събота, 21 юни 2008 г.

Двама се карат - Google печели

Капитал - 64 стр.
Двама се карат - Google печели



Yahoo! дава "под наем" част от рекламната си територия на най-голямата търсачка
"Ако предложим на някого предложим много пари, например $44.6 млрд. долара, за да погълнем неговия бизнес, той възторжено ще закрещи: "Яхууу!" Подобни мисли вероятно са се въртели в главите на висшите мениджъри от Microsoft, които на 1 февруари тази година направиха безпрецедентна оферта за придобиването на втората по големина интернет търсачка Yahoo!. С този ход компанията на Бил Гейтс целеше да си осигури по-добри позиции на интернет фронта, където Google властва със страшна сила.
Корпоративният свят обаче е толкова непредсказуем. Четири месеца и половина по-късно изпълнителният директор на Google Ерик Шмит също има основание да възкликне "Яхууу!". И то не защото някой иска да влее милиарди долари в компанията му, а защото успя да сключи рекламно партньорство с Yahoo! напук на плановете на Microsoft. Споразумението бе официално обявено миналият четвъртък, 12 юни. В него е записано, че Google ще може да навлезе частично в интернет територията на Yahoo! чрез своята технология за разпространение на таргетирани онлайн реклами. "Това споразумение ще позволи на Yahoo! да показва реклами, предоставени чрез Google AdSense (TM) for Search и AdSense(TM) for Content", се казва в съобщение, качено на официалните страници на компаниите. Сделката е за първоначален период от четири години с възможност за удължаването й на два етапа с по три години, което може да стане по желание на Yahoo!. Google пък ще може да разпространява свои реклами върху уебсобствеността на Yahoo!, която не е пряко свързана с търсенето - става дума за различни сайтове на компанията и нейни партньори. Всичко това обаче важи само за територията на САЩ и Канада.
Yahoo! от своя страна запазва правото си да използва своята собствена рекламна технология, наречена Panama, както и възможността други "доставчици" на реклама да се включат в мрежата й. Теоретично сред тях може да е и Microsoft. По време на партньорството парите от рекламата, генерирани чрез Panama, ще отиват директно в сметките на Yahoo!, а тези натрупани от Google реклами ще се делят между двете търсачки. Съотношението, при което ще става това, не е обявено официално. Висшият мениджмънт на Yahoo! се надява, че вследствие на тази сделка компанията ще получава между $250 млн. и $450 млн. долара годишно, които ще може да инвестира в своята дългосрочна стратегия за конвергенция на визуалната (банерна) и т.нар. search реклама (спонсорирани линкове, които се появяват при търсене), за подобрения на търсещия алгоритъм и за множество други проекти, които се нуждаят от финансиране.
Смело напред
"Определено вече е време да продължим напред", казва по повод споразумението изпълнителният директор на Yahoo! Джери Янг, цитиран от в. New York Times. И допълва: "Това споразумение с Google ще ни помогне да направим именно това." Въпреки че допускането на Google да рекламира на територията на Yahoo! е временно решение, коментарите след сключването на сделката показват, че е възможно тя да подейства оздравително. Доволен изглежда и бунтарят-акционер Карл Икън, който само преди месец имаше желание да сменя борда на директорите на Yahoo! и многократно заяви, че ще направи всичко възможно, за да има сделка с Microsoft (която вече е тотално отхвърлена). Той дори обяви партньорството с Google като смислено. "Доколкото сделката с Google не е като предложение за $34.375 за акция на Yahoo!, аз продължавам да я изучавам внимателно", допълва милиардерът пред агенция Reuters.
Далеч по-негативно реагира гигантът Microsoft (контролиращ третата по-големина интернет търсачка, но "прохождаща" компания в бизнеса с онлайн реклами). Само ден по-рано от централата в Редмънд дойде поредна оферта към Yahoo! за закупуване на част от акциите й, както и целия бизнес, свързан с интернет търсене. Тя обаче бе безкомпромисно отхвърлена. Ден след обявеното сътрудничество между Yahoo! и Google говорител на Microsoft заявява пред Cnet, че "позицията на неговата компания не се е променила още от април и тя е, че всяка сделка между тези две компании ще повиши цените за рекламодателите и ще прати повече от 90% от рекламния пазар, свързан с търсене, в ръцете на Google". Успоредно с това бе повдигнал и въпроса за доминиращата позиция на Google в сферата на рекламата при онлайн търсене. В технологичните среди се заговори, че Microsoft ще дискутира по тази тема с антитръстовите регулаторни органи във Вашингтон и Брюксел.
Технологичният кореспондент на BBC в Ню Йорк Роли Селан-Джоунс също коментира, че има голяма възможност това споразумение да събуди интереса на антимонополните органи на САЩ. Според Financial Times най-силният аргумент, който Microsoft може да използва в тази битка, е фактът, че сделката може да се превърне в трамплин за цялостното пренасочване на рекламния бизнес на Google към аудиторията на Yahoo!. Нагласите в технологичния сфера обаче са, че сделката няма да бъде спряна от антимонополните органи поради няколко причини: защото не е ексклузивна и дава широки възможности на Yahoo!; поради принципа на отвореност, който заляга в основите й - идеята, че всеки "доставчик" на реклама може да предоставя платени послания до аудиторията на Yahoo! и най-вече заради факта, че е сравнително краткосрочна. Google от своя страна смята, че сделката дори не се нуждае от регулаторното одобрение на американското Министерство на правосъдието. Въпреки това двете търсачки са се споразумели да забавят реализирането на споразумението с три месеца и половина. Време, което би трябвало да е достатъчно антитръстовите органи да дадат своята оценка за проекта.
Силен, по-силен, Google
Влиянието на Google по отношение на търсенето в интернет и рекламата онлайн става все по-силно. По данни на онлайн анализаторите от ComScore около 61.6% от всички интернет търсения за територията на САЩ са минали през Google. Според онлайн експерти позициите на интернет компанията са още по-сериозни - тя прибира между 75 и 80% от всеки долар, изхарчен за реклама при търсене. На фона на това опасенията на Microsoft по-скоро изглеждат резонни. А също и на големите рекламни агенции, които се притесняват от повишаване на цените на рекламите. Google от своя страна твърдят, че партньорството с Yahoo! няма да се отрази по такъв начин на пазара, но много анализатори са скептични по темата.
По-важният въпрос обаче е друг: какво ще се случи с Yahoo! в дългосрочен план. Очевидно сделката ще донесе на интернет компанията свежи пари. В дългосрочен план обаче жизненоважно за Yahoo! е да остане примамлива дестинация за рекламните агенции, а не придатък на Google. За тази цел компанията трябва да развива собствената си платформа за интернет реклама Panama. В противен случай "другарчето" й Google може да се възползва не само от рекламната й територия, но и от самите й рекламодатели.
събота, 21 юни 2008 06:37:54

Няма коментари: