неделя, 3 август 2008 г.

10 продукта, които ще променят живота ни

п. Мениджър - 168 стр.
10 продукта, които ще променят живота ни



Неписано правило е, че когато един технологичен продукт дебютира на пазара в началото той често е недостъпен за масовия потребител, времето обаче нещата се променят, технологиите се развиват, цените падат и той става все по-интересен и популярен. В следващите страници ще ви представим десет технологични тенденции, които са на път от нишови да се превърнат в масови.
Сензорните екрани
Т.нар. тъчскрийн (touch screen - чувствителен на докосване екран) технология съществува от десетилетия, намирайки приложение в най-различни професии, но бе далеч от ежедневието на хората. Ако доскоро не се възприемаше насериозно и според големите компании производители не бе нещо, което ще се понрави на масовия потребител, то след появата на новаторския тъчскрийн телефон iPhone на Apple стана ясно, че въвеждането на докосването като форма на взаимодействие с техниката определено е печеливш подход. Популяризираното от iPhone управление чрез естествени жестове (т.нар. multi-touch) бе прието с ентусиазъм от потребителите заради своята изключителна интуитивност. Нещо повече, управлението чрез докосване определено демонстрира потенциал да замени стандартните компютърни клавиатура и мишка, с които сме свикнали да боравим от години насам. Неотдавна софтуерният гигант Microsoft демонстрира уникален технологичен прототип - компютър-бюро, наречен Surface ("Повърхност"), чийто плот представлява голям сензорен multi-touch екран. Продуктът може да разпознава различни обекти, поставени върху повърхността му, ако те са снабдени със специфични цифрови "етикети". Потребителите могат да взаимодействат със Surface чрез жестове и докосвания с пръсти (машината може да разпознава общо 52 едновременно). В момента неговата цена варира между 5 хил. и 10 хил. долара, което на практика го прави недостъпен за масовия потребител, който иска да го отведе в своя дом. На този етап обаче ресторанти, казина и хотели вече могат спокойно да се възползват от него и по този начин да позволят на клиентите си да поръчват храна, да играят на карти и да браузват в мрежата само с няколко докосвания на екрана. Хотелската верига Starwood Hotels например ще използва Surface, за да позволи на своите клиенти да плащат за използваните от тях услуги, като просто поставят кредитните си карти върху масата. В Microsoft са убедени, че до три години цената на Surface ще намалее значително и технологията ще стане дотолкова достъпна, че през 2010 г. на пазара да излязат "потребителски" версии на продукта. Смартфони Т.нар. умни телефони водят тенденцията за превръщането на мобилните телефони в многофункционална портативна компютърна платформа. Според изследване, проведено от ABI Research, сегментът на "умните" телефони (т.нар. смартфони) ще нарасне драстично -от 10% от обема на общия пазар за 2007 г. на 31% през 2013 г. Аналитиците смятат, че това се дължи най-ве-че на развитието на допълнителните услуги, както и на включването на най-разпространените "мобилни" операционни системи в смартфони от среден и от висок клас. Не можем да пренебрегнем и влиянието на iPhone, който също допринесе за развитието на този тип технология с изключително интуитивния си интерфейс и с уникалния си дизайн. За изненада на мнозина обаче тази популярност засега не е съпроводена с обичайното намаление на цените. Изследване, направено от маркетинговата агенция J.D.Power and Associates, показва, че за последната година средната цена на един смартфон се е увеличила с 9 долара - първото по-сериозно покачване за последните две години. Въпреки всичко обаче според J.D.Power ръстът в продажбите на "умните телефони" се увеличава - от 1,7% през 2007 г. на 6,3% тази година. Сателитна навигация От скъпа високотехнологична система, проектирана от американските военни с цел определяне на позицията на военните части, управление на бойни ракети и т.н., технологията за сателитна навигация, наречена GPS (Global Positioning System - Глобална позиционираща система), постепенно се превръща в една от най-масовите съвременни технологии. Тя се използва повсеместно и ежедневно за навигация в пътния, морския и въздушния транспорт, за оптимизация на маршрути, за автомобилна навигация, като на пазара вече съществува огромно разнообразие от сравнително евтини и достъпни приемници на цена между 150 и 200 долара. Глобалната система за позициониране намира широко приложение и в географията, картографията, геологията, геодезията, археологията и др. Помага за по-доброто ориентиране на планински спасителни служби и дори се използва в селското стопанство за планиране на терени и навигация на селскостопански машини. Нещо повече - цените на оборудването спаднаха до такава степен, че все повече портативни устройства, включително почти всеки нов мобилен телефон на пазара, разполагат с вградена GPS функционалност. Това прави технологията все по-достъпна за масовия потребител, който във всеки един момент би могъл да определи местонахождението си, където и да се намира. Ако към това добавим и бъдещата европейска сателитна система Galileo, която трябва да заработи през 2013 г. с доста по-висока прецизност от GPS, спокойно можем да предположим, че сателитната технология има шанса да повтори успеха на мобилните телефони. Домашни роботи Ако допреди години идеята за робот с изкуствен интелект в собствения ни дом бе присъща най-вече за научната фантастика, то днес дори компании като Sony се опитват да я приложат в масовите си продукти. След успеха на кучето робот Aibo, на тазгодишното изложение за потребителска електроника CES японският гигант демонстрира Roily - плейър робот с формата на яйце, който танцува в такт със свалената в него музика. Той размахва своите "ръчички", наподобяващи две малки чинийки, залепени от двете му страни, и се върти като луд на подиума, когато сметне за необходимо. А какво бихте казали за възможността да притежавате свой собствен робот R2-D2, който да ви следва неотлъчно из коридорите на вашия космически кораб... т.е. на вашата къща? Вярвате или не, домашните роботи с елементи на изкуствен интелект все повече навлизат на пазара най-вече заради все по-ниските цени, на които се предлагат. Например гореспоменатият култов герой от "Междузвездни войни" може да бъде купен от Amazon само за 250 долара. Той няма да може да леви-тира или да поправя космически кораби като своя филмов прототип, но за сметка на това ще може много други неща - да отговаря на 40 гласови команди и дори да играе с децата ви на простички игри като криеница - с помощта на своите инфрачервени сензори R2-D2 ще се опитва да ги търси из цялата стая. Другата изявена тенденция при "семейните роботи" са домашните помощници. Пример за това е успехът на компанията iRobot със серията робочистачи Roomba. Цената на последния модел Roomba е 500 долара, което вече твърдо поставя тези продукти в категорията на сравнително достъпната потребителска електроника.
Слънчеви батерии Използването на алтернативни източници на енергия отдавна вече не изглежда странна концепция, измислена от еколози, изпълнени с религиозна омраза срещу атомната енергия и ТЕЦ-овете. Днес никой разумен човек не се съмнява, че възобновяемите енергийни източници са бъдещето на човечеството. Малцина знаят, че първата фотоволтаична слънчева батерия, способна да превръща слънчевата светлина в електричество, е създадена още през 1883 г. от Чарлз Фриц. Тогава обаче нейната ефикасност била не повече от 1%. Днес, 125 години по-късно, ефективността на масовите фотоволтаични клетки, достъпни на пазара, е от порядъка на 30%. Очакванията са този показател да продължи да се подобрява паралелно с намаляването на цените. Това в крайна сметка може да превърне най-достъпния и неизчерпаем възобновяем енергиен източник (слънчевата енергия) в енергиен фундамент на човечеството. Според различни изчисления фотоволтаичната технология ще стане икономически конкурентна, включително като цена на произведеното електричество, на всички традиционни енергийни източници в периода 2010-2013 г. Според изследователската агенция Fuji Keizai Co. пазарът за слънчеви батерии ще се увеличи 12 пъти в сравнение с 2007 г. най-вече заради усъвършенстването на технологията. Безжичен интернет След години на безплодни надежди, спекулации и обещания технологиите за безжичен достъп до световната мрежа най-накрая са на път да създадат тази митична "всеобхватна мрежа", която аналитици и инженери ни обещаваха още преди 10 години. Мрежа, която ще обединява безжично всички видове мобилни и стационарни устройства, за да осигури радикални нови възможности за работа, комуникации и забавления. Сега всички предпоставки са налице - технологични, регулаторни и икономически. Трите "стълба" на тази всеобхватна мрежа, изглежда, ще бъдат технологии като WiMAX, осигуряващи безжичен достъп в мащабите на един град, безжичните локални мрежи Wi-Fi, както и технологиите за високоскоростен мобилен пренос на данни от трето поколение (3G) като HSDPA. Тенденцията е постепенно всички устройства да могат да се възползват от всяка от наличните технологии, осигурявайки достъп навсякъде и по всяко време. Например с наскоро обявената джаджа UConnect Web бихте могли да превърнете и собствената си кола в подвижен Wi-Fi предавател. Локалните безжични мрежи имат изключително значение в качеството си на "най-ниско" и най-масово достъпно стъпало от зараждащата се "всеобхватна мрежа". След години на разпространение Wi-Fi е на стъпка от истинското масовизиране. Технологията придобива все по-голяма популярност. Броят на ресторантите, кафетата, летищата, гарите и други публични места, където може да се ползва безжичен интернет, се увеличава главоломно и ежедневно във всяка поне относително богата страна по света. Според Investor's Business Daily в цял свят има над 50 хил. Wi-Fi "горещи" точки (локални безжични мрежи), благодарение на които може да се свържете със световната мрежа. Достатъчно е единствено да имате лаптоп или телефон, поддържащ Wi-Fi, и може да браузвате любимите си страници навсякъде, където има подобна мрежа. През април миналата година например компанията Cloud инсталира 127 точки за достъп, вградени в улични фенери и информационни стендове, и по този начин обхвана цялата централна част на Лондон. Може да сме сигурни, че скоро ще бъдем свидетели на подобни развития и в по-големите градове на България. Портативни проектори През последните няколко години популярността на мултимедийните проектори расте постоянно и паралелно с усъвършенстването на технологиите и постоянния спад на цените. Сега, след появата на миниатюрния проектор Optoma Pico, би трябвало да настъпи истински бум. Това е най-малкият в света портативен проектор, който, за разлика от своите по-големи и по-скъпи събратя (проектор от нисък клас се предлага за около 1000 долара), предлага завидна функционалност и ще се продава за по-малко от 300 долара. Той ще може да бъде включен към вашия мобилен телефон, iPod, PDA или дигитална камера, което от своя страна ще ви позволи с изключителна лекота да споделяте снимки и видеофайлове с вашите приятели. Optoma Pico ще се появи на пазара в началото на 2009 г. и по всичко изглежда, че няма да остане единственият продукт от този сорт.
Blu-ray Дисковият формат за разпространение на видео с висока резолюция Blu-ray спечели форматната война "за наследството на DVD", но все още не може да привлече критична маса от потребители. Поне засега... Всички анализатори смятат, че миналогодишните слаби продажби на Blu-ray и на победения конкурентен формат HD DVD се дължат преди всичко на факта, че потребителите изчакваха, за да видят коя от двете технологии ще надделее в конкуренцията. Но дори и сега, след края на форматната война, когато Blu-ray е без никаква конкуренция, и въпреки възможностите на технологията да осигури безпрецедентно качество на "домашното кино", сериозни печалби така и не бяха реализирани. Според анализаторската агенция NPD Group продажбите на Blu-ray плейъри дори са паднали с 40% за януари и февруари 2008 г., а през следващия месец е било забелязано едва 2% увеличение. От една страна, това вероятно се дължи на факта, че самите магазини не притежават достатъчно плейъри в наличност, а от друга - на слабата реклама на Blu-ray. Към края на настоящата година обаче на пазара ще се появят нови, подобрени продукти, които би трябвало да засилят интереса към тази технология. Според Стив Уилсън, анализатор от ABI Research, е най-добре потребителите да изчакат с покупката на Blu-ray на този етап, тъй като очаква до края на годината те да поевтинеят с 250 долара. А към края на 2009 г. - с още 200 долара. Именно тогава вероятно ще започне и истинският бум на Blu-ray. Цифрова телевизия В момента у нас аналоговата ефирна телевизия може да достигне до всеки дом дори в най-отдалечените кътчета на страната. За нейното приемане в повечето случаи са достатъчни един двадесетгодишен телевизор и стъкмена от подръчни материали стайна антена. Проблемите на аналоговия сигнал обаче не са един и два. Колкото по-надалеч се предава, толкова повече отслабва сигналът и в резултат телевизионните приемници срещат сериозни проблеми да изобразят пълната картина. Цифровата телевизия, от друга страна, предлага очевидно по-добри картина и звук. Нещо повече - благодарение на нея една честота може да поеме до осем телевизионни програми. Това са само малка част от преимуществата на цифровото телевизионно разпространение, което със сигурност в обозримо бъдеще ще се наложи над аналоговото. Днес цифровата телевизия е реалност във все повече големи градове, а всяко домакинство трябва да отдели едва по около 100 лева от бюджета си, ако иска да се сдобие със специално декодиращо устройство, необходимо, за да се наслади на новата картина. Голяма част от правителствата по света са приели закони, съгласно които телевизионните оператори са задължени да преминат към изцяло цифров метод на телевизионно разпространение. Например в САЩ аналоговият сигнал ще бъде изключен напълно в полунощ на 17 февруари 2009 г. В България е въведена подобна стратегия, съгласно която се очаква пълно цифровизиране на телевизионните услуги до 2012 година. Дигитални рамки за снимки Цифровите рамки за снимки, които могат да показват дигитални изображения в познатия от векове "рамкиран" портативен формат, изглеждат като последната логична стъпка в цифровата революция на фотографията. Затова, колкото и странно да изглежда на пръв поглед за един доскоро нишов и екзотичен продукт, дигиталните рамки за снимки се радват на все по-голяма популярност. "След като бе представен за първи път през 2005 г., този продукт бе купен от малцина", твърди Винита Даканвал, анализатор на мобилни дисплеи в iSuppli. "През 2007 г. обаче нещо се случи. Това бе забележително добра година за дигиталните рамки за снимки, а падането на цените им ги направи по-примамливи за потребителите." Според изследването 2008 РМА U.S Digital Imaging цифровите рамки за картини са удвоили своята популярност през изминалата година. Ако през 2006 г. едва 6% от американските семейства са притежавали подобна джаджа, то през 2007 г. този дял се е увеличил на 11%. Според анализаторската агенция iSuppli през 2005 г. средната цена на този продукт бе 150 долара, докато сега тя е паднала двойно. iSuppli прогнозира, че дигиталните рамки ще бъдат най-бързо развиващото се приложение за малки и средни дисплеи през 2008 г., като годишните приходи от продажбата им ще се увеличат с 91,4% - от 395 млн. долара през 2007 г. на 699 млн. долара през 2008 година.
неделя, 3 август 2008 05:09:40

Няма коментари: