вторник, 22 април 2008 г.

Оцениха световните марки на почти 2 трлн. долара

Монитор - 21 стр.
Оцениха световните марки на почти 2 трлн. долара

Изминалата година беше като всяка една от предишните, предоставяйки невероятни възможности за изграждане на марка. Силният икономически растеж в света и повишаващите се доходи в страни като Индия и Китай предоставиха на много компании шанса да повишат стойността на продуктите си. Доказателство за това е и класацията на 100-те най-силни марки, изготвена от Financial Times. През годината световните Топ 100 са повишили стойността си с 21% до 1940 млрд. долара. Номер едно в класацията и тази година е марката на световната търсачка Google. Компанията успя да създаде нещо, което да е познато на всеки човек в модерната ера - способността да се достигне до информацията бързо и лесно, заяви Найджъл Холис, главен анализатор в консултантската компания Millward Brown - създател на листата. През тази година брандът на гиганта е увеличил стойността си с 30% до над 86 млрд. долара. Втора в класацията е марката на конгломерата General Electric със стойност от 71,4 млрд. долара, а трета - тази на Microsoft със 70,9 млрд. долара. Шест от брандовете, влезли в челната десетка (седем, ако се включи General Electric) са или от технологичната индустрия, или са телекоми. Финландският тигър Nokia и производителят на телефоните iPhone - Apple, увеличиха през тази година значително стойността на марките си - съответно на 44 млрд. долара и 55,2 млрд. долара, и се наредиха сред първите 10, заемайки 9-о и 7-о място. В Топ 10 са още Coca- Cola, която се нареди на четвърта позиция със стойност на марката си от 58,2 млрд. долара. China Mobile стана пета с 57,2 млрд. долара. IBM е шеста с 55,3 млрд. долара. Веригата ресторанти за бързо хранене McDonald's постигна осма позиция със стойност на марката си от 49,5 млрд. долара. Последна в Топ 10 е марката цигари Marlboro, която беше оценена на 37,3 млрд. долара. В началото на XXI век се забелязва значителен подем на марките от така наречените нови индустрии. Най-ясните примери са в бранша на комуникациите. Марката BlackBerry на Research in Motion е най-бързо растящият бранд тази година, с ръст от 390%. Съоснователят на гиганта Apple, която е втората най-бързо растяща марка тази година, Стив Джобс също показа как се създава марка. В края на 2007 г. обаче се появиха проблеми. От финансовите гиганти нито Bear Stearns, нито Northern Rock успяха да влезнат в Топ 100 на престижната класация, тъй като загубиха значителна част от стойността си вследствие на кредитната криза. Merrill Lynch, която също пострада сериозно, пък изпадна с 24 позиции и загуби 16% от стойността на марката си. Слабостта на икономическия ръст и възможността за рецесия в САЩ се отрази отрицателно и на марки като Starbucks и Wal-Mart. Според експертите и през 2008 г. голяма част от марките ще се изправят пред сериозни трудности. Влезлите в класацията обаче могат да се надяват, че Найджъл Холис е прав за тяхната добра позиция на пазара. Силните марки са много по-добре позиционирани в условията на рецесия от другите заяви той. Тези, които се представят добре, са именно тези, които инвестират по време на икономическите спадове. Те ще излезнат по-силни след края на рецесията, коментира още Холис. В тазгодишната класация има и четири компании от Китай - три банки и телекома - China Mobile. Те се присъединиха към седемте традиционни азиатски бранда в листата, като автомобилният производител Toyota, и дори ги изпревариха по стойност.
***
Текст под снимка Марката на Google е увеличила през изминалата година стойността си с 30% вторник, 22 април 2008 06:11:28

Няма коментари: