вторник, 5 август 2008 г.

Жустин Томс, директор на ABC Design&Communications: Традиционните медии у нас са онлайн изостанали

Пари - 26 стр.
Жустин Томс, директор на ABC Design&Communications: Традиционните медии у нас са онлайн изостанали

Боряна НИКОЛАЕВА

Въпрос на бюджет и на смелост е използването на по-нетрадиционен канал за комуникация, като интернет
интернет маркетингът дава много сполучливи решения и за малкия и средния бизнес.
Покритието на интернет в българия е около 33%, което ни поставя на нивото на страни като Гърция и Италия.
► Госпожо Томс, над какви проекти работите в момента?
- Един от най-важните проекти, над които работим сега, е BG сайт на годината, конкурсът за най-добър български сайт. Той се провежда от 1999 г. насам и е най-престижният в тази сфера. Акцентът в него е българското съдържание. Стремежът е да бъдат намерени най-качествените сайтове, без конкурсът да е претенциозен или елитарен. Опитваме се да го направим достъпен и за по-малките фирми от страната. Няколко са основните критерии - да има качествено съдържание, интересен дизайн, функционалност, полезност за потребителите. Ще бъдат раздадени 10 статуетки в 10-те категории на конкурса. Публиката ще дава основните оценки, а осемчленното жури ще раздаде специални награди не само на сайтове, но и на проекти и личности с голям принос за развитието на интернет бизнеса. Всички победители ще станат ясни в края на октомври. Тогава ще се организира и традиционният български уебсеминар. Друг проект, върху който работим, е един нов сайт, предназначен за по-възрастните потребители в мрежата. Неговото име ще бъде Луди-млади. Вярно е, че по-малко възрастни хора ползват интернет, но все пак съществуват такива. Всички знаем, че вестниците, предназначени за тях, са с най-големи тиражи, което значи, че те имат свободно време и потребност да общуват помежду си. Работим и върху една много голяма рекламна кампания на водка Абсолют в интернет. Те са първият голям бранд, който влиза в България с подобен маркетингов продукт и изцяло използват най-новите комуникационни канали в интернет, като социални мрежи и блогове.
► Има ли достатъчно добре подготвени кадри в сферата на онлайн журналистиката?
- В момента има огромен интерес от студентите към тази област. Първо, висшите учебни заведения, които предлагат подобно
обучение не са много и все още това е нова материя. Доста хора, които са завършили журналистика и са минали курсове за работа в онлайн медии, не са достатъчно подготвени за това. Най-силната медия у нас е телевизията и тя продължава да привлича най-силно млади хора. Онлайн медиите имат своите специфики като динамика, стил на писане и др. Търсенето на кадри за онлайн маркетинг, реклама и медии става все по-голямо и предполагам, че все повече университети ще предлагат подобни специалности. Друг е въпросът, че добре подготвените преподаватели в тази сфера в цяла България са около 5-6.
► Какво е нивото на онлайн журналистиката в момента у нас?
- Може да се каже, че сме 2-3 години по-назад от нивото в развитите страни. Но това си има и своите предимства, защото виждаме техните грешки и се учим да не ги правим. Традиционните медии у нас изостават в онлайн представянето си. Това пак е въпрос на разбиране на новите медии и на осъзнаване на възможностите, които мрежата предлага.
► Имат ли място в България иновативните и нестандартните канали за реклама и комуникация?
- Почти всички рекламодатели се опитват да правят нещо нестандартно в кампаниите си. Въпрос на бюджет и на смелост е използването на по-нетрадиционен канал, като интернет. Българските компании не
са толкова склонни да рискуват, залагайки изцяло на такива кампании. Въпреки това има и малки фирми, които често прибягват до онлайн маркетингови решения, защото те са значително по-евтини. Интернет маркетингът дава много сполучливи решения и за малкия и средния бизнес. Постоянно се търсят начини да се изненадва потребителят, а знаем, че той е уморен от комуникации и го впечатляват различните неща.
► Кои са новите явления, които променят представите за важността на онлайн журналистиката?
- Вече почти няма медия, която да не цитира информация, появила се първо в интернет. Начинът на правене на журналистика се променя. Използват
се нови комуникационни техники - голяма част от информацията вече минава само през интернет
- интервюта, съобщения, новини. Няма как да се скрие дадена информация
- хората виждат нещо и го споделят с другите в мрежата. Така наречената дълга опашка - информация, попаднала в интернет, остава там завинаги.
► Какви са световните тенденции в онлайн медиите?
- Търсят се все повече нишовите аудитории и групи. Комуникацията не е от мен към всички, а от мен към теб, засилен е диалогът. Тенденция е и все по-активното използване на социалните мрежи като маркетингов инструмент. Имаме още много неща да учим, тъй като интернет е изключително динамична среда.
► Каква е вашата прогноза за развитието на интернет пазара у нас?
- Ръстът на интернет за миналата година е 100% и тази година той ще се запази. През 2007 г. оборотът на рекламните бюджети в интернет беше 12 млн. лв., а тази година очакваме 24 млн. лв. Това ще бъде около 5% от общия обем реклама. Много хора казват, че това е най-успешната година в интернет рекламата, но всъщност всяка следваща е все по-успешна. Големите спортни събития, като oлимпиадата и Евро 2008, привлякоха големи бюджети. Факт е, че много компании, търсещи млада и динамична аудитория, се ориентират към интернет.
***
Визитка
► Жюстин Томс може да се похвали с три висши образования, които са съвсем различни: педагогика, френска филология и философия.
► Всички знания в сферата на онлайн медиите е придобила по време на специализациите си в дания.
► Занимава се с онлайн
маркетинг и журналистика от около 10 години.
► Автор е на много книги в сферата на онлайн медиите.
► Била е радиоводещ.
► Преподавател е в НБУ, м3 college и Apeiron, директор е на ABC Design&Communications.
***
Компанията
► ABC Design е създадена през 1992 г., но
с изграждане на уебсайтове започва да се занимава през 1998 г.
► През 2000 г. е създадена дъщерната фирма Аз медия, към която спадат профилирани издания, като Аз - жената, Аз - детето, kafene. bg, diploma.bg и др.
***
Текст под снимка
Всяка следваща година е все по-успешна за онлайн медиите, казва Жюстин Томс

вторник, 5 август 2008 04:23:38

Няма коментари: