събота, 21 юни 2008 г.

Пазарът е плосък

Капитал - 60 стр.
Пазарът е плосък



Бъдещето на мобилния интернет зависи от навлизането на фиксираните тарифи за пренос на даннни
Знаете ли какво е общото между Ботсвана, Екваториална Гвинея и Хондурас? Освен екзотичния климат скоро жителите на тези страни ще си имат и неразкодирани апарати iPhone. Производителят на мобилните телефони Apple ще разпространява апарата в още около 65 страни. Сред тях многозначително не присъства България. Неофициални източници, близки до трите мобилни оператора "Мобилтел", "Глобул" и "Вивател", твърдят, че участниците в преговорите не са се разбрали как да си поделят приходите, идващи от реализирания трафик на iPhone абонатите. Каквото и да е причината, засега безжичният апарат няма да акостира на българска земя.
Защо беше важно идването му?
Анализатори от утвърдени вестници, технологични блогове и най-обикновени потребители са обединени в мнението си, че iPhone променя (към по-добро) начина, по който изглежда интернет от дисплея на мобилния телефон. Големият екран, чувствителен на допир, е точно онази идея, която не звучи революционно, но вероятно кара всеки технологичен маниак да се запита как не се е сетил за това по-рано. Въпреки че iPhone още не е навършил година, неговият дял на пазара на интернет (0.16%) вече надминава този на всички апарати, които използват мобилната платформа WindowsCE (0.06%). А тя е е онлайн от десетилетие, отбелязват от Net Applications. Най-голям е делът на потребителите, които ползват интернет под Windows XP (72.12%).
Най-бързо продаваният смартфон в света разкрива един непознат свят, където сърфирането в интернет през мобилен апарат не е само за тесен кръг технологични маниаци. А спомняте ли си как изглеждаше глобалната мрежа, когато скоростите за пренос на данни се измерваха в килобайти? Не беше сред най-интересните места. Впоследствие интернет се ускори и еволюира до това, което е днес - интерактивна среда с океан от услуги, които бяха немислими допреди десетина години.
Вероятно подобно развитие скоро чака и мобилните телефони. По-бързият достъп ще привлече повече клиенти, а с активното съдействие на уеб разработчици и програмисти преносимите устройства могат да станат портали към безграничната глобална мрежа от приложения и услуги. За хората от телекомуникационния бранш остава да открият именно кое ще е това магическо приложение, което ще плени въображението на потребителите. Дали ще е социална мрежа за безжични телефони, телевизия от мобилния екран, версия на електронна поща, ролева игра или някаква услуга за локализиране, работеща с GPS? Полето за реализиране на нови идеи никога не е било толкова широко в сферата на безжичните телекомуникации...
Бизнес моделът, който би трябвало да задвижи тази промяна, е т.нар. flat rate или фиксирана такса за почти неограничено потребление на мобилен интернет. Тази схема на таксуване се използва в голяма степен от сегашните фиксирани интернет доставчици. За хората това означава край на тревогите колко ще платят в края на месеца, профилактичното броене на мегабайти и т.н.
Британските клиенти на T-Mobile например могат да избират между няколко плана, осигуряващи им неограничен интернет. Те се промотират като web'n'walk и могат да се купят за ден (1 лира), пет дни (2.50) или месец (7.50). Операторът 3 отива още по-далеч и към този модел прибавя партньорство за доставка на съдържание с - внимание - Google, Yahoo, eBay, Skype, Microsoft и др. Пакетът от услуги, известен под името X-series, се предлага в страни като Великобритания, Италия, Австралия, Швеция, Австрия от около година и половина. Броят на поддържаните телефони надвишава 30, като изискването е те да са от трето поколение (3G). В пакета влиза и възможността да ползвате Slingbox - устройство, което изпраща сигнала от домашния телевизор върху екрана на мобилния телефон. Максималната тарифа в Австралия предоставя 4000 минути от Skype, 2 GB интернет трафик и струва $40 месечно (около 47 лв.).
От най-големия оператор в България "Мобилтел" също отбелязват големите перспективи пред мобилния интернет и цитират изследване на консултантската агенция YouGov от тази седмица, според което един от десет потребители редовно влиза в интернет именно през мобилната мрежа. "Тази тенденция е точно толкова значителна, колкото преминаването от стационарен към мобилен телефон в средата на 90-те", допълват от "Мобилтел". Не е ли твърде скъпо обаче това? "Мобилният интернет беше скъп", казва Кристина Табакова от "Вивател" и допълва: "Нашата цена на мегабайт е най-ниската в сравнение с останалите оферти, а устройствата за достъп до интернет стават все по-атрактивни". Налагането на услугата обаче ще отнеме време. Табакова дава пример с видеоразговорите, които все още не са набрали скорост, въпреки че присъстват отдавна на пазара.
За истински flat rate в българските телекомуникации обаче все още никой не говори. Въпреки че фиксираната такса доказано води до повишено потребление. Проучване на InfoPlant на далеч по-прогресивния японски пазар от 2007 г. показва, че flat rate абонатите не само посещават по-често сайтове от мобилния си телефон, но и съответно пазаруват, изтеглят игри и рингтонове по-често от другите потребители. Данните сочат, че 88% от потребителите с фиксирани такси сърфират всеки ден, сравнено с 54% за хората със стандартни тарифи. При мобилния шопинг съотношението е 44 срещу 26%, а при игрите - 78 срещу 57%.
От данните вероятно най-щастлива е рекламната индустрия. Проучване на компанията JumpTap, специализирана в безжичните услуги, показва, че рекламните съобщения от екрана на мобилния телефон са десет пъти по-ефективни върху хора от възрастовата категория 16-24 години в сравнение с другите й форми. Но това е една друга история.
събота, 21 юни 2008 06:35:09

Няма коментари: