вторник, 1 април 2008 г.

Гигантски реклами скриха олющени фасади

Гигантски реклами скриха олющени фасади
в. 24 часа
Димчо ДАСКАЛОВ

Една нова медия упорито завладява София. Тя не може да бъде подмината и се набива на очи, тъй като става въпрос за фасади на сгради. Все повече от тях са "опаковани" с гигантски реклами. Оказва се,, че идеята "ремонт срещу рекламна площ" е най-удачният вариант, който гарантира мир между хората и сградите. Така се запазва естетиката, безопасно е за минувачите, рекламодателите са доволни, а домуправителите са намерили пари за ремонта. Преди около година големи късове откъртена мазилка като по чудо не взеха жертви на една от най-оживените столични улици -"Граф Игнатиев". Фасадата се бе превърнала в заплаха. Днес тя е скрита зад огромен транспарант. Платното е с достатъчно големи дупки, за да пропуска слънцето през прозорците и същевременно достатъчно малки, за да не позволят да се наднича в прозорците. "Още след инцидента започнахме да търсим фирма, която да ни оправи фасадата - обяснява живеещият в сградата Иво Хаджимишев. Обадиха ни се над 10. Повечето обаче ни предлагаха саниране, а ние искахме просто да възстановят мазилката." Така минават няколко месеца. Накрая се появява фирма, която предлага да ремонтира за своя сметка срещу правото да постави голяма реклама за 6 месеца. "Живеещите в сградата трябва да се съгласят. Фирмата сама наема работници и ние не плащаме и един лев", обяснява Хаджимишев. Оказва се обаче, че и това не е толкова лесно. За да сключа.т сделката, на хората им се налага да убедят няколко човека, които не желаели прозорците им да бъдат препречени от полупрозрачен билборд. Други пък се притеснявали, че по скелето в дома им могат да проникнат крадци. Според наредбите за етажната собственост е необходимо съгласието на 75% от собствениците, за да се приеме решение. В крайна сметка живеещите в сградата дават единодушно съгласие и работата започва. Уговорката е да свалят рекламата след кран на ремонта, а ние ще имаме нова фасада, казва Хаджимишев. Според много от хората, сключили подбий сделки с рекламните агенции, предлагащи тази услуга, вариантът е много по-добър, отколкото сградата им да остане дълги години боядисана в крещящи цветове. Така е в случая с кооперациите на площад" Македония" и срещу НДК в столицата. Едната от тях е боядисана в лилаво на бели петна, а другата прилича на запотена халба с бира. Това се нарича цялостно брандиране и при него срокът за ползване на фасадата и покрива е по-голям. В конкретния случай -10 години, обясняват от агенция "Метрополис". След изтичане на този срок сградата ще се пребоядиса в първоначалния й цвят. Този метод напоследък е демоде и рекламните агенции предпочитат да се концентрират върху поставяне на огромни пана върху предпазните строителни мрежи. Така си спестяват и повторния разход за пребоядисване. Идеята за този тип реклама идва от нормативните наредби, според които, когато се извършват строителни дейности, обектът трябва да се обезопаси с предпазна мрежа. Агентите веднага виждат вариант за полезно приложение на тази площ. Този вид носител би могъл да се определи като "гигантография" в рекламата заради мащабността си, твърди Антония Стоянова от агенцията за външна реклама Newsoutdoor Bulgaria. Обикновено мрежите остават върху сградата от 6 месеца до 1 година. В замяна на ползването на рекламната площ предприемачите поемат всички разходи по ремонта на фасадата, правят изолация и дори реставрират старите гипсови орнаменти. За агенцията обаче съгласието на собствениците съвсем не изчерпва работата. Слепващата стъпка е придвижването на проекта към общината. Той се разглежда в дирекция "Архитектура и благоустройство". Срокът за одобрение е 2 месеца. "Няма изисквания за цветове и визия, освен ако сградите не са паметници на културата", обясняват от Столичната община. Третият етап, естествено, е да се продаде площта и да се осигури фирма, която да извърши ремонта, обясняват от агенциите. Въпреки че от там ревниво пазят цената на рекламата, "24 часа" научи, че обикновено рекламните площи се продават срещу около 19-20 евро на кв. м на месец. Текст под снимка Този тип ремонт срещу реклама се нарича цялостно брандиране, но напоследък не е готова предпочитан. Текст под снимка Рекламните агенции вече находчиво използват предпазните строителни мрежи. стр. 26

Няма коментари: