петък, 8 август 2008 г.

Телевизията не е танкер

Кеш - 19 стр.
Телевизията не е танкер

Иво ИВАНОВ

Трудно обяснима е цената от 620 млн. евро за „Нова ТВ", ако зад нея не стои триъгълна сделка
Новината, че скандинавската телевизионна група MTG (Modern Times Group) се договори да придобие 100 процента от "Нова ТВ" за 620 млн. евро (968 млн. долара) впечатлява с размера на сделката. Както и да се изчисляват активите на "Нова", цената от над 1 млрд. лева е значително завишена.
Настина MTG придобива един от най-успешните канали у нас. След няколко мътни конкурса шведите най-после стъпват на аналоговия ефирен пазар с национално покритие, който, колкото и СЕМ да бърза да отписва, със сигурност ще се запази в България повече от предписаните от ЕК години до 2012-а. Голямата черешка 6 тортата, която би трябвало да оправдава инвестицията, са задкулисни гаранции, че от стартовата позиция на "Нова" в хаоса на българското медийно лицензиране шведите ще успеят да се сдобият с така лелеяната от много играчи цифрова мултиплекс платформа. Тя ще им позволи ефирно по новата технология да излъчват 5 или 6 телевизионни програми, което автоматично означава и качване на "Диемите" в ефир. Широката палитра от политематична, филмова, развлекателна и спортна телевизия ще позволят на MTG да затвори целия цикъл от зрителски интерес на нашата аудитория и да продава пакетите си от рекламно време на по-изгодни цени. От друга страна, като собственици на мрежа от големи европейски и балкански канали (в 24 страни с над 100 млн. аудитория) скандинавците ще могат да купуват и разпространяват при
много по-изгодни условия атрактивни спортни събития, забавни програми и филмови заглавия. Последният пример за такъв удар бе излъчването на Европейското първенство по футбол, което остави БНТ с пръст 6 устата. Antenna TV имат ограничен ресурс в телевизионната конкуренция. Но сумата от 620 млн. евро трябва да има и друго обяснение. Въпреки уверенията на шефа на MTG Ханс-Холгер Албрехт, че инвестицията ще се изплати още през 2009 г., борсите не реагираха добре на новината. Тегленето на заем от 300 млн. евро за покупката на "Нова" понижи цените на акциите на Modern Times Group. Когато преди 7 години гърците от Antenna TV стъпиха в България, те имаха телевизии в Румъния и в Македония. Говореха за създаването на истинска балканска тв мрежа. Впоследствие, подложена на остра конкуренция на най-важния за тях пазар в Гърция, Antenna се освободи от активите си извън България. Провалиха се и опитите да се създаде медийна групировка, която освен национална телевизия да включва влиятелно радио и ежедневник. Въпреки обещанията, че няма да променят заварения стил на "Нова тв", за кратък период от време "Антена" комерсиализира канала. Получаването след третия опит на национална ефирна честота динамизира програмата. Въпреки непрекъснатите клюки за спорове между управляващите Силвия Зурлева и Павел Станчев, чрез привличане на външни продукции и продължаващото оптимизиране на персонала бе създаден конкурентен продукт. Той издържа на първоначалния натиск на bTV и инерцията на БНТ. "Нова" се превърна 6 най-печелившата медия на Antenna, която от собствени приходи успя да задели средства за нова сграда и най-модерни студия и техническо оборудване.
И все пак Минос Кириаку реши да продаде тази перла в короната и я спазари за добра цена. След провалените опити през 2003 г. на Kyriakou Group да закупи корабостроителницата във Варна милиардерът изгуби интерес към нашата страна. Възможно е голямата цена, дадена за "Нова", да се формира от триъгълна сделка, в която' корабният магнат Кириаку да получи дял в шведска корабостроителница или специални цени при строителство и ремонт на негови кораби. Основният
бизнес на милиардера и неговата Athenians Sea Carriers все пак е танкерният превоз.
Нахлуването му В телевизионните медии става почти инцидентно в остра конкуренция с останалите гръцки корабни магнати като Тодорос Ангелопулос, Виктор Рестис, Никое Патерас, Евангелос Маринакис, Вардис Вардиноянис и Янис Алафузос. Сред тях той дори не е пръв между равни. Всички те се втурват да правят телевизии в Гърция през 1988 г., когато държавата премахва своя монопол върху екрана. За корабособствениците това бе борба за обществено влияние в Гърция и успешна инвестиция на печалбите им от нефтените кирии. След падането на Берлинската стена Кириаку си опита тв късмета и на Балканите. Както се вижда, в България успя, но като реалист си дава сметка, че трудно ще издържи конкуренцията на големите в бранша като News Corp или MTG.
***
Новината за покупката в България понижи акциите на MTG.
***
Основният бизнес за Kyriakou Group винаги са били танкерите.
***
Текст под снимка
Минос Кириаку реши да продаде перлата в короната "Нова" и я спазари за добра цена
***
Текст под снимка
Двата хикса - както наричат Ханс-Холгер Албрехт. е категоричен, че инвестицията в "Нова ТВ" ще се изплати през 2009 г.

петък, 8 август 2008 04:26:35

Няма коментари: