събота, 21 юни 2008 г.

Странни партньорства

Банкер - 38 стр.
Странни партньорства



Природо защитници и фирми минават от конфронтация към сътрудничество
Вицепрезидентът по инвестициите в „Лимитид брандс" (Limited Brands) Том Каценмейър се срещна неотдавна с представители на правителството на западната канадска провинция Алберта. „Лимитид брандс" е американска компания за облекла с продажби за 10.1 млрд. щ. долара през 2007-а, като най-известно е поделението й за бельо „Викториас сикрит" (Victoria's Secret). Темата на разговора между Каценмейър и представителите от Алберта е на пръв поглед необичайна - застрашеният хабитат на канадския елен. „Лимитид брандс" е една от няколкото фирми, които дават ново измерение на идеята за корпоративната отговорност. Днес тя инвестира пари в каузи, които преди бяха защитавани единствено от еколозите активисти. „Лимитид брандс" бе обект на критики през 2004-а от природозащитната организация „Форист Етикс" (ForestEthics), която я призова да отпечатва каталозите си - 400 млн. броя годишно, върху рециклирана хартия. Имаше и демонстрации конкретно срещу „Викториас сикрит" и постери, показващи облечени в бельо модели с електрически триони за рязане на дърва. Хотелският оператор „Мариот интернешънъл" (Marriott International) пък се обедини с природозащитниците от международната организация „Консървейшън интернешънъл" (Conservation International) и с бразилския щат Амазонас, за да опази голяма територия с тропическа гора по поречието на река Амазонка. А няколко големи фирми, включително и „Дженеръл мотърс" (General Motors), „Рио Тинто" (Rio Tinto) и „Конокофилипс" (ConocoPhillips), се съюзиха с природозащитни организации и Института по световни ресурси и създадоха Американското сдружение за опазване на околната среда. Същото се обърна към правителството на страната с настоятелен призив да се намалят емисиите на парникови газове. Най-голямата верига за търговия на дребно в света „Уолмарт" (Wal-Mart) постави през 2005-а началото на една амбициозна програма, чиято цел е да снижи отпадъците до нула. Голяма част от плана й бе разработена с помощта на природозащитниците. В началото на тази година „Уолмарт" обяви, че е продала през 2007-а 137 милиона мини флуоресцентни електрически крушки и че ще предприеме по-нататъшни стъпки, за да помогне на потребителите да развият чувство на екологична отговорност. Веригата започна да изисква ангажираност към екологичните проблеми и от доставчиците си. Независимо от многобройните фирмени ангажименти засега трудно може да се съзре истински прогрес в опазването на природата. Компаниите обаче не се отказват от партньорски отношения с еколозите. Така те избягват обвиненията, че подвеждат потребителите за природосъобразните практики, които използват или с рекламите, отнасящи се до екологичната полза от техните продукти. Партньорствата между бизнеса и природозащитни организации не са толкова странни, колкото може би изглеждат на пръв поглед и поради една друга причина. При планирането на дългосрочни инвестиции несигурността е по-опасна за мениджърите от установените регулаторни мерки. Това поставя еколозите и корпорациите в една и съща лодка: и двете страни искат съответните органи по-бързо да уточнят правилата. В този смисъл сътрудничеството с природозащитниците активисти се превръща в най-добрата застраховка срещу несигурността.
събота, 21 юни 2008 05:41:34

Няма коментари: