неделя, 3 август 2008 г.

Бавно, но нагоре

Капитал - 34 стр.
Бавно, но нагоре

Борислав КАНДОВ

Пазарът на пресреклама леко забави ръста си в началото на 2008 г.
Лидерството на всекидневниците като сегмент от пазара на пресреклама, привличащ най-голям дял от инвестициите на рекламодателите, е на път да приключи до края на тази година. Още през 2007 г. месечните списания станаха основния двигател на растеж на пазара. А през първата половина на 2008 г. почти изравняват пазарния дял на всекидневниците - съответно 37% за списанията срещу 38% за новинарските издания.
Но това, което е по-притеснително за издателите на последните, е спадът, който техният сегмент отчита в мониторинга на TNS/TV Plan. В сравнение със същия период на изминалата година сега рекламните инвестиции във всекидневниците са намалели с 3.7%. Това се дължи най-вече на спада в приходите на двете издания на "Вестникарска група България" - "24 часа" и "Труд", в размер на 10.8% (виж таблицата). За пръв път и пазарният дял на двете издания, продаващи на принципа на т.нар. огледална реклама (продажба на площи едновременно в двете издания с изключение на два дни от седмицата - петък и неделя), пада до 49.9%. Според главния управител на "Вестникарска група България" Аксел Шиндлер обаче, "изходните данни за рекламните приходи не са верни". Поради служебни ангажименти той нямаше възможност да даде по-подробен коментар.
Иначе според TNS/TV Plan целият пазар на пресреклама през първите шест месеца на 2008 г. е нараснал с 9.9% в сравнение същия период на 2007 г. В парично измерение той е достигнал 81.009 млн. лева срещу 73.688 млн. лева през миналата година.
Мониторингът на TNS/TV Plan обхваща 15 всекидневника, 21 седмични вестника, 13 седмични и близо 47 месечни списания (в таблиците публикуваме приходите на най-големите). При разглеждането на данните трябва да се има предвид, че те са изчислени по официалните тарифи на съответните медии и не включват отстъпките за количество, комисионите на рекламните агенции и рекламодателите и бартерните договори. В сумите не са включени рекламите на игри, лотарии, тв канали и радиостанции, вестници, списания, издателска дейност, благотворителни организации, социологически и рекламни агенции. За да се придобие по-реална представа за вложенията в пресреклама, обикновено се вадят между 10% и 50% от официалните стойности.
"Монитор", "Телеграф" и "Сега" също отчитат спадове, но за резултата на целия сегмент те се компенсират от ръста от 41.5%, постигнат от "Дневник" (издаван от "Икономедиа" АД, издател на "Капитал"). Така бизнес всекидневника успява за пръв път да изпревари конкурента си "Пари" в класацията. Според рекламния директор на всекидневника Людмила Великова това се дължи на все по-голямата познаваемост на марката и "все по-ясното убеждение сред рекламодателите, че ефективната реклама е таргетираната реклама, а не масовата", както и "определянето на медийния микс от рекламодателите не само по критерий пазарен дял, а и по профил на аудиторията".
Останалите три сегмента отчитат доста близки проценти на нарастване на привлечените инвестиции. При седмичните вестници той е 22.5%, при седмичните списания 19.4%, а при месечните издания - 19.8%. Сред седмичниците отново на първо място е "Капитал" с ръст от 29.7% и 45% пазарен дял. Други издания, отчитащи голям ръст, са "Софийски имоти" (48.3%), "168 часа" (55.7%), "Доктор" (58.5%) и "Трета възраст" (56.9%).
При седмичните списания само двете издания, занимаващи се с бизнес и политика - "Тема" и българското издание на BusinessWeek, отчитат спад в привлечените инвестиции, съответно -20.1% и -14.7%. Иначе и там лидерът остава непроменен - безплатното издание "Програмата" остава начело с 2.315 млн. лева приходи и 5.7% ръст. На второ място са "Журнал" и приложението на "Капитал" - Light.
Връщаме се отново при месечните издания, където на върха става все по-интересно. В продължение на години Elle, Grazia, Cosmopolitan и Playboy безуспешно се опитваха да съборят Eva от първото място. Сега Amica може би ще успее да го направи до края на тази година. Стартиралото преди по-малко от година женско списание прескочи всички и се нареди на второто място в класацията с привлечени 1.912 млн. лева за първите шест месеца на годината - с малко повече от 100 хил. лева по-малко от Eva. "Нормално е Аmica да излезе бързо и категорично в класацията, тъй като действително е много силно списание. Има силен европейски код и това се приема много добре от аудиторията", смята издателят на списанието Кристиана Великова. Впечатляващо в тази битка е и това, че Eva е българско издание, докато всички, които заплашват лидерската му позиция са лицензни издания. "Не мисля, че лицензните марки са силни просто поради факта, че са чужди. Eva е класическият пример за това. Рекламодателят и читателят в списанията, а те би трябвало да си приличат, не могат да бъдат излъгани, ако не ги провокираш да останат с теб. И ако ме питате дали даваме специални отстъпки, то определено силата на списанията, които споменах, не е в отстъпките, които дават", казва Великова. От Eva отказаха коментар.
Автомобилните вносители и търговци остават най-активните инвеститори в пресреклама. Те дори са увеличи пазарния си дял от 11.3% (или 8.350 млн. лева) през първата половина на 2007 г. до 12.7% (или 10.264 млн.) от началото на 2008 г. На второ и трето място също няма нови продуктови групи - там са поставени съответно телекомуникационните компании, които леко са намалили инвестициите си от 5.980 млн. лева през 2007 г. до 4.835 млн. лева през настоящия период. Същото се отнася и за рекламодателите, заети в предоставянето на кредитни услуги. През първите шест месеца на 2008 г. те са вложили 4.501 млн. лева в пресреклама, докато през същия период на 2007 г. сумата достига 5.261 млн. лева. На шесто място сред най-големите продуктови групи се появява и сегментът на недвижимите имоти. Техните търговци са вложили 2.589 млн. лева (или 3.2% пазарен дял) в рекламирането им в печатните медии.
Както и при пазара на тв реклама, този на печатната също се активизира сериозно през втората половина на годината. Регулярното стартиране на нови издания, най-вече в сегмента на месечните списания и предпразничните промоции и оферти, със сигурност ще доведе до нови рекорди в края на годината.
В следващия брой: Топ 50 на рекламодателите в преса
събота, 2 август 2008 04:47:11

Няма коментари: