събота, 9 август 2008 г.

Sony ще свири соло

Капитал - 50 стр.
Sony ще свири соло

Маргарита НАСЕВА

За гиганта Sony BMG обаче августовските температури достигнаха точката на кипене и изобщо не са свързани с турнета на музикални звезди или издаване на нови албуми. През седмицата стана ясно, че компанията ще стане жертва на поредния голям бизнес развод. И то няколко месеца след най-голямата раздяла в корпоративния свят: продажбата на Chrysler от страна на Daimler Benz.
Отсега нататък компанията Sony ще действа солово. Японският гигант в електрониката постигна споразумение да изкупи 50-те процента на германския медиен концерн Bertelsmann в смесеното им предприятие Sony BMG. Звукозаписната компания е създадена на паритетни начала през 2004 г. Тя е втора по продажби и по пазарен дял в музикалния бранш след Universal Music Group на Vivendi (виж графиката). Въпреки размера си обаче не успя да се пребори с намаляващите продажби на дискове и загубата на пазарен дял. Източни-
ци, близки до компаниите, твърдят, че в голяма степен Sony и BMG са продължили да работят поотделно и дори са останали конкурентни в някои сфери.
Дисонанс вместо хармония
Bertelsmann си тръгва от съвместното съжителство с 1.2 млрд. долара -600 млн., които ще получи директно от Sony, плюс 600 млн. долара пари в брой от баланса на Sony BMG. Японският гигант реално ще плати 900 млн., защото 300 млн. от наличността в баланса и сега са собственост на Bertelsmann.
Както е присъщо за повечето бизнес разводи, двете страни имат различни виждания за финансовите измерения на своето сътрудничество и перспективите. Според Sony сделката ще подобри нейната конкурентност, ще й помогне да обвърже музиката с електрониката и да увеличи продажбите на дигитални технологии, докато Bertelsmann я възприема по-скоро като излизане от един губещ бизнес.
Кой какво получава
След приключване на сделката Sony BMG ще се нарича Sony Music Entertainment Inc. (SMEI). Тя ще бъде подразделение на Sony Corporation of America. Ролф Шмид-Холц остава изпълнителен директор. Както досе-
га, музикалната продукция на SMEI ще продължи да се прави в заводите на Sony и на Bertelsmann. SMEI ще запази марките Arista Records, Columbia Records, Epic Records, J Records, Jive Records, RCA Records и Zomba, както и договорите със звезди като Селин Дион, Би-онсе, Алиша Кийс, Брус Спрингстийн, Джъстин Тимбърлейк. Освен това ще издава и песните на Елвис Пресли. Германският концерн ще запази единствено правата за близо 200 европейски из-
пълнители, което обаче е под 1% от приходите на смесеното дружество.
За Bertelsmann, собственик на издателската компания Random House и на RTL, сделката е поредната стъпка извън музикалния бизнес. През 2006 г. концернът продаде част от него (BMG Music Publishing) на Vivendi. Според Марк Мълиган от анализаторската компания Jupiter Research решението на Bertelsmann е резултат от амбициозната политика на разрастване, която създаде мастодонт, опитващ се да прави твърде много неща в твърде много области.
Бурни Времена
Разводът не изненада почти никого предвид трудностите в музикалния бранш. Глобалните продажби на компактдискове намаляват от години. За 2007 те са спаднали с 13%, а в следващите пет години ще се понижат наполовина, прогнозира консултантската фирма Strategy Analytics. Макар че напоследък легалните тегления на музика от интер-нет нараснаха благодарение на iTunes на Apple, тази тенденция не успя напълно да компенсира властващото пиратство в сектора.
Мъжделивата светлина в тунела за музикалните компании в момента идва от видеоигрите и мобилните телефони. Тази пролет например метъл групата „Мот-ли крю" издаде своя син-гъл „Светците на Лос Ан-джелис" (Saints of Los Angeles) към видеоиграта Rock Band и в iTunes. Оказа се, че продажбите в комплект с играта са пет пъти по-високи, отколкото с iTunes. В търсене на конкурентни предимства производителите на мобилни телефони пък се стремят да сключват лицензионни договори с музикалните фирми. Неотдавна Sony BMG постигна подобно споразумение с Nokia, като предложи неограничено теглене на музика за телефоните на финландската компания.
Сама 6 играта
Според анализатори по» емането на целия бизнес от страна на Sony ще позволи на компанията по-лесно да интегрира музикалния си каталог към мобилните телефони, видеоигрите, телевизията. Като използва съзвездието си от култови изпълнители, компанията се надява да стимулира продажбите на устройства и дори ще дръзне да предизвика Apple при интегрирането на музикалния бизнес в електрониката, коментира The Times.
Преди години японската компания стана известна с това, че успя да наложи дисковия формат и портативните CD плеъри. През следващите месеци ще стане ясно дали Sony ще се измъкне от капана на спадащите продажби при традиционните албуми, повишавайки продажбите на музика благодарение на мобилните телефони, които прави съвместно с Ericsson, и на популярните си видеоигри за PlayStation. Компанията вече има цяла линия телефони с марката Walkman („Уолкмен"), напомняйки за епохата на преносимите касетофони, популяризирани от Sony в началото на 80-те години.
събота, 9 август 2008 03:27:38

Няма коментари: