Първоначалният експеримент включваше около 200 заглавия, създадени от компании, които са медийни партньори на Google. Рекламите работят по следния начин: 15 секунди след началото на даден клип върху 20% от него се появява полупрозрачен банер, който изчезва сам, ако потребителят не го активира.
стр. 50

Няма коментари: