понеделник, 31 март 2008 г.

В кой Уеб е уеб сайтът ви?

В кой Уеб е уеб сайтът ви?
Bpost.com

За тези които не са имали време да прочетат досега ще кажа, че поне от година светът говори за ново поколение Интернет мрежа - Web 2.0 (на български Уеб 2). Това е тенденция в развитието на цялостния дизайн на Интернет мрежата. Той се изразява в няколко неща. На първо място е създаването на уеб сайтове с такава архитектура, която да стимулира творрческия процес и креативността на хората, дори на тези, които не разбират от уеб страници. "Уеб 2 е наистина вдъхновяваща тенденция в развитието на Интерент. В определен смисъл винаги сме имали Уеб 2, защото дизайнери, фотографи, оператори и много други специалисти в различни области и досега успяваха, да създават уеб страници с анимация, видео, звук или пък среда за общуване, която хората харесват. Разлеката между Уеб 2 днес и Интернет какъвто го помним преди 5 години е, че днес баба ни и дядо ни могат да си направят и да управляват уеб сайт", обяснява тенденцията един то мениджърите на хостинг компания FColor.bg Александър Аврамов. Според него в Уеб 2 не са необходими специални умения, за да направиш видео и да го поставиш на уеб сайта си, в YouTube и в други популярни мрежи за обмен на съдържание. "Създаването на блогове и уеб сайтове с WordPress или b2Evolution днес не изисква абсолютно никакви специални умения. Основните платформите за създаване на уеб сайта отдавна са готови. Има ги свободно из Интернет.", казват от FColor. Всъщност Уеб 2 е по-скоро Интернет модел, който предлага достъпност на технологиите, а не някаква значима технологична революция. Смисълът на този нов стадий на онлайн мрежата е да вкара повече хора в Интернет, да ги накара да обменят съдържание, да снимат, да произвеждат видео и звукови файлове, да споделят собствения си опит. Когато днес търсите хотел или почивка в някои от известните уеб сайтове за пътуване, можете лесно да прецените дали даден хотел е добър или не. Просто прочитате рецензиите на хората, които са го ползвали. Пред 5 години потребителските рецензии бях също част от Интернет, но далеч не толкова развити. Същото е и с форумите. Днес има добри професионални форуми, в които да дискутирате въпроси свързани с бизнеса ви, в почти всяка сфера на живота - от съвети за отглеждане на бебета до сложни инженерни и технологични въроси. Уеб 2 = творчество Част от Уеб 2 например са социалните мрежи. У нас такива са Свежо.нет (ориентирана към развлечение), Новините Днес (към политика и икономика), Пинг.бг (всякакви теми), Дао.бг (ориентирана към технологии). Те предлагат възможност на всеки да направи няколко неща. Първото е да си изгради Интернет хрофил от материали и статии, които харесва, за да има достъп до тях от всеки компютър в Интернет. Социалната функция обаче се изразява в друго. Като поставя материали в профила си, всеки казва на другите интернет потребители какво му харесва и какво смята за важно. Така хората споделят знание и формират мнение за това, кои новини, снимки, материалии съдържание са важни или полезни. Друго предимство на Уеб 2 са интернет библиотеките като Уикипедия или уеб мрежите където потребители задават въпроси (Yahoo Answers например) на други потребители и получават отговора, не от учебник, а от много на брой други потребители. Този начин на учене и усвояване на информация и опит посредством общуване, и забавление е в основата на новото поколение Интернет мрежа. С други думи Уеб 2 е основан на това, че аз ще помогна на всеки от вас да намери нещо полезно. Вие ще направите същото за много други хора и това е начин на структуриране на мрежата, който няма комерсиални измерения. Това разбира се не пречи на правенето на бизнес. Даже му помага. "Преди хората плащаха на уеб дизайнерите да им направят уеб сайт. Днес предизвикателството не е да имаме уеб сайт или да нямаме уеб сайт. Нито как да изглежда той. Днес е важно как знанието, опитът и обществената тежест на даден бизнес или организация се пренасят в Интернет и как увеличават стойността си.", обяснява философията на Уеб 2 проектите Александър Аврамов. Какво значи Уеб 2 за вашия уеб сайт? Първото нещо е да можете лесно и удобно да поставяте информация и снимки за нещата, за които са уеб страниците ви. Ако имате WordPress или b2Evolution блогове, ще можете лесно да поставяне видео материали от различни мрежи, като YouTube например. Второто важно нещо е да имате взаимовръзка между различните материали. Цитирайте предишни свои материали и поставяйте връзки към уеб страници със сходно съдържание в рамките на собствения ви уеб сайт. Това е важно за вас и за потребителите ви. Така те по-лесно ще намират полезна за тях информация, а вашият труд няма да остава в "архивите на историята" на собствения ви уеб сайт. Дайте възможност на потребителите ви да ви пускат обратна вързка. Това е нещо, което ние в BPost.bg не правим само поради една причина. Коментарите в медиите, които пишат за политика, често са прекалено пошли, вулгарни и нямат нищо общо с новината или събитието. Когато хората могат да изказват мнението си в области, където не се предполага сблъсък на мнения, наличието на дискусия е важно. Това може да стане чрез дискусионен форум, както ние сме насочили желаещите да пишат към форума Според мен. Сложете бутони за добавяне в социалните мрежи на уеб сайта си. Така читателите ви ще казват на други Интернет потребители, че съдържанието на уеб сайта ви е важно. Добре е да имате бутони като "изпрати на приятел" и "отпечатай". В зависимот от вида на уеб сайта ви е добре да имате библиотечна секция, в която се обясняват, термини, процеси, продукти, услуги и се дава знание на потребителите. Справочната информация е особено ценна в Интернет. Наличието на богата секция с полезна информация може да ви донесе мното клиенти, читатели, потребители и въобще да увеличи доверието на хората към вашия уеб сайт. Задължително поставяйте хипервръзки към външни уеб сайтове, от които сте черпили информация и на които вашите потребители могат да прочетат нещо важно. Не се опитвайте да действата все едно, че вашият уеб сайт е единствен и уникален ресурс, който дава най-точна и достоверна информация или пък продава най-уникалните продукти или услуги. Ако цитирате име, източник или използвате някаква информация, поставете препратка към съответния уеб сайт. Нека потребителите видят, че уважавате другите в Интернет. Сложете блог или блогове на уеб сайта си. Добре е те да бъдат свързани със съдържанието му и да дават полезна информация и гледни точки към тематиката на Интернет страниците ви. Преценете дали да не интегрирате код от мрежи като MyBlogLog в блоготе или уеб сайтовете си. Те показват порфилите на тези от посетителите ви, които са техни членове. Така ви веждате кой е дошъл при вас, а те виждат себе си на уеб сайта ви. За кратко, но достатъчно, че това да ги накара да го харесат повече или поне да го запомнят. Накрая, уеб сайтът ви е копие на реалния живот, на реалния ви бизнес. Не спирайте да го развивате, както не спирате да правите нещата, които обичате. Забавната страна на Уеб 2 "Искам много да си взема котка, то баща ми е алегричен към животинска козина и затова не мога, Какво да направя?", това прочетох преди 2-3 месеца в Yahoo Answers. Въпросът бе поставен от 12 годишно момче. Сред отговорите имаше неща като "Направи така, че вашите да се скарата и баща ти да се изнесе от вас. Пак ще ви дава пари като издръжка, но ще си имаш и котка". Или пък "Вземи си една от онези грозни, странии котки, които нямат козина" Не знам за вас, но няколко такива неща могат да ме държат в настроение през целия ден.

Няма коментари: