събота, 9 август 2008 г.

Без изненади, но интересно

Капитал - 34 стр.
Без изненади, но интересно

Зорница СТОИЛОВА

Едно традиционно шестмесечие без големи изненади, следващо логиката на стабилен растеж на рекламните инвестиции - така можем да характеризираме пазара на пресреклама за периода януари-юни 2008 г.
Не че липсват големи спадове, големи ръстове, нови участници и размествания, но правилата пак се диктуват от автомобилните вносители и финансовия сектор. Те не само че остават рекламните лидери в печатните издания, но и определено са движеща сила, която определя посоката на развитие. Според мониторинга на TNS/TV Plan целият пазар на пресреклама през първите шест месеца на 2008 е нараснал с 9.9% в сравнение със същия период на 2007. Или, иначе казано, той е достигнал 81.009 млн. лева срещу 73.688 млн. лева за миналата година.
TNS/TV Plan наблюдава 15 всекидневника, 21 седмични вестника, 13 седмични и близо 47 месечни списания и изчислява данните по официалните тарифи на съответните медии, като не включва отстъпките за количество, комисионите на рекламните агенции и рекламодателите и бартерните договори. Без изненади Съвсем очаквано мобилните
оператори продължават да бъдат най-големите инвеститори в пресреклама. Но ако през първото шестмесечие на 2007 в първата тройка бяха M-tel, БТК и Globul, тази година БТК и Globul изостават с по една позиция назад, изместени от Първа инвестиционна банка. Бюджетът на финансовата компания от 2.232 млн. лева я нарежда веднага след традиционния лидер M-tel. Това обаче не е изненада по няколко причини. Първото шестмесечие беше период на активна реклама за Първа инвестиционна банка, а в началото на юни след PR кризата със (неверните) слухове за лошото й финансово състояние те стартираха още една масирана кампания с новото лице на компанията - Димитър Бербатов.
При трите мобилни оператора се наблюдава тенденция на свиване на парите за реклама в печатните издания още от 2007, като тогава само БТК увеличи бюджета си с 5.7%. През 2008 обаче спадът на рекламите на телекомуникационните компании е повече от 20%, съответно M-tel (23%), БТК(43.31%) и Globul (36,42%). „Намаляването на рекламните бюджети за пресреклама е практика в последните няколко години. Това е за сметка на засиленото рекламно присъствие в интернет и алтернативните медии", изяснява причините за спада директорът „Корпоративен маркетинг" в Globul Петя Стоянова. В същото време M-tel си остава най-рекламираната марка в българските печатни издания, измествайки Vivatel, която пък беше лидер предишните две години.
Отличниците Автомобилният бранш също запазва традиционно стабилната си позиция. Спадове в инвестициите се наблюдават при малко от тях, като най-сериозно са свили бюджета си за пресреклама вносителите на „Suzuki Мир-кат" ЕООД. За същия период през миналата година те са вложили 448 хил. лева срещу 313 хил. лева за тази. Общата картина обаче е на растеж на инвестициите. Отличници в това отношение са KIA Motors и Moto-Pfohe, които увеличават рекламните си разходи съответно с 99% и 100%. Александър Костадинов, директор „Маркетинг и продажби" в Moto-Pfohe, обяснява, че предпочитат да рекламират в печатните издания, защото те са много по-профилирани и таргетирани. „Търсейки по- голяма ефективност и възвращаемост, инвестираме в медии, които стигат директно и главно до определен таргет. Имайки в портфолиото си освен масови продукти като „Форд Фи-еста" или „Фокус", търсим ми-кроконтакт за много по-специфични продукти, като премиум автомобилите ни например", допълва той.
В другия силен сектор на инвеститорите в пресреклама -
банковия, най-голям ръст бележи UniCredit Bulbank, която през първата половина на 2007 разполага с бюджет 379 хил. лева, за същия период през 2008 обаче той вече е 1.039 млн. лева, което е промяна със 107%. „Тази година увеличихме процентния дял на пресата в рекламния микс на кампаниите, тъй като финансовите продукти са доста сложни за маркетиране, и смятаме, че печатната медия ни дава възможност да обясним най-подробно продуктите и услугите, които предлагаме", обяснява Мирослава Иванова, директор „Бизнес комуникации" в UniCredit Bulbank.
Другото запомнящо се израстване на пазара на пресреклама през първата половина на 2008 е на фармацевтичната компания Beiersdorf. Тя увеличава бюджета си със 107% на 782 хил. лева в сравнение с 377 хил. лева за миналата. Засилената реклама на Beiersdorf се дължи най-вече на козметичната марка Nivea, която е част от портфолиото на гиганта и формира около 80% от
рекламните му разходи. Маркетинг мениджърът на компанията Светлана Проданова коментира, че те са увеличили целия си медиен бюджет, а ръста в пресрекламата обяснява и с появата на нови издания, които са подходящи за реклама на нашите продукти. Ckpum потенциал Новите попълнения в тазгодишния топ 50 на рекламодателите са 10, като сред тях има две банки (Societe Generale Експрес банк и Alpha Bank), два автомобилни вносителя (BMW - България, и „Стар моторс" ООД), една сладоледена фабрика („Чичо Чарли" ЕООД), козметична компания (VICHY) и фирма за недвижими имоти (Colliers). Най-убедително от всички обаче в класацията се появява българският алкохолен производител „Винпром Пещера" с бюджет от 701 хил. лева и се нарежда на 16-а позиция сред най-големите рекламодатели. Всъщност присъствието на „Винпром Пещера" в това подреждане се дължи до голяма степен на мащабната им PR и рекламна кампания, която целеше да „изчисти" името на компанията, когато то се оказа забъркано в поредния грандиозен скандал в МВР през март. Тогава във всички големи вестници в продължение на седмици бяха публикувани имиджови реклами на цяла страница.
Интересното на пазара на пресреклама обаче предстои, защото през втората половина от годината както в пресата, така и в телевизиите, традиционно се харчат повече пари за реклама.
събота, 9 август 2008 03:11:56

Няма коментари: