вторник, 17 юни 2008 г.

Ненад Лозович, управляващ партньор в New Moment Group:Рекламният пазар в България не е докрай развит като на Запад

Пари - Медиен бизнес - II II категория
Ненад Лозович, управляващ партньор в New Moment Group:Рекламният пазар в България не е докрай развит като на Запад

Боряна НИКОЛАЕВА, bnikolaeva@pari.bg

Да измислиш оригинално послание е много малка част от целия процес, но е от изключително значение. То трябва да е съобразено с редица критерии, защото клиентът не се интересува само да имаш нестандартна идея, а как тя ще работи и ще върне инвестициите му. Едно е да харесаш дадена реклама, друго е тя да продава, казва Лозович. В развитите пазари основна функция на рекламата е дългосрочното изграждане на бранда, което води до продажби, докато в България много често тя директно продава. Това говори, че пазарът не е докрай развит, допълва той. Не може да се направи обобщение какъв тип реклами харесва българинът. Пазарът е сегментиран и посланията към отделните целеви групи трябва да привличат вниманието, да въздействат и най-важното - да не дават фалшиви обещания.
TV лидер България е страна, която все още е доминирана от телевизията, която е най-силната медия тук. На западните пазари медиамиксът е много по-разнообразен, коментира Лозович. Въпреки тенденцията към спад в нейната аудитория телевизията дълго време ще продължи да бъде важна на пазара у нас и хората няма да изгубят интерес към нея. Все още в целия свят най-много пари се инвестират в телевизионната реклама. Телевизията е наясно с все по-голямата инвазия на новите медии и осъзнава спешната нужда от иновации. Тя променя модела и формата си, гъвкава е и се изменя непрекъснато, за да оцелее.
ефектът
За да се инвестират средства в някаква форма на комуникация, трябва да може да се оцени ефектът от нея. При телевизията можеш с помощта на пийпълметрични системи лесно да измериш колко хора са видели рекламата ти, докато при новите медии не е така. Основен техен проблем е невъзможността да се измери ефективността на рекламите и почти няма компании, склонни да инвестират само в алтернативни канали на комуникация, въпреки че тези, които рискуват, може да се окажат в печеливша позиция. Нивото Един от най-често задаваните въпроси е дали нивото на българските рекламни агенции е достигнало това на колегите им от развитите пазари. Отговорът на Лозович е, че мащабите са несравними и е невъзможно да се направи такава съпоставка. Бюджетите, които една голяма западна компания отделя за реклама, са в пъти по-големи от тези, които се отделят в България, и това на практика не позволява да се сравнява качеството
на готовия продукт. Друго предимство на чуждите агенции е дългогодишният опит - те правят реклами от началото на миналия век, а ние от горе-долу 15 г., казва Лозович. По-интересното в случая е да се отчете огромният напредък, който имат агенциите в сравнение с преди 10-15 години. Факт е, че много наши експерти печелят награди от международни конкурси, което се дължи на големия им професионализъм, все по-високите стандарти и правила на работата.
назаем
Съществува мистификация относно краденето на идеи и кадри в този бизнес не
само в България. Хората много обичат да се занимават с това и в един момент то се превръща в абсурд, твърди Лозович. В момента мащабите на този бизнес са огромни, а сроковете, с които се работи, са кратки. Нито една сериозна и професионална рекламна агенция не би откраднала идея умишлено, твърди Лозович. За компании, които произвеждат един и същ продукт, насочен към еднаква целева група, е нормално да съществуват допирни точки в идеите и реализацията на рекламите. Що се отнася до краденето на кадри, Лозович е на мнение, че това също е феномен у нас и се дължи на липсата на достатъчно на брой квалифицирани служители.
Проблеми
Ниското възнаграждение за труда на рекламните агенции е един от основните проблеми, пред които е изправен браншът според Ненад Лозович. В повечето случаи той произтича и от самите тях, защото в борбата за клиенти се съгласяват на всякакви условия. Този феномен съществува и на Запад, но е различно, когато получаваш 5% комисиона върху рекламен бюджет 50 хил. EUR и върху бюджет 50 млн. EUR например, коментира шефът на New Moment Group.
***
компанията
► New Moment Group е верига от агенции, която осигурява пълно комуникационно обслужване на своите клиенти.
► Основните дейности, с които се занимава, са в областта на рекламата, PR, директен маркетинг, събития, уебдизайн и др. ► Сред някои от най-големите клиенти на компанията за България са БТК, Данон, Тойота, ОББ,
Сони, Дир.бг, РедБул, Карелия, Нова ТВ и много други. Няколко пъти екипът на New Moment печели наградата на Асоциацията на рекламните агенции (АРА) за рекламна агенция на годината. ► На организирания за пръв път през 2007 г. фестивал ЕФИ (за ефективност на реализираните рекламни кампании) New Moment New Ideas Group печели 4 награди.
Основната функция на рекламата в развитите пазари е да изгражда успешни брандове, казва Ненад Лозович

вторник, 17 юни 2008 04:31:51

Няма коментари: