събота, 26 април 2008 г.

Съблякоха “Тайната вечеря”

Стандарт - 28 стр.
Съблякоха “Тайната вечеря”

Радослава ГРИГОРОВА
Скандалите с религиозни символи са най-добрата опаковка в бизнеса
Използването на религиозни образи в рекламата е занятие опасно и скандално и понякога печелившо. То балансира на границата на допустимото от гледна точка на обществения морал, но пък много изкушава. Първо: това са "най-разпознаваемите" образи в света. Библията и до днес си остава най-продаваната книга, дори Хари Потър с всичките си приключения не може да я надмине. Второ, това е най-лесното решение за визуализиране на каквото и да било страстно увлечение, защото всеки знае, че "религията е опиум за народа". И както се оказва, този наркотик не подминава и рекламистите, които къде по-успешно, къде направо сгромолясващо се опитват да изстискат печалби от начинанието.
Трудно е да сбъркаш с подобно послание - ако не попаднеш в десетката на чувствата и настроенията на аудиторията, за която е предназначена стоката, поне със сигурност ще предизвикаш скандал. А както добре се знае, лошата слава е по-добра от никаква. Затова и гурутата на креативността се надпреварват в
използването на библейски и най-вече на евангелистки сюжети в нов аранжимент. Най-често употребяваният образ без съмнение е Исус Христос като най-близък до всеки ум, независимо дали е подвластен на религията или не. Светът отдавна знае как се предполага, че е изглеждал Исус, и в този случай на агенциите не им остава друго, освен да поставят някой подобен на създадения образ обект в подходящата ситуация.
В областта на видеорекламата си позволяват волности предимно музикалните телевизии като MTV, които "положението задължава" да контраатакуват съществуващата култура. В останалите подвидове рекламно изкуство обаче фаворит е "Тайната вечеря" - знаменитият стенопис на Леонардо да Винчи. Великият художник и мислител го рисува три години - от 1495 до 1498-а, в манастира "Санта Мария дела Грацие" в Милано, Италия. Знаковото събиране, предхождащо смъртта на Спасителя, оттогава до днес е интерпретирано в какви ли не варианти в рекламата, включително с плъхове, фигурки "Лего" и дори футболисти .Географията на ползване на сюжета е толкова широка, колкото са и продуктите, които се промотират с негова помощ. Българският принос е рекламата на лайфстайл списание, появила се миналата година.
Понякога общественото мнение налага своето вето и творението на рекламната мисъл бива забранено, което може да е и съзнателно търсен ход от креативната мисъл. Това се случи с билбордовете на руската търсачка "Рамблер", както и с ирландската версия на "Тайната вечеря", рекламираща онлайн казино. Слоганът на рекламата бе "Място за веселие и игри", което може и да е подходящо за казино, но в контекста на библейския сюжет накара ирландските власти, отговорни за следенето на рекламите, да вземат мерки. Оттам заявиха, че са получили над 100 000 жалби, което било "повече от когато и да било". Друг рекламен вариант на "Тайната вечеря" - на марката "Марите + Франсоа Жербо" във Франция, също бе забранен. Скандалът бе поголовен, когато манекенка бе представена като Христос, а друга прегръщаше полугол модел в гръб със смъкнати гащи.
Но тези странични ефекти само придават на използването на библейски образи в рекламата още по-скандален ореол.
събота, 26 април 2008 06:46:45

Няма коментари: