неделя, 3 август 2008 г.

Ищван Полони, главният стратегически директор на FN Cable Holdings: “Кейбълтел” и “Евроком” не правим монопол

Капитал - 49 стр.
Ищван Полони, главният стратегически директор на FN Cable Holdings: “Кейбълтел” и “Евроком” не правим монопол

Весислава АНТОНОВА

Най-големите играчи на пазара на кабелни оператори в България "Евроком кабел мениджмънт България" и "Кейбълтел" са пред обединение. Ако Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) реши, че може.
Антитръстовият регулатор обаче реши, че първо ще провери дали сделката между двете компании няма да доведе до монопол на пазара за доставка на кабелна телевизия. По този повод потърсихме за разговор Ищван Полони, главен стратегически директор на FN Cable Holdings (дъщерно дружество на фонда Warburg Pincus, собственик на "Евроком кабел мениджмънт България").
Новината за позицията на КЗК не смущава Полони, но все пак той изразява възмущение: "Не можем да се съгласим със становището на КЗК за евентуалните страхове от концентрация на сили на пазара. Уверени сме, че след обединението пазарният дял на компанията няма да достигне 35%, което е основното притеснение за започване на втора фаза на проучването. Ние винаги сме съдействали и ще съдействаме на КЗК за оценката на пазара и вече предоставихме цялата необходима допълнителна информация за улесняване на нейната работа", коментира главният стратегически директор. Всъщност поводите да е в България са два. Първият естествено е работата по сделката по придобиване на 100% от бизнеса на "Кейбълтел" в България. Вторият е по-оперативен - "понастоящем в "Евроком кабел" нямаме главен изпълнителен директор и като временно решение аз поемам тази длъжност и отговорностите, които вървят с нея", обяснява той.
Искаме да растем
Компанията, която представлява, от дълго време наблюдава развитието на сектора, в това число и на фирми като "Кейбълтел". "Както знаете, от самото начало стратегията ни в България е била да консолидираме пазара заедно с компания като "Кейбълтел". Когато през 2005 г. придобихме "Евроком кабел", много ясно посочихме както вътре в компанията, така и пред пазара, че основната ни цел е да станем пазарен лидер, чрез консолидация и придобиване на други дружества, както и чрез органичен вътрешен растеж", обяснява Полони. Не споменава размера на инвестицията, но уточнява, че "настоящата група "Евроком", изградена през последните четири години, никога не е осъществявала по-голямо придобиване от това на "Кейбълтел". Това е най-голямата подобна сделка в България и най-важната за "Евроком" от стратегическа гледна точка", коментира Полони.
Мениджърът се надява след придобиването на "Кейбълтел" новото дружество да има още по-голяма увереност в развитието и на трите пазара, на които доставя услуги - телевизия, интернет и телефонни разговори. Една от най-ясните тенденции през последните три години е, че силните кабелни оператори в България искат да се развиват като телекоми и да се конкурират с големи играчи на пазара като БТК. "Ние сме в този бизнес с цел да станем водещи на телекомуникационния пазар в сферата на забавленията. Което означава, че визията ни за съвместното дружество в бъдеще е да станем първо марка, в която да имат доверие потребители в България по отношение на телевизионните услуги, интернет и в сферата на телефонията. Искаме да се възползваме от мащаба на тази компания, за да можем винаги да предоставяме най-иновативните услуги", ентусиазиран е Полони.
По отношение на размера на пазара мениджърът е убеден, че "ако погледнем телевизионния пазар, ще видим, че говорим за около три милиона домакинства в България. Съвместното дружество ще има по-малко от 500 хил. абонати. По отношение на битовите потребители това е под 20%, около 15-16%. На този пазар се конкурираме с двамата сателитни оператори - ITV Partner и "Булсатком". Конкурираме се с други малки и средни по размери кабелни оператори и с навлизащата IPTV (телевизия по интернет). През следващите 12 до 18 месеца ще видим и още един конкурент - DTT (цифровата ефирна платформа, която дава възможност на една честота да се излъчват много канали), прави анализ на пазара мениджърът. По отношение на способности тези платформи са в общи линии съпоставими. Всички имат възможност да предоставят множество телевизионни канали в цифров формат. "Това е начинът, по който мислим за този пазар, така го определяме и такъв е пазарът, на който искаме да имаме успех.
Особеностите на българския интернет
При интернет доставчиците е изключително трудно да се каже какъв е делът, защото никой не знае колко потребители има. Приблизително изчислено, тъй като най-лесно могат да се правят калкулации за софийския пазар, в София почти 55% от потребителите ползват от т.нар. LAN оператори, сочат данните на Полони. Оставащите 45% се разделят между ADSL на БТК, кабелните оператори и в някаква степен мобилните оператори и WiMax операторите. "Нашият пазарен дял е 10-12%, като говоря за съвместното дружество. Въз основа на опита ми от други пазари и наблюденията ми в международен план, мога да кажа, че българският интернет пазар е най-конкурентният, който съм виждал през целия си живот", казва в заключение Полони. От разговора става ясно, че това твърдение е валидно и спрямо унгарския пазар, на който FN Cable Holdings присъства от няколко години. "Несъпоставимо е. Уникално е да се наблюдава как алтернативна платформа като LAN доминира в такава степен в България. Обикновено ADSL и кабелните платформи си поделят пазара и отчасти мобилните оператори, WiMax операторите. Никой не е чувал и не знае за LAN, а тук виждаме, че този тип доставчици доминират целия пазар", казва Полони. По отношение на телефонията пазарният дял на "Евроком" е под 1%, "но това е сферата, в която виждаме възможности за най-агресивен ръст", обяснява той.
Опитът на FN Cable Holdings както на западноевропейския, така и на централно- и източноевропейския пазар, сочи, че дори след тази сделка равнището на концентрация на кабелния пазар ще бъде изключително ниско в България. Полони дава и няколко примера. В Чехия например компанията UPC беше номер 1 и придоби второто по големина дружество, в резултат на което се получи консолидация на 90% от кабелния пазар. В България понастоящем има около 1.6 милиона домакинства, кабелни абонати. Равнището на консолидация на този пазар, след като "Евроком" купи "Кейбълтел", ще бъде някъде около 23-24%.
Обобщението на Полони е, че "от гледна точка на конкуренцията в цяла Европа има множество примери, които сочат, че в националния телевизионен пазар конкуренцията се осъществява на равнище платформи и такова придобиване няма по никакъв начин да наруши или задуши конкуренцията".
Полони вижда бъдещето на кабелната платформа като лидер в процеса на цифровизация. Тази за тези компании 2012 г. няма да е проблемна - тогава ще се изключат аналоговите телевизионни системи. Убедени сме, че търсенето и интересът на България клонят към широкомащабна, бърза цифровизация. "И двете дружества вече имат силно цифрово присъствие. Целите ни са мрежите към днешна дата да могат да работят цифрово. И от нашите клиенти зависи кога да осъществят миграцията от аналогови към цифрови услуги", казва Полони. И обещава много привлекателни и агресивни промоции за налагането на модерните технологии.
***
Профил
Ищван Полони отговаря за стратегията и придобиванията в унгарското поделение на FN Cable Holdings, като наблюдава пазарите в Унгария, Украйна и България. Преди това е работил в Oracle, съосновател е на унгарска компания за онлайн комуникации. Бил е в @Home (американски кабелен и интернет доставчик) и в британска консултантска компания. Има MBA от Университета в Бъркли, Калифорния.
***
Текст под снимка
"Евроком" може да расте най-агресивно при телефонните услуги, смята Полони.
събота, 2 август 2008 04:54:14

Няма коментари: