събота, 9 август 2008 г.

Трябва още

Капитал - 38 стр.
Трябва още

Калина КАЛЧЕВА

Онлайн търсачката Google е толкова необезпокоявана на своя лидерски трон, че дори най-заклетите й фенове вероятно ще изпитат задоволство, ако видят конкурент, който да я предизвика на нейния собствен терен.
За съжаление този хипотетичен сблъсък на титани отново се отлага за неопределеното бъдеще - миналата седмица поредният сериозен претендент, наречен Cuil, направи леко разочароващ дебют.
Cuil*, но не достатъчно
Създатели на новата търсачка със звучното име Cuil са професорът в Станфорд Том Косте-ло и съпругата му Ана Патер-сън, която е бивш специалист по архитектура на търсенето в Google. Дебютът на проекта, който се състоя на 27 юли, бе съпроводен с небивал интерес от страна на потребителите, които искаха да тестват „убиеца на Google". Часове след като се появи на бял свят, Cuil бе пре-натоварен, блокира или генерираше невалидни или никакви резултати при запитванията. Според Ана Патерсън за ден са извършени 50 милиона търсения, много от които са били свързани с непопулярни теми (например проверка на собственото име и т.н.).
Но не този лек фалстарт е причината, поради която много екс-
перти се съмняват в успеха на новия сърч енджин. За момента най-запомнящото се нещо в новата търсачка е, че не прилича на Google (Cuil дори е с черен фон), а това едва ли е достатъчно за сериозна промяна на пазарното статукво. Основната фундаментална разлика между Cuil и доминиращия Google е свързана с метода, по който се индексират уебстраниците. PageRank - алгоритъмът на сортиране на данни на Google, изчислява ранга и надеждността на интернет сайтовете чрез линкове и тагове, докато Cuil се стреми да анализира съдържанието на сайта. Според Том Кос-тело търсачката е контекстуална. Това обаче не означава, че използваната технология е семантично търсене, каквото опитва да развие купената наскоро от Microsoft разработка Powerset. При Cuil най-вероятно се разпознават и сравняват честотата на използване и връзката между търсени думи в рамките на сайт с цел по-правилно класифициране.
Интересен е и моделът, по който са представени генерираните резултати от търсенето - в две или три колони, а не както добре познатия дълъг списък от сайтове, използван от Google. В горния десен ъгъл на сайта има предложения за конкретизиране на търсенето, които да улеснят потребителите. Освен това повтарящите се резултати се групират в смислови ядра. Уебстраниците са представени със снимка и доста подробно описание на съдържанието им. Въпреки че е удобно за потребителите, това разполагане на информацията в рамките на сайта също не е революционно ново. По-рано тази година друга прохождаща търсачка, наречена SearchMe, дори постави скрий-ншот на разглеждания сайт до описанието му за улеснение на потребителите.
та по-сериозен проблем. И все пак малко хора биха използвали Cuil само заради по-голямата анонимност.
Иначе авторите на проекта Cuil не страдат от излишна скромност. Новопрохождащи-ят проект на тандема Парсънс -Костело се самообяви за търсачката с най-много индексирани страници - 120 милиарда и 186 милиарда разгледани обекта. Според Костело водачът Google имат едва 40 милиарда класифицирани сайта. В същото време официалният блог на Google публикува атрактивното число от 1 трилион уникални страници, за които от търсачката „знаят". Броят на индексираните, т.е. на тези, където е търсен резултат, е далеч по-малък.
Това обаче не означава, че има зависимост между броя на страниците, въведени в сърч енджи-на, и качеството на изведените резултати. Много страници са с повтарящо се съдържание, ире-левантни и т.н. Именно генерирането на полезни резултати е преимуществото на Google, което за момента изглежда недос-тижимо за Cuil. При търсене по ключова дума „София" най-близкият до столичния град резултат сред първите 10 показани в Cuil е сайт на Техническия университет. За сметка на това Google първо представя страницата на общината и после описанието във Wikipedia.
Да победиш първия
Всъщност за момента пазарът на онлайн търсене принадлежи почти изцяло на Google и с това свикнаха дори големите конкуренти в сектора. Yahoo дори интегрира в собствената си търсачка по-добрата система за таргетирани реклами на Google. Изпълнителният директор на Microsoft Стив Балмър пък призна пред инвеститори, че компанията на Лари Пейдж и Сергей Брин има превъзходство пред останалите, защото
показва по-подходящи реклами и съответно печели повече рекламодатели. В момента бизнес моделът на Google е почти съвършен - повече търсене води до нарастване на рекламните приходи и съответно подобряване на търсенето. За сметка на това създателите на новия претендент Cuil още не са разработили модела си за генериране на приходи. Google предлага и множество полезни и любопитни услуги извън търсенето. В проектите на компанията присъстват виртуален свят Lively, новостартирала онлайн енциклопедия - Knol, и т.н.
Марката Google далеч надхвърля пределите на онлайн търсенето. Съвсем скоро онлайн гигантът създаде и собствен рисков инвестиционен фонд за финансиране на IT проекти. Досега Google просто купуваха интересните идеи, но по всичко личи, че са решили да започнат отглеждането им от ранен етап. Миналата година пък компанията, водена от мотото „не прави зло", обяви, че ще инвестира стотици милиони долари в проекти за възобновими източници на енергия.
На фона на всичко това новата търсачка Cuil изглежда по-скоро невзрачна. Дани Съли-ван, експерт в областта на сърч енджините и главен редактор на Search Engine Land, заяви, че тя може да пробва да работи по нещата, които са предизвикали недоволство у потребителите на Google. Това със сигурност няма да й донесе вечна слава на детронирания недосегаемия лидер, но пък би й спечелила някакъв дял от бизнеса. За да си убиец на Google, се иска не само да си по-добър от него (a Cuil още не е доказал тези си качества), но да предизвикаш голяма еволюционна стъпка.
събота, 9 август 2008 03:16:48

Няма коментари: