понеделник, 4 август 2008 г.

Спонсорските кампании - най-големите, най-скъпите, най-добрите

Дневник - 17 стр.
Спонсорските кампании - най-големите, най-скъпите, най-добрите

Иван ОПРЕНОВ

Фирми са инвестирали над 54 млрд. долара в Китай за последната година
ОЛИМПИЙСКИЯТ принцип „По-бързо, по-високо, по-силно" важи и за спонсорите на настоящите игри, но леко перифразиран - „Най-големите, най-скъпите, най-добрите", поне що се отнася до маркетинговите им кампании. Официалните спонсори в момента организират може би най-мащабните си рекламни и маркетингови акции, за да успеят да изградят положителен имидж на марките си в съзнанието на новото поколение китайски потребители. Рекламите са от традиционните печатни и телевизионни послания до изискани, в онлайн формат, покриващи цялата територия на Китай. А за местните жители се знае, че подкрепят изключително много олимпийските игри и правят положителни асоциации с компаниите, които ги подпомагат. Въпреки че рискът за PR провал заради конфликтите в Тибет и Судан все още съществува, официалните спонсори на игрите очакват повече положителни ефекти. „Не мисля, че в скоро време ще видим подобна мащабна инвестиция отново. Печалбите от тези кампании ще се усещат дълго време след закриването на олимпиадата", заявява председателят на медий-ната консултантска фирма R3 Грег Пол. Клиенти на неговата организация са корпорации като „Кока-Кола", „Адидас", „Леново груп" и др., които са в същото време и официални спонсори на игрите. Според R3 всички рекламодатели в Китай ще инвестират с 19% повече средства през настоящата година в сравнение с миналата, което възлиза на около 54-3 млрд. долара. За т.нар. олимпийски ефект на бъдещето ще вложат още 8.6 млрд. долара. Само спонсорите на олимпийските игри пък ще инвестират над 3-2 млрд. долара, което е с 52% увеличение спрямо 2007 г. Заради масираните си вложения доставчикът на спортна екипировка „Адидас" очаква да има по-добър пазар в страната от основния си конкурент „Найки" още тази година. „Нашата маркетингова кампания в Китай е най-голямата, която някога сме правили в историята си за една отделна държава. Тази платформа ще ни позволи да имаме лидер-ство на пазара там още през тази година", сподели Ерика Кернер, директор на маркетинговата програма на „Адидас" за олимпийските игри. Такива очаквания са нормални за големите компании, тъй като китайската икономика е най-бързо растящата сред тези на големите страни. Новият „азиатски тигър" е смятан за ключов пазар от големите международни корпорации. Битките между тях за място в Китай стават все по-големи, защото победителят си осигурява ценна ниша. „Адидас" смята да направи най-многолюдната страна в света своя втори най-голям целеви пазар след САЩ. Компанията планира да увеличи броя на магазините си до 2010 г. на бзоо. В момента те са малко над 4000. Но нищо в Китай не идва така лесно, както се очаква. Организаторите и спонсорите получиха сериозен удар заради протестите в Тибет. Активистите по света искаха бойкот на игрите и превърнаха във фарс щафетата с олимпийския огън. „Подобни казуси са истинско предизвикателство за спонсорите. Но това е част от бизнеса на този пазар, няма как", допълва Грег Пол ot R3. Политическата „капка кат- ран в игрите всъщност оказа доста малко влияние на спонсорите. Те се съсредоточиха върху положителните асоциации с предолимпийската подготовка в Пекин. „Кока-Кола" покани ю хил. души в олимпийската столица, които да гледат състезанията на най-големия в света LCD екран. Половината от тези гости са клиенти и работодатели от чужбина, а друга голяма част са доброволци. Общата характеристика на поканените е „хора, демонстрирали голямата си обвързаност с компанията и олимпийските игри". Освен с големите маркетингови павилиони в олимпийските обекти спонсорите смятат да увеличат популярността чрез участие в редица социални инициативи. Американската козметична компания „Джонсън и Джонсън" ще демонстрира усилията си за подобряването на здравната осведоме-ност на населението за болести от СПИН до очни проблеми. „Адидас" е наела 75 актьори, половината от които китайци, за представления в Пекин по време на игрите, а след края им - и в цялата страна. Целта ще е да наберат средства за жертвите на земетресението в провинция Съчуан. „Това е хубав начин да направим нещо добро", заявява Ерика Кернер от немския концерн.
***
Единият от спонсорите на олимпиадата -„Адидас", планира мащабна маркетингова кампания по време на форума

понеделник, 4 август 2008 01:56:43

Няма коментари: