неделя, 15 юни 2008 г.

Да имаш или да нямаш ...блог

Стандарт - 45 стр.
Да имаш или да нямаш ...блог



Споделянето на личните преживявания и мислите в онлайн вариант може и да е ок
Името "блог" идва от английската дума weblog (web - мрежа, интернет; и log - дневник, в смисъл на формален запис на някакви събития), съкратено blog. Типичният блог е уебсайт, където се пише както в дневник, а новите попълнения са в обратен хронологичен ред. Често там се предлагат коментари или новини за определена тема, други пък служат като лични дневници. Днес никой с точност не знае колко са блоговете в мрежата. Technorati цитира цифрата 70 милиона, но те непрекъснато се увеличават. Смята се, че всяка секунда в света се появява по един блог. Желанието да се публикуват собствените мисли и разсъждения "зарази" и социалните мрежи като Bebo, Facebook и MySpace. Някои блогъри вече са сключили и доста изгодни договори за издаване на свои книги. Много знаменитости също са запалени по манията да водят онлайн дневници. Сред тях има и звезди от киното, спортисти, политици, журналисти. От Анна Курникова до Аврил Лавин, Барбра Стрейзънд, Кайли Миноуг, Майкъл Мур, Ше-рил Кроу, Виктория Бекъм, Бритни Спиърс и много други. Бумът в развитието на блоговете е през 1999 г., през 2003-а тяхната популярност вече е толкова голяма, че ги обявиха за отделен литературен жанр. Десетки хиляди хора бързаха да споделят един с друг информация, научена в мрежата.
Какви са блогърите? В първите години това са хората, които знаят как се създават сайтове. Но днес това не е необходимо. В момента има достатъчно указания в интернет за създаването на такива сайтове, така че не са нужни специални знания. Сред най-известните са blogger.com, Iivejournal.com.
Специалистите предвещават светло бъдеще за блоговете. Някои дори твърдят, че те ще изместят традиционните сайтове за информация просто защото в тях има много повече коментарен елемент, както и лично отношение.
Обратната, страна на медала
Готови ли са обаче наистина създателите на блогове за разкриването си пред всички? Преди няколко години Емили Гулд създава свой блог, който се развива блестящо.
Тя прави добра кариера като светски хроникьор и благодарение на добрата си работа пред нея се отварят врати, които по принцип безпардонно се хлопват под носа на журналисти от старата школа.
Но именно блогът, който я издига, я и погубва. "Направих съществуванието си абсолютно публично, след което поисках да си върна живота, но за да го направя, трябваше да унищожа целия интернет", пише Гулд в статията си за "Ню Йорк Таймс магазин". Заради блога си 26-годишната Емили скъсва с приятеля си и се проваля с гръм и трясък, когато трябва да се появи по телевизията.
Преследват я чувство за страх и тежест в гърдите, когато се появи на публично място. Историята на Емили е добър пример и може да послужи за урок на заразените от новата мания. Добре е да са пре-. дупредени, че желанието да направят достояние на целия свят своите любовни трепети, изневери или депресии може да бъде и опасно.
***
Испанка е най-възрастният блогър
"Днес имам рожден ден и внучето ми, което е много стиснато, ми подари блог." Това са първите редове, написани от най-възрастната блогърка в света Мария Амелия Лопез, която на 95 години се превърна в интернет знаменитост. С повече от 60 000 редовни читатели досега приятният калейдоскоп от спомени и мисли, които може да се видят на http:// amis95.blogspot.com, привлича читатели от цял свят. В своя блог тя понякога разказва за своята младост и за минали събития. Дори испанският премиер Хосе Луис Родригес Са-патеро поздрави г-жа Лопез на нейния блог и препоръча на други възрастни хора също да споделят своите спомени в интернет.
***
Блоговете се появяват преди 11 години. Първият създава Дейв Уинър от New Yorker през април 1997 г. и се състои от доста кратък постинг: "Пробвайте и вие. Страхотно е!" Но още през 1992 г. създателят на интернет Тим Бърнърс Лий публикува свои разсъждения за развитието на световната мрежа и появата на нови сайтове, с което се явява нещо като предшественик на всички блогъри.
***
През април учени от Калифорнийския университет за първи път изследваха навиците на читателите на интернет дневници. Традиционно се смята, че блогът е интернет страница, на която се публикуват статии и изображения в определен хронологичен ред. Но американците смятат, че за блог може да се приеме само дневник, в който авторсът води диалог с читателите. Друга част свързват блога с точно
определени технически параметри. Най-важният извод обаче е, че добрите блогове предизвикват ответна реакция, т. е. читатели, които са впечатлени от дадена публикация в блога, отделят време, за да публикуват качествен коментар към нея.
неделя, 15 юни 2008 04:40:27

Няма коментари: