петък, 8 август 2008 г.

Силата на медиите се пренесе в Мрежата

Политика - 28 стр.
Силата на медиите се пренесе в Мрежата

Виктория ВИКТОРОВА

Онлайн издание е вестник, рубрика или списание, което се издава в електронна форма. Онлайн изданията могат да бъдат само електронни или да са версия на иначе печатни издания. В днешно време повечето онлайн издания са Интернет сайтове.
Онлайн списание на определена тематика е известно като "zine" или "ezine"(произнасящо се като "изийн"). Такова списание, което се появява в Мрежата, се нарича и "уебзийн", въпреки че така могат да бъдат наречени и всички онлайн списания. Други имена са киберзийн и хиперзийн. Уебзийновете обикновено се публикуват на определени периоди - седмично, двуседмично, месечно - и може да поддържат система за редакторски контрол. Характеристиката, която отличава електронните списания от блоговете, е незадължителното придържане към обратно-хронологичната подредба на публикациите. Началната страница съдържа интерактивни заглавия и се обновява или ръчно на определен период от време или автоматично.
По-голямата част от онлайн списанията използват уебсайтове. В миналото, първите електронни издания са били доставяни на електронна медия, като компакт-диск по пощата, но това вече се случва много рядко. Има някои издатели, които публикуват онлайн, след което архивират всичко на дискове в края на годината като томове и ги разпространяват по пощата.
Екстри
Също така има отделни категории новини или известия, за които можете да се абонирате по и-мейла. Повечето модерни списания използват уеб-сайтове, а често предлагат услугата за абонамент, в която се съдържа линк към новината или самата новина.
Много онлайн издания предлагат всички аспекти от съдържанието си безплатно. Но има и такива, които изискват абонаментна такса за достъп до допълнителни онлайн статии и/или мултимедийно съдържание. Онлайн списанията се сдобиват с приходите си, благодарение на рекламите, които поставят на сайта си, в зависимост от това колко техни посетители ще кликнат на тях.
Много от големите печатни издания в момента имат онлайн-версии, които потребителите могат да ползват срещу заплащане. Оригиналните изийн-ове и списания на дискове, благодарение на ниската цена и по начало неконкретизирана публика, може да се определи като разрушителна технология за традиционните издателства.
История
Създателите на "Култ към мъртвата крава" - хакерска организация, основана през 1984 г., твърдят, че са първите хора, публикували изийн, който продължава да излиза и в момента - повече от 24 години. Това твърдение обаче е силно оспорвано, а има друг сигурен факт - изийновете започват да се публикуват в дните на "Системата за дъска с обяви" през 1980 г. "Phrack" (чете се "Фрак") е първото официално ъндърграунд електронно списание, което е публикувано от хакери на 17 ноември 1985 г. В него обаче се публикуват колекции от статии с подредба и начин на работа, които са изключително подобни на тези на печатните издания. За разлика от "Фрак", "Култът към мъртвата крава" публикуват статии индивидуално - без да ги взимат от чужди източници и без конкретен период на пускане.
В края на 90-те години на миналия век издателите на онлайн списания започват да се адаптират към интерактивните качества на Мрежата, вместо да дублират списания в Интернет. Някои от тези опити включват "Кафенио" и "Зона 451" (сега преименувано на "JustSayGo" - "Само кажи "Хайде", и първоначално публикувано в традиционен формат през 1995 г.).
Вече несъществуващото "Поток на теми" е друг опит за генериране на съдържание чрез отваряне на страници за всеки, който е изявил желание да пише и да му се плаща за това само чрез едно кликане. Въпреки това, канадско списание, което се издава стабилно от 1999 г. е "Writer's Cramp" ( на български означава "Схващане на пръстите от продължително писане"). Списанието се сдобива с множество писатели и читатели през 1999 г. с първото си "Хелоуинско" издание, в което са включени Франк Тайър, Робърт Либърти, Рон Карпентър и Ричард Мейсън. Не минава много време и се появява и атмосфера на близост и приятелство сред тези писатели, които издават брой след брой, за да демонстрират най-добрите си творби.
Работейки без почти никаква финансова изгода и отделяйки от свободното си време, Робърт Либърти разраства списанието от 500 броя месечно до над 1000 дневно, представяйки цяла нова генерация от много креативни писатели и поети на интернационалната публика на уеб-списанието. Оналйн изданието съществува и продължава да се развива и днес.
През 2000 г. някои уеб-издания започват да се появяват в печатен формат, като допълнение на онлайн версиите си. Такива са "Movie Insider", "Slate", "Synthesis" и "Lucire".
У нас
В българското Интернет пространство също има множество онлайн издания. Като изключим многобройните информационни агенции, които вече са отделна категория, електронни издания са pisnani.com, menbg.com, rozali.com, fema-bg.com, vratovrazka.com, e-vestnik.bg, bgreporter.com. Голяма част от тях са вече сериозни медии и имат хиляди посещения всеки ден. Много от нашенските печатни издания също имат свой Интернет еквивалент. Такива са онлайн версиите на вестниците "Политика", "Монитор", "Позвънете" и много други ( politika.bg, monitor.bg, pozvanete.bg). В електронните си версии тези медии качват повечето новини и по-голямата част от съдържанието на печатния си вариант. Изданията, които все още нямат печатна версия, разчитат на журналисти, които чувстват Мрежата като по-комфортно място за работа. Много често статиите са в развлекателен стил, който наподобява похвата за писане на личните блогове. Въпреки това те са изключително интересни и полезни за широката публика, защото се пишат от потребители за потребители и засягат теми и проблеми, познати на всекиго.

петък, 8 август 2008 04:41:42

Няма коментари: