неделя, 3 август 2008 г.

Пазарът е песен

Капитал - 56 стр.
Пазарът е песен

Нора ГЕОРГИЕВА, Бойчо ПОПОВ

Бизнесът на организаторите на концерти нараства
Той е прекъснал музикалната си кариера, защото в България да правиш музика носи слава, но не пари. Той познава музикалния бизнес интимно и обича музиката независимо дали я прави, или я слуша. Налага му се да потиска меломана в себе си, за да не изкривява преценката си за това кой изпълнител е актуален и кой не толкова. "Любимо не е равно на популярно", повтаря си той. Има нюх за актуалното в сферата си и не избягва поемането на рискове. Въпреки че често не е типичният бизнесмен (или не желае да е), оцелява и успява в една сфера колкото интересна и енергична, толкова рискова и изискваща. Това е типичният организатор на концерти в България (или както сам се нарича - промоутър).
Днес в България условно промоутърите може да бъдат разделени на две групи - неспециализирани, т.е. тези, които канят големите имена в музиката без особено ограничение в музикалния стил, и специализирани, т.е. тези, които работят с музиканти от конкретен жанр. Бизнесът на неспециализираните, разбира се, е по-мащабен, а този на специализираните - нарочно ограничен, но също добре развит.
Със силния спад в продажбите на музика на твърди носители много изпълнители са насочват към правенето на турнета като източник на доходи. Докато в САЩ индустрията на концертите вече е достигнала пика си, в България тя все още расте, както се вижда от нарастващия брой "големи" концерти на родна земя. И въпреки че все по-често в страната ни идват истински звезди, все още е невъзможно да се изчисли реалният обем на този бизнес. "Годишният билетооборот от концерти е трудно да се извади поради няколко причини. Основните са големият брой на промоутърите, различните начини за продажба на билети, както и фактът, че конкретните продадени количества билети са фирмена тайна както за организаторите, така и за обслужващите ги тикетинг компании", казва Борис Бегъмов, управител на фирмата за продажба на билети Ticketstream Bulgaria, които държат около 30-35% от продажбите на билети. Въпреки това Бегъмов е категоричен, че бизнесът е нараснал в пъти през последните години.
Това твърдение се подкрепя и от финансовите данни на трите най-големи промоутъри - Sofia Music Enterprises (SME), Joker Media и Balkan Entertainment Company. Първата компания, която довежда известни музиканти в страната ни, SME, отчита нарастване в приходите си между 2004 и 2006 г. от 57% (1.3 млн. лв. през 2004 г., 2.1 млн. лв. през 2006 г.). Още по-внушителен е ръстът на друг от големите играчи в бранша - Joker Media, отчита за същия период нарастване на приходите от 161% (1.4 млн. лв. през 2004 г., 3.7 млн. лв. през 2006 г.). Balkan Entertainment е на пазара едва от три години, но през 2007 г. направи няколко силни концерта, като Deep Purple, Майкъл Болтън и др.
"Цял живот съм се занимавал с музика. Най-логичното беше да продължа в моята област, тъй като харесвам организирането на концерти", твърди Петър Петров, управител на Balkan Entertainment. До 1998 г. Петров е басист в група "Конкурент". Не е проверявал дали има свободна ниша в този бизнес, когато в края на 2004 г. основава компанията си и през следващата година довежда Хосе Карерас за първи път в България. А последният му засега концерт е един от най-големите в България изобщо - второто гостуване на Metallica, с което напълва стадион "Васил Левски" (с капацитет над 43 хил. седящи места). Може и да звучи странно, но след този огромен концерт на стадиона няма нито една счупена седалка и не е докладвано за нито едно сбиване. Петров очевидно намира подходяща стратегия и за концерта на Kansas това лято, за който билетите се разпродават само за 20 дни.
Какво движи бизнеса напред
Всеки може да изтегли антологията на Depeche Mode от някой торент тракер. Но със сигурност не може да се преживее "пиратски" концерта на групата през 2006 г., когато билетите се разпродават за по-малко от две седмици. Интересът изненадва и самите организатори от Sofia Music Enterprises. Компанията организира около десет големи и стотина по-малки концерти годишно и работи ексклузивно за България с най-големия американски промоутър Live Nation. "Дори и след 17-годишния ни опит ние все още нямаме точна прогноза какво може да се случи на подобен концерт", казва Иван Несторов-Амебата, един от двамата основатели на SME. "Билетите за някои концерти, за които не можем да повярваме, се продават мигновено, както беше с Depeche Mode, а други концерти, за които сме били сигурни, че ще се продадат на секундата, не се продават - като Питър Гейбриъл, казва Несторов. Концертният бизнес в България е по-скоро рекламен бизнес." Понеже при концертите няма директна измеримост на ефективността на рекламата, спонсорите разчитат по-скоро на имидж реклама.
Все още бюджетите на по-мащабните концерти зависят до голяма степен от няколко големи спонсора, които осигуряват между 30 и 50% от нужните финанси за всеки концерт.
Сред многото фактори, от които зависи дали един концерт ще бъде успешен или не, дори и при пълна разпродажба на билетите, е предварителната организация. Поради липса на опит или на професионализъм някоя компания може да пропусне важни клаузи от договора с изпълнителя. Ключов елемент е и времето - не само като ден от седмицата, а също и координацията с други концерти или важни събития от политическия и икономическия живот на страната, например предстоящи избори.
Основният риск за организаторите е способността им да си "направят правилно сметките", макар и да разчитат много на своя бизнес нюх при избирането на изпълнели, които да поканят. Другото, което ограничава повечето от тях, са датите за турне на изпълнителите. В повечето жанрове е необходимо изпълнителят да има концерти наблизо и да има свободна дата, на която да отскочи до България. Третият основен фактор, по който се подбират изпълнителите, е хонорарът, който вземат. Тази сума в общия случай е пет- или шестцифрена (и то в евро) и представлява до 90% от разходите по един концерт. Стандартната практика е да се изплаща от половината до целия хонорар преди изпълнителят да дойде, а това означава и преди да бъдат изкупени билетите. При достатъчно развит музикален усет и доказана репутация рискът концертът да излезе на червено не изчезва напълно, но силно намалява.
Но това не е всичко - мениджърът на даден изпълнител може да отмени договорен концерт, ако смята, че някое от договорените изисквания не е изпълнено. "Концертът на Джордж Майкъл през 2007 г. беше най-трудният за организиране в досегашната ми кариера", спомня си Ованес Мелик-Пашаев, президент на музикално-продуцентската компания.
Мелик-Пашаев е в музикалния бизнес повече от 35 години, а Joker Media основава през 2001 г. По собствена преценка компанията му държи почти 40% от бизнеса с концерти в България. Според предприемача пазарът в България е добър, но не позволява да се правят много големи концерти непрекъснато, защото все още хората не разполагат с достатъчно пари.
***
Фестивалната музика
Първото издание на тридневния фестивал Spirit of Burgas е съорганизирано от DS Music, която неформално съществува от 1986 г. като звукозаписно студио. За разлика от повечето си колеги промоутъри, собственикът и управител на DS Music Иван Вълков вярва, че фестивалите в България имат голямо бъдеще. До момента в Spirit of Burgas с потвърдени изявите са Groove Armada DJ Set (Andy Cato), Pharaohe Monch, The Sisters of Mercy, Pendulum DJ Set&MC Jakes, Asian Dub Foundation, Bonobo Live, както и вечери на "Метрополис" и HMSU.
***
Как се организира концерт
Времето за договаряне на артиста и времето за подготовката на самото събитие отнема средно три месеца. Това означава сериозна работа всеки ден. Именно затова всяка една от големите компании прави средно по около четири до седем големи концерта в годината. Агентите, които отговарят за ангажиментите на групите и музикантите в целия свят са може би около 10 човека, те разговарят помежду си, коментират концертите. Както и при спонсорите, при певците също не съществуват ексклузивни договори - всички компании се борят за всички възможности. При тази борба понякога се получава наддаване между българските организатори, при която се стига и до цени, надвишаващи обичайния хонорар на звездата.
***
Текст под снимка
Другите големи са зад сцената
събота, 2 август 2008 04:57:00

Няма коментари: