неделя, 3 август 2008 г.

Смяна на ритъма

Капитал - 57 стр.
Смяна на ритъма



Нестандартни модели на концертния бизнес набират скорост
Един от навлизащите модели в музикалната индустрия в България е организиране на концерти от тематично радио. Целта е поддържане на имиджа, но същевременно и разширяване на дейността. Такъв е случаят с Jazz FM радио. Тясно форматната станция организира първия си джаз концерт по повод началото на дейността си през 2001 г. и това се превръща в ежегодно събитие. Две години по-късно радиото започва да организира фестивала Sofia Jazz Peak, който от десетдневен фестивал се превръща в поредица от шест големи концерта, основно през есента и пролетта. "Популярността на тези събития расте, като цените на билетите варират от 30 до 50 лв., стигайки и до 200 лв. за концертите на Ал Жеро и Джордж Бенсън през 2007 г., казва Велимира Петрова, търговски директор за радиокомпания Си Джей, собственик на JazzFM радио. Сред най-доходоносните концерти е и този на Найджъл Кенеди през 2005 г., когато за четири седмици билетите са разпродадени за високите тогава цени от 80 до 120 лв.
"Най-големите разходи при организацията на подобни събития - хонорарите на джаз изпълнителите, са в размер на десетки хиляди до стотици хиляди евро", казва Петрова. Невинаги обаче големите имена в музикалната индустрия носят най-голяма печалба за организатора; има концерти с минимална печалба. Средно джаз концертите се посещават от 3000 души заради по-различната музика, а също и заради капацитета на залите, в които се организират концертите.
Бизнес моделът на "Метрополис" също представлява особен случай. Рискът от провал на концерт при тях е значително по-малък, отколкото при останалите промотъри, защото тенденциите при електронната музика са сравнително податливи на напипване от практикуващи диджеи (каквито са управителите на компанията). Но все пак има и изключения. При концерта на "Орбитъл" през 2001 г. са били необходими 5000 продадени билета, за да се покрият разходите по организацията, казва Стефан Крачанов (DJ Steven). Продадени са били обаче малко над 2000 билета и компанията излиза на загуба.
Въпреки че повече от половината от приходите идват от продажба на билети, случва се до 40% от средствата да е необходимо да се набавят от реклама. Обикновено до 50 на сто от разходите са за хонорар на гостуващия диджей, като хонорарите в момента стигат до 15 - 20 хил. евро. "Метрополис" предпочитат да работят с постоянни рекламодатели. "Самите компании вече предпочитат да не спонсорират прояви на парче, изграждат си цялостна визия", казва Крачанов.
Днес публиката на "Метрополис" е променена. На партитата ходят по-малко на брой хора, но пък за сметка на това са по-платежоспособни. Докато преди години най-скъпите билети са били по 10 до 12 лева, днес за хубави партита са готови да платят и 30 лева. От "Метрополис" възприемат бизнес идея от диджеите от Deep Dish, които са гостували в София, и започват да предлагат ВИП билети на по-високи цени в специална секция зад пулта на диджея. И бизнесът на групата расте - с около 50% за 12-те години на съществуването си.
събота, 2 август 2008 04:57:27

Няма коментари: